Karel Makoň: 78-03B-Kaly (přepis nahrávky)
Účelem tohoto přepisu je věrně zachytit mluvená slova Karla Makoně,
může však obsahovat chyby a nepřesnosti.
Každé slovo je odkazem na odpovídající pozici v nahrávce.
Už
to
jde?
Všechnu
sílu
vyčerpáme
v
boji
s
tímto
tak
zvaným
satanem,
to
znamená
nezaměstnanou
části
už
života
našeho.
A
proto
například
například
i
Neat
Khan
správně
říkal
a
to
nemusí
jít
o
hříchy
jenom,
které
se
hlásí
ke
slovu,
to
znamená
o
vášně.
Jestliže
si
někdo
přeje
naučit
se
třebas
anglicky,
ať
se
naučí,
protože
by
mu
to
potom
vadilo,
že
se
nenaučil
a
vyčítal
by
si
to.
Chce-li
jakkoliv
kdo
rozvinout
život,
ať
ho
rozvine.
a
neváhá
a
a
rozvine
ho,
protože
pak
by
si
vyčítal
že
to
zanedbal
a
přišel
o
něco
v
životě.
přitom
by
se
mělo
říct
neměl
by
proto
otázat
se
rozhodnutí
jít
okamžitě
za
teď
jsem
se
dostal
k
bodu
ve
kterém
chci
opakovat
to,
co
jsem
řekl
a
vás
na
to
že
jsou
jiné
prostředky
vhodnější
než
které
máme
volit
za
východisko
řekl
jsem
doufám
že
v
dnešní
době
volit
cit
za
východisko
na
cestě
lásky
je
velice
riskantní
protože
se
nám
nepodaří
okolo
citu
shromáždit
naši
bytost
jelikož
city
naše
jsou
rozhárané
a
nikdo
z
z
nás
téměř
nezažil
tak
vznešený
a
velký
cit.
Aby
aspoň
jednou
v
životě
tento
cit
sjednotil
celou
jeho
bytost
To
se
nám
nestalo.
A
kdo
toto
nezažil
u
toho
není
zárukou
že
se
mu
podaří
okolo
citového
života
tého
shromáždit,
ujednotit
celou
bytost,
protože
ten
cit
u
něho
není
dominantou.
Jestliže
existuje
nějaká
jiná
dominanta,
tak
by
se
měl
jí
a
pomocí
ní
by
měl
sjednotit
ostatní
bytost
Bylo
by
to
snazší.
Okolo
silného
magnetu
snadno
se
shromažďují
všechny...
všechny
střepiny
nebo
všechny
že
pilinky,
ne?
Všecko
takhle,
kdežto
okolo
slabého
ne,
ten
nepřitahuje
tak
snadno.
takže
my
potřebujeme
vytvořit
akové
magnetické
pole
ze
své
bytosti
a
k
tomu
je
třeba
mít
silný
magnet
a
tím
magnetem
je
ta
hlavní
složka
naší
bytosti
která
dokáže
tahnout
srovnat
všechny
ty
součásti
naší
bytosti
do
nějaké
řady,
dát
jim
stejný,
žádoucích
Prosím
silokřivku
vytvořit.
Tak
navrhoval
bych
tedy
a
my
jsme
to
přijali
za
správné
už
v
tomto
století
že
spíše
mysl
by
měla
být
takovým
středem
i
na
cestě
lásky.
proto
jste
si
všimli
že
já
tu
cestu
lásky
vykládám
jinak
jak
se
tradičně
vykládá,
jako
citovou
Protože
jsem
si
vědom
že
citová
rozháranost
dnešního
člověka
my
nezaručuje
pospojování
bytosti.
kdežto
mysl
se
učíme
od
útlého
mládí
soustřeďovat
na
nějaký
objekt.
Výchova
vázne.
O
tu
sice
nějakým
způsobem
rodiče
Možná
že
i
stát
ale
my
víme
že
to
je,
tato
výchovná
stránka
že
vázne,
oproti
té
stránce
výuky,
to
znamená
oproti
pěstování
mysli,
jak
bych
tak
řekl.
A
protože
jsme
si
tohoto
vědomi
že
je
to
je
dnešní
state
člověka
tak
proto
považuju
pochopitelně
za
samozřejmé,
že
ta
by
se
měla
stát
středem,
o
který
bychom
se
měli
opřít.
kamenem
základním
na
kterém
postavíme
celou
budovu
duchovního
života
a
tak
mi
teďka
nic
jiného
než
o
té
mysli
vás
informovat.
Ale
než
to
učiním
tak
si
si
ještě
vzpomenu
ostatní
východiska
která
tam
Ježíš
Kristus
navrhuje.
