Karel Makoň: 78-05A-Kaly (přepis nahrávky)
Účelem tohoto přepisu je věrně zachytit mluvená slova Karla Makoně,
může však obsahovat chyby a nepřesnosti.
Každé slovo je odkazem na odpovídající pozici v nahrávce.
Já
se
pustím
do
setkání
s
nepřítelem
nebo
s
otravou
nebo
tak
to
myslím,
ne...
protivným
člověkem,
tak
ještě
se
trošku
dotknu
tím
ustavičným
stykem
který
mám
sám
se
sebou.
To
je
totiž
nesmírně
záležitost
nesmím
ji
přeceňovat
v
tom
smyslu
abych
si
myslel
že
mám
právo
žít
jenom
sebe
Aha
a
já
už
vim
co
to
byl
já
to
ruším,
ale
to
nevadí,
to
tam
může
zůstat,
ale
zjistil
jsem
si,
že
když
se
chtělo
od
středověkého
mystika,
když
se
zjistilo,
že
on
má
mystické
sklony,
že
má
sklony
spojit
se
s
Bohem,
že
po
tom
touží,
když
se
od
něho
chtělo
aby
dosáhl
stupně
tak
první
co
v
tom
klášteře
udělali,
že
ho
separovali.
že
ho
oddělili
od
ostatních
lidí.
že
mu
dali
možnost
si
to
tiše
v
komůrce
tu
vnitřní
modlitbu
odívat
nebýt
rušen.
a
já
bych
řekl
že
přestože
jsem
proti
tomu
okleštění
toho
života
klášterem,
jsem
pro
to
rozvinutí
života
všestranné.
Jsem
pro
to
všestranné
rozvinutí
života,
tak
bych
přece
jenom
považovat
za
správné,
aby
na
cestě
lásky
nikdo
při
vnitřní
modlitbě
nebyl
další
přítomen,
aby
ten
člověk
byl
ponechán
sám
sobě,
aby
pravidelně
tuto
modlitbu
pěstoval,
aby
ji
nevynechával.
po
možno
vždycky
vždycky
zaujal
stejnou
pozici,
nemyslím
na
tom
tolik
nezáleží,
ale
postoj
duševní,
pozici
vnitřní.
totiž
jeho
vnitřní
východisko
bylo
kontinuální
aby
nevycházel
pořád
aby
si
nevynalézal
nová
východiska
aby
aby
stupňoval
vých...
hm
která
je
uzavřena
určitém
východisku,
aby
ji
stupňoval