On
neříká
jenom
celou
myslí,
z
celé
duše
své.
Co
je
to
roz-jaký
je
rozdíl
mezi
myslí
a
duší?
mysl
je
součást
našich
duševních
schopností
a
duše
má
víc
schopností
než
duše
má
za
pomoci
má
jako
pomocníka
smysly.
může
smysl
můžeme
smyslově
dní
má
za
pomocníka
ty
city
a
všecky
a
pudy
a
všecko
možného
má
k
dispozici,
duši
je
komplex,
duše
představuje
komplex
života
komplex
liství
když
my
jako
jdeme
pomocí
mysli,
tak
ještě
musím
být
velice
opatrný
protože
ne
u
každého
ta
složka
mysli
hraje
tak
významnou
roli
jak
já
vám
to
tady
přednáším.
Někdo
třebas
nerad
myslí.
nebo
se
rád
víra
po
cestách,
které
si
vyšlapal.
nemůže
mnoho
přijmout...
přimět
k
tomu
aby
zvolil
třebas
jenom
malinko
pozměněný
řešení
On
má
své
zaběhané
cesty
pochody
stereotypy
a
s
takovým
člověkem
nehnete
méně
ho
přimějete
aby
pomocí
této
mysli
takhle
upravené
pohodlně
upravené
prošlou
cestu
připravené
šel
dál.
Ta
není
připravena
pro
úzkou
cestu.
mysl
musí
být
schopna
jít
po
úzké
cestě.
jenom
taková
mysl
je
vhodná
východisko
jiná
nikoliv
takže
pro
takové
protiváhy
ostatní
lidi
by
se
tedy
vlastně
mělo
radit,
aby
šli
z
duše
se
své,
z
celé
se
své
to
znamená
co
se
jim
nabízí
z
jejich
lidské
schopnosti,
z
jejich
lidských
schopností,
aby
to
nabídl
bohu
aby
tím
cli
to
ovšem
tahleta
cesta
ovšem
ta
má
také
své
těžkosti.
Protože
co
chvíli
jsme
jsme
jiní,
chvíli
jiná
vlastnost
má
v
v
nás
vrch.
chvíli
se
musíme
chápat
jiného
prostředku
kterým
jdeme
vzhůru.
A
obyčejně
či
říkáme
a
to
je
nedostatek
to
cestě
to
té
je
ve
mně
tak
chabé,
že
pomocí
toho
nic
nedokážu.
Přijdeme
k
součásti
své
bytosti,
tato
moje
vlastnost
je
taky
tak
chabá,
že
taky
nic
nedokážu.
zjistím,
že
nic
ve
mně
není
tak
dominantní
tak
pregnantní,
tak
výrazné
abych
mohl
říci
že
za
tohleto
když
se
postavím
a
pomocí
tohoto
když
půjdu,
tak
se
někam
dohrabu.
A
to
se
týká
bytostí
tak
zvaných
plochých,
je
nazval.
že
totiž
všechny
jejich
vlastnosti
jsou
určité
úrovni.
Žádná
nepřevyšuje
druhou
jestli
trošičku
zvedne
nějaká
hlavičku,
tak
to
je
výjimka,
ale
ten
člověk
nemůžeme
o
něm
říct,
že
něčím
víta
že
něčím
vyniká
nad
své
okolí,
že
je
v
něčem
výjimečný.
S
takovým
člověkem
bude
určitá
velká
potíž
ho
dostat
na
tuhletu
cestu,
protože
on
bude
ve
všem
průměrný.
A
výslednice
bude
vlažní
a
ten
bude
vyvržen
z
úst
Hospodinových.
Tak
teď
bych
chtěl
promluvit
o
tom
které
zvolíme
a
to
je
východisko
mysli
Prosím
znovu
podotýkám:
Mysl
je
součást
naší
duše.
To
naše
duše.
To
je
jedna
mohutnost
duševní
jak
já
to
budu
nazývat.
a
ta
je
nadána
určitými
vyjadřovacími
prostředky
takže
není
divu
že
my
za
mysl
považujeme
její
věd
řvaní
prostředky
například
tím
vyjadřovacím
prostředkem
je,
že
já
něco
chápu.
a
že
to
také
potom
vyslovím,
formuluji,
to
co
pochopím,
formuluji
anebo
uvedu
praxe
uskutečním.
To
je,
to
potom
dělá
za
mysl
jiná
složka
ale
ona
dala
podnět
toto
považuju
za
mysl,
kdežto
to
je
její
činnost
to
je
její
výraz,
prostředek
projev
a
já
bych
byl
nerad
kdybych
ste
v
budoucnosti
projevy
něčeho
považovali
za
to,
čeho
je
to,
čeho
jsou
to
projevy
Toto
v
náboženství
dělá
veliké
neplechy,
pantheismus
například
říká
že
všechno
je
Bůh
což
není
pravda
to
všechno
jsou
projevy
Boží.
To
je
jako
taková
chyba
jako
kdyby
řekl
tato
báseň
to
je
Vrchlický.
Je
to
Vrchlický,
je
to
projev
Vrchlického,
ne?
Ale
není
to
Vrchlický.
tak
prosím
také
to
jak
se
nám
projevuje
naše
mi
to
jsou
její
projevy
a
nikoliv
on
teď
se
dostanu
k
tomu
co
to
ta
mysl
je.
Když
ji
zredukuju
na
její
podstatu
a
budu
ji
rozlišovat
od
jejích
projevů
kdybych
mysl
za
vědomí,
jak
jsem
to
dělal
třeba
nebo
jak
to
vypadá,
že
to
dělám
té
cestě
v
té
cestě
vědomí,
bych
se
dopuštěl
jakési
v
tom
smyslu
že
bych
jeden
z
prostředků
této
mysli
považoval
za
ní.
Vědomí
je
prostředek
mysli.
Poměr
vědomí
k
mysli.
bychom
mohli
považovat,
považovat
za
ničím,
podstatu
mysli
prosím,
za
ničím
nezaujatou
inteligenci.
A
vědomí
bychom
mohli
za
mysl
zaujatou
co
my
nazýváme
vědomí
a
to
má
různé
tváře.
Například
řeč
lidská,
to
je
mysl
omezená
logickým
myšlením,
velice
už
omezená
a
to
omezení
jde
tak
daleko
že
se
až
se
jou
například
v
kamení
je
to
která
se
z
našeho
hlediska
vůbec
neprojevuje.
z
našeho
hlediska
není
to
ještě
zdaleka
vrcholné
omezení
ale
my
víme
že
tam
je
nejomezenější,
tam
už,
ale
není
tím
řečeno,
že
by
tam
nebyla.
Nebo
mohli
bychom
říct
básnicky
je
to
inteligence
spící
v
kameni,
asi
tak.
My
bychom
mohli
definovat
mysl
pravdu
a
říci
si,
že
co
co
je
pravdivé,
to
je
pravou
podstatou
mysli
to
se
vám
nezdá
protože
co
je
lživé
by
pravou
podstatou
mysli
nebylo,
jenom
že
já
jsem
nedefinoval
co
je
to
pravda
a
to
bych
se
dostal
zase
do
dalších
těžkostí.
Že
totiž
jiné
a
mysli
jako
pravdu
a
to
proto
že
znal
že
to
dělá
pravda
není
to
co
mícháme
jako
činnost,
to
co
chápeme
jako
činnost
je
očích
Ježíšových
podobno
smrti.
a
to
co
my
nechápeme
jako
činnost,
je
v
očí
Ježíšových
rovno
životu.
A
to
je
ta
protože
tam
je
mezi
životem
pravdou
a
cestou,
jak
on
řekl,
že
ano?
já
jsem
všechny
ty
tři
dohromady.
My
obyčejně
neumíme
mysl
použít
nebo
vzít
si
pomoc
celou.
My
se
jí
chápeme
pomocí
některého
z
jejích
projevů
například
pomocí
řeči,
citu
lásky
a
tak
dále.
jestliže
například
použijeme
jestliže
se
jí
zmocňujeme
této
pomocí
prostředku
musíme
se
za
tímto
prostředkem
pomocí
tohoto
prostředku
ocitnout.
jestliže
to
neuděláme
jestliže
se
to
nestane,
ustaneme
trčet
v
prostředku
a
nesetkáme
se
se
svou
myslí
s
podstatou
věcí.
O
to
jediné
mně
jde.
protože
já
jsem
dělal
velikou
chybu
že
když
mě
docházela
řeč,
když
nemohl
říkat
jméno
boží,
tak
jsem
z
toho
byl
zoufalý.
Protože
to
mě
prostředek
který
mě
měl
dovézt
k
Bohu.
ale
jak
jsme
si
řekli
už
té
pohádce
ten
koník
nemůže
až
na
ten
hrad,
ne?
a
tak
taky
žádný
projev
mysli
nemůže
dojít
až
do
podstaty
mysli,
já
ho
umět
odevzdat,
jeho
se
muset
umět
vzdát.
tady
pořád
to
pravidlo
klepejte.
Nebo
to
jednoduché
pravidlo
že
s
každým
prostředkem
se
ocitneme
u
zdi,
na
musí
být
otevřena
z
druhé
strany.
Asi
tak
nějak.
ani
na
této
cestě
lásky,
si
pomáhá
myslí,
není
jiného
východiska
se
smířit
s
tím,
že
prostředky
mysli
které
máme
k
dispozici
nás
dovedou
ke
zdi
a
my
to
jako
zeď
budeme
pociťovat.
A
jestliže
neodstoupíme
od
sama
sebe
ten
ten
prostředek
bude
projev
nás,
od
tohoto
projev..ten
projev...
ten
projev
mysli
byl
projev
náš
to
to
je
nám
člověku
vlastní
ta
řeč
například,
nikomu
jinému.
jestliže
já
neodstoupím
od
tohoto
prostředku
já
se
neocitnu
za
ním.
ovšem
nesmím
od
něho...
odejít
s
neklidem.
Že
bych
hartusil
na
všechny
strany
na
poměry
nebo
říkal,
že
jsem
zkrachl.
To
není
vůbec
pravda.
ve
chvíli
kdy
ten
prostředek
dosloužil
a
kdy
mě
dál
nést
jsem
na
nejlepší
cestě
k
vítězství.
To
je
moment
rozhodující,
to
je
moment
kdy
jsem
na
prahu
vítězství.
já
se
dostávám
k
základu
něčeho
to
se
vůbec
pochopit
nedá,
co
se
nedá
spoutat
žádným
slovem
a
prostředkem.
Každý
prostředek
mě
může
k
tomu
jenom
disponovat
a
nemůže
mě
do
toho
dopravit
žádný
prostředek
k
ani
mysl
ani
cit.
z
z
toho
není
vehiklem,
který
by
vedl
do
nebe,
nýbrž
nýbrž
k
nebi.
Tohleto
říkám
také
proto,
aby
jste
věděli,
že
kteréhokoliv
prostředku
použiji,
tak
meze
znát
jeho
možnosti,
musím
vědět
že
to
není
cíl
a
že
to
není
podstata
to
není
nic
podstatného,
že
je
to
jenom
něco
co
mně
má
někam
kus
cesty
dovézt
a
možná
zapotřebí
prostředek
časem
změnit,
na
tem
mě
to
donese
kus
cesty
a
zase
ne
a
nakonec
né
ale
všechny
prostředky
mají
relativní
povahu
nositelů
cestě
A
povahu
toho,
kdo
působí
z
druhý
strany.
a
já
si
musím
být
vědom
toho
že
na
mně
se
chce
projev
dobré
vůle.
To
znamená
použít
všech
prostředků,
které
mám
k
dispozici
nebo
je-li
to
můj
názor
toho
nejlepšího
prostředku,
to
je
obdobné
tomu
jako
kdyby
byli
všechny,
protože
já
to
nejlepší
beru
a
kladu
jako
oběť
tomu
Bohu,
rozumíte
neodvažuju
se
to
méněcenné
mu
tam
předložit,
takže
to
je
zástupná
obě
za
mě
celého
to
co
považuju
za
nejlepší,
to
je
mi
prominuto
jestli
je
Jestli
vzpomenu
určité
utrpení
ale
je
mi
to
prominuto.
tak
já
tohleto
jenom
předkládám
tomu
aby
to
bylo
zmařeno
v
okamžiku,
kdy
já
vstupuju
k
tomu
Bohu.
A
je
důležité
si
uvědomovat,
že
právě
lidská
mysl
kterou
já
znám
jenom
v
projevech
neznám
ji
čistou
jako
mysl,
k
tomu
Bohu
protože
kdyby
tomu
takhle
nebylo,
tak
se
smaže
i
to
vědomí,
o
tom,
že
tam
vstupuji.
je
na
na
řadě
abych
řekl
že
chce-li
Ježíš,
abychom
šli
myslí
svou
k
Bohu,
tak
tím:
nebojte
se,
já
dobře
vím,
to
je
jinde
zase
znázorněno,
že
bez
mé
nejste
schopni.
nejste
si
by
vás...
to
by
vás
jedině
ustaral,
byste
honili
pořád
vysvlékli
o
jako
to
poctivě
děláme,
čímž
ovšem
si
zamezujeme
postup
kupředu.
on
říká
životem
nikdo
není
schopen
něco
komplexně
Bohu
dát.
Například
který
není
ani
schopen
celým
srdcem,
duší
celou
žít
celou
silou
k
Němu
jít.
Proč
to
od
nás
chce.
nám
říká,
učte
se
na
bližním
milovat.
A
do
jaké
míry
se
naučíte
do
takové
míry
vytvoříte
celek,
se
kterým
žete
ke
mně
jít.
Celek
známý.
Čili
řečeno
jinak
celou
celou
duší,
celou
myslí
celou...
to
znamená
vším
co-o
čem
víte
že
jste.
ale
ani
to
není
možné
protože
nemáme
schopnost
udržet
to
pohromadě
všecko.
Jenom
částí
toho
o
čem
víme
vždycky
jdeme.
a
on
nám
zase
přichází
na
pomoc
v
tom
smyslu,
že
jestliže
máme
dobrou
vůli
a
snažíme
se
duší
on
chce
jenom,
ono
mu
jde
jenom
o
tu
snahu,
celou
duší
celou
myslí
nebo
nějakým
takovým
způsobem
jít,
tak
On
nám
dá
moc,
abychom
tu
svou
mysl
například
jednotili,
abychom
ji
našli
najednou
celou.
až
najdete
mysl
spolu
celou,
vás
upozorňuju
na
to,
že
nebudete
váhat
a
půjdete
s
ní
k
Bohu,
protože
poznáte,
že
jste
ji
nikdy
ze
své
síly
neucelili.
To
je
tak
obrovská
mohutnost
že
jste
se
s
tím
dosud
setkali
a
budete
mít
ne
víru
ale
jistotu
o
tom,
že
pochází
tato
celistvost
od
Boha.
A
poznáte,
co
je
to
mysl,
aniž
se
snažit
takhle
pracně
si
to
definovat.
čili
jestliže,
ještě
jednou,
jestliže
Bůh
chce
od
nás
abychom
celou
šli
tak
na
říká
měj
dobrou
vůli
celou
myslí
jít,
a
já
ti
pomohu
k
tomu
abys
mysl
ucelil,
abys
svoji
mysl
ucelil.
A
nastává
potom
taková
zaujatost
mysli
jeho
vlivem
zaujatost
jaké
nejste
osobně
vůbec
schopni
a
tato
zaujatost,
jak
říkají
křesťané
přirozená
toto
tažení
mysli
zase,
jako
to
tam
bylo
tažení
citu
způsobuje
že
mi
do
toho
Boha
vstoupíme,
protože
to
už
je
to
působení
zpoza
těch
dveří
jak
vy
říkáte
na
Moravě,
to
znamená
to
je
to
dveří
a
bylo
nám
otevřeno
a
byli
jsme
tam
vtaženi,
ano?
Měli
bychom
si
být
lidového
že
i
naše
lidství
je
prostředkem
pouhým
prostředkem
a
že
je
třeba
se
smířit
s
tím
s
tím,
že
ho
musíme
odložit.
Když
se
nesmíříme
s
tím,
a
potom
samozřejmě
ani
s
tím
že
je
nutných
prostředků
projevů
toho
lidství
by
se
nesmí
když
se
nesmíříme
že
všechno
to
musíme
tak
nemůžeme
stanout
u
Boha.
protože
nic
smrtelného
se
nemůže
setkat
s
nesmrtelným.
to
co
je
životem
v
tom
smrtelném
že
co
životem
boží
se
to
zatím
je
to
nositelem
svým,
to
je
a
jeho
a
jeho
projevy
odděleno
od
Boha.
A
já
vás
tady
učím,
jako
mocí
tohoto
prostředku
se
s
Bohem
po
co
mu
sebou
když
tentýž
prostředek
má
schopnost
nás
oddělovat
od
od
Boha
a
s
Bohem
tak
na
hranicích
toho
spojení
musí
odpadnout
protože
nás
jinak
začne
zase
odpojovat.
Já
nevím
jestli
to
je
ale
co
nás
dříve
odpojovalo
od
Boha,
tím
způsobem
jak
bylo
dosud
používáno
nás
odpojovalo
od
Boha,
rozpojovalo.
jeli
používáno
jinak
nás
spojí
s
Bohem,
ale
co
spojí
tu
naší
podstatu
nesmrtelnou
s
podstatou
boží
a
to
co...
to
co
bylo
prostředkem
bylo
svědkem
toho
o
je
a
ten
svědek
protože
pochází
z
z
mysli
ten
to
přežije.
Tady
se
dovídáte
o
nové
řekl
bych
povaze
mysli
že
je
to
svědek.
Je
to
ovšem
zase
přívlastek
kterým
definuji
mysl.
že
de
všeho
že
nemusí
logicky
myslet,
jenom
hledí
hledí
na
věci.
To
co
už
je
velice
hluboké
pojetí
ravdy
protože
to
se
týká
toho
Tááp
po
kterém
se
nedá
kráčeti
a
při
všem
je
a
do
ničeho
se
nemíchá,
nějak
ale
já
bych
nerad
vás
o
nepravdě
že
se
do
do
ničeho
nemíchá,
kdyby
tady
své
vyslance
jedním
z
nich
je
tak
bychom
mohli
říct,
že
se
do
ničeho
nemíchá,
ale
jestliže
tady
je
všechno
stvořené
tak
se
do
míchá
jenom
tím
projevy
ne
ne
svou
podstatou,
rozumíte?
Tak
já
bych
teďka
tady
měl
nějaký
takový
speciální
kázáníčko
osobní.
například
opakujeme
jméno
boží
při
té
té
modlitbě
což
je
záležitost
používání
jednoho
prostředku
mysli.
Čili
jestli
to
děláme
z
lásky,
tak
je
to
cesta
lásky
a
může
to
být
cesta
lásky
z
mysli
své
Kdy
je
to
z
celé
mysli
své,
když
já
opakuji
jenom
jedno
jméno
Boží.
to
je
tehdy,
když
toto
jméno
považuji
já
osobně,
nezáleží
na
tom
jestli
někdo
jiný
já
osobně
za
něco
představuje
toho
Boha,
co
vyjadřuje
jeho
podstatu
lidsky
nějak,
jeho
podstatu.
Takže
má
schopnost
se
s
touto
podstatou
sloučit,
protože
to
k
ní
leží
čili
čili
může
se
stát
nositelem,
koněm,
dopravním
prostředkem
který
mě
k
němu
tomu
Bohu
donese.
já
potom
jsem
schopen
na
tento
prostředek
si
sednout
bez
záměru
z
něho
sesednout
dokud
mě
tam
nedovede
tom
smyslu
že
že
já,
když
to
jméno
začnu
opakovat
tak
ho
tak
ho
opakuju
jenom
za
tím
účelem
jako
se
dělají
kroky
na
cestě
pomocí,
nebo
jako
se
kilometry
zdolávají
autem
nebo
asi
tak
v
tom
smyslu.
Já
totiž
v
tom
musím
spatřovat
od
sebe
k
bohu
opuštění
sebe
a
přechod
bohu
a
se
smiřovat
že
od
sebe
tím
odcházím.
Já
musím
mít
toto
povědomí
jestliže
tomu
do
této
míry
nevěřím,
tak
to
není
nikdy
použití
mi
To
jméno
boží
musí
sjednotit
všechny
moje
myšlenkové
no
Poznávám
to,
že
tomu
tak
není
na
tom
že
se
se
mi
tam
honí
různé
myšlenky,
že
to
může
být
moje
slabost.
a
proto
bych
radil
ty
myšlenky
nehonit,
nýbrž
pořád
se
držet
toho
jména
božího.
Ať
tam
objeví
vlevo,
vpravo
cokoliv,
jako
vede
pohádce
neohlížet
se
po
tom,
se
trpělivě
držet
toho
jména
božího,
neboť
to
je
prostředek
který
mě
nese
a
nic
jiného
mě
neunese
než
tenhleten
prostředek,
ano?
Čili,
jestliže
to
způsobem
dělám,
tak
to,
co
se
se
mnou
účinek
i
zjišťovat?
sám
sebe
ztrácím.
Ještě
nic
nového
nenalézám
já
zatím
jenom
o
sebe
odcházím
já
se
sobě
ztrácím
jakoby
v
dálavách.
Ale
vědomí
zůstává,
vědomí
zůstává,
jedině
vědomí
zůstává
už
nevázané
na
moje
tělo
čili
já
se
zbavuju
positu
tělesnosti,
o
tom
že
jsem
tělo,
že
jsem
člověkem.
A
jsem
jenom
někým,
kdo
do
žádoucně,
chtivě,
s
láskou,
jak
chcete
opakuje
toto
vyznání
ja
pomocí
Tebe
k
Tobě
jdu.
Neboť
tímto
jménem
mi
představuješ
sebe
to
jsi
ty,
to
je
představitel
tebe,
ano?
Tak
v
takovémto
případě
to
má
spojovací
účinek,
v
jiném
ne.
Nezáleží
na
tom,
kolik
myšlenek
se
tam
objeví,
ale
jestli
já
se
držím
toho
jména
tak,
jak
tady
říkám.
A
potom
důležité
je,
abych
to
nezmechanizoval.
Pokud
já
už
tohleto
necítím,
pokud
já,
pokud
to
mně
nechává
vlažným,
pokud
není
tady
vzbuzena
touha
obojí
toho
se
do
toho
dostat,
to
je
bezeslovní.
To
je
prostě
ko
taková
já
to
vyjadřuju,
to
jméno
vyslovuju
prostředek
vyjádření
své
touhy
jemu
se
dostat
je
opatřit
rozumíte
tak
Tak
jestliže
toto
pomine
tak
je
třeba
okamžitě
s
tím
cvičením
přestat,
znovu
navodit
tuto
touhu
Znovu
se
nějak
štípnout
jak
chcete
nebo
něco,
nebo
porozjímat
si
to
slovně
třeba
a
teprve
zase
znovu
zaútočit
na
tu
bránu,
nikdy
nedegradovat
tu
odezvu
na
mechanické
opakování
nikdy
ne.
Může
se
stát,
že
to
jsem
schopen
třeba
říct
jenom
nemechanicky,
tak
to
řeknu
jednou
a
počkám
až
zase
to
říct,
zase
jenom
jednou
anebo
půl
hodiny.
Já
obdivuju
každého,
kdo
je
schopen
to
půlhodiny
říkat,
když
jsem
tuhletu
touhu
po
Bohu,
jsem
to
nemohl
dlouho
říkat
aniž
by
to
nemělo,
to
odezvu
okamžitě,
téměř
okamžitě
takže
já
se
já
jsem
vždycky
byl
vtahován
do
Boha,
já
jsem
cítil,
že
sebe
ztrácím.
a
když
to
ztrácení
bylo
už
hodně
veliké,
tak
jsem
měl
o
strach
Já
jsem
věděl,
že
jsem
daleko
někde
pryč
od
toho
a
to
moje
vědomí
mě
předběhlo,
nebo
ta
moje
touha
mě
předběhla
a
a
já
že
někde
hynu,
bez
přítomnosti
toho
který
myslí.
udržuje
podle
názoru
podle
mého
názoru
mé
tělo,
podle
tehdejšího
názoru
na
tělo
mé
tělo
při
vědomí
a
životě
No
zkrátka
a
tahleta,
tenhleten
te
tuto
přiodění
nebo
pomocí
mysli,
má
význam
jenom
když
to
když
to
celou
mysl
upoutá
podnítí,
upoutá,
jinak
ne.
Teď
by
ovšem
dobře
říci
přípravu
znovu
Já
jsem
v
tom
spisu
mystická
ne,
znovu
by
chtěl
říci
že
nemůže
člověk
najednou
z
prstu
vycucat
touhu
o
které
já
tady
mluvím,
že
k
ní
se
musí
dostat
jiný
prostřed
jež
než
opakováním
jména
božího.
A
to
je
na
cestě
lásky,
projevy
lásky.
Projevy
lásky,
že
on
se
vychovává
k
tomu
aby
miloval.
To
je
k
lásce
a
čím
dokonaleji
je
schopen
milovat
to,
z
čeho
nic
nemá,
co
mu
nepřináší
ani
užitek
ani
blaho,
ani
požitek,
ale
co
považujeme
za
hodno
lásky,
útrpností,
anebo
pro
krásu
před
uměním,
tak
to
se
musím
učit
soustavně
milovat.
dne
takhle
jestliže
se
takhle
připravuji
během
dne,
tak
nebude
obtížné
jméno
boží
použít
touhou.
ale
kdybych
začal
rovnou
jménem
opakovat
tak
jdu
do
toho
bez
touhy
a
to
už
předurčuji
k
neúspěchu.
Proto
je
Rámakrišna
nemohl
pochopit
když
když
Chandal
Tsu
měl
sen
povalování
do
shromáždění
svých
žáků
a
on
jim
řekl,
teď
se
budeme
soustřeďovat.
Jak
je
to
možný,
kde
jste
najednou
ten
hlavní
hnací
prostředek
touhu
po
bohu
to
se
nedá
vyvolat
A
tak
říkal
bylo
to
hezké,
ale
nikam
se
tímhletím
nedostanete.
šatem
tady
se
nedovedeme
Chtěl
bych
říci,
že
lidskému
já
které
dokáže
být
našim
nepřítelem,
i
našim
největším
přítelem
je
dána
moc
dvojího
druhu
tam
jsem
myslím
skončil
dopoledne,
a
to
pozitivní
v
tom
smyslu,
že
má
být
prostředkem
který
mě
přes
celý
pomíjející
svět,
přes
všechny
úrovně
pomíjející
neříkám
že
mě
přivede
do
věčnosti,
ale
převede
mě
přes
propasti
té
pomíjejícnosti
to
je
největší
moc
předaná
Bohem
člověku
tomu
jeho
já.
po
této
stránce
používáme
li
jej
takhle,
je
mým
přítelem
a
jestliže
mám
nou
tendenci
než
použít
sebe
jako
prostředku
jako
mostu
k
bohu
tak
v
každém
případě
každém
opačném
případě
když
to
když
to
nepoužiju,
Tak
toto
moje
já
nikdo
jiný,
žádný
pán
Bůh,
žádný
auto,
žádný
okolnosti
žádná
choroba
žádné
nýbrž
moje
já
mně
zabije.
vypadá
to
na
zevnějšku,
třeba
že
jsem
zestárl,
a
že
jsem
umřel
marasmus.
Nevěřte
zabilo
mně
moje
já.
moje
je
postupně
pomalu
tak
jak
to
odpovídalo
chátrání
třebas
toho
organismu.
Já
mu
musím
dát
možnost,
aby
nemuselo
dělat
jenom
toto.
Aby
moje
vědomí
osvobodit
od
smrti,
od
zničení.
A
my
jsme
si
tady
navrhovali
různé
cesty,
nejdokonalejší
cesta
by
měla
být
cesta
lásky
taková
kde
celou
duší
a
veškerou
silou
se
k
tomu
Bohu
jde.
Proto
to
taky
to
požaduje
Ježíšově
stojí
na
konci.
protože
jestliže
někdo
jde
srdcem,
tak
to
je
vlastně
sice
pro
někoho
nejsnazší
ale
je
dán
přístup
na
cestě
lásky
k
bohu
Jestliže
někdo
jde
celou
myslí,
to
je
speciální
přístup.
Protože
to
musí
být
člověk
kde
ta
mysl
jeho
opravdu
vedoucí
úlohu
v
jeho
životě
a
ne
každým
u
každého
člověka
jeho
mysl
to
na
co
je
kou
úlohu
člověk
jsou
dva
typy,
já
to
řeknu
hodně
jeden
z
z
nich,
který
si
svůj
osud
jak
říkají
lidé
né
jak
říkají
duchovní
lidé,
to
není
vláčen,
je...
dovede
si
vydobýt
svoje
postavení
záměrně
jde
za
vším
že,
a
věci
se
mu
daří
nebo
nedaří,
to
už
je
jiná
věc.
Ale
je
to
člověk
který
si
nedá
foukat
do
vlastní
kaše.
To
je
člověk
u
něhož
mysl
porovná
vůlí
hraje
deku
ono
protože
mysl
která
vede
byla
spjata
s
to
není
ta
mysl
která
má
vedoucí
postavení
že
láska
je
vůle
je
projev
le
a
jenom
ta
míst
pomocí
lásky
že
člověka
do..dostat
k
Bohu,
kde...
je
vedena
správnou
správně
nařízenou
vůlí
čili
vůle
tou
láskou
tedy
mysl
vedená
může
člověka
přivézt
k
Bohu,
ale
jenom
tomto
speciálním
případu
kdy
do
toho
ta
hraje
v
lidském
životě
takovouhle
roli.
čili
uvidíte-li
jako,
jako
tady
máme
některého,
kde
on
se
snaží
prosadit
vždycky
svou
vůli
je
to
do
hlavy
tak
to
to
je
člověk,
u
něhož
mysl
chybně
hraje
velkou
roli
jeho
lidská
mysl
a
A
on
tedy
opravdu
je
schopen
pro
tuhletu
svou
svou
tvrdohlavost
veškerou
svou
myslí
jít
k
Bohu.
Když
to
obrátí
na
tu
lásku,
do
oblasti
lásky.
ale
kdo
nemá
takhle
vyhraněnou
mysl
a
na
druhé
straně
vyhraněn
cit,
o
tom
jsme
mluvili
dříve,
o
tom
se
nebudeme
dál
zmiňovat,
ten
musí
jít
obecnější
cestou
a
to
je
s
duší
svou.
To
znamená
on
musí
trpělivě
sesbírávat
příležitosti
projevu
lidského
a
jimi
se
dávat
bohu
to
je
to
co
ustavičně
propaguji,
my
se
musíme
snažit
být
buď
nebo
v
v
domě.
Jenže
jak
jsem
říkal,
rozdíl
je
cestě
činnosti
v
tom
že
to
mohlo
být
děláno
z
donucení
nebo
ze
strachu
na
cestě
činnosti,
nemusela
v
tom
hrát
žádnou
roli
láska,
kdežto
teď
na
cestě
lásky
musí
být
toto
diktováno
láskyplným
poměrem
z
z
lásky
k
Bohu
se
to
má
dělat
se
má
používat
všech
duševních
i
ani
čili
z
celé
duše
jít
k
Bohu.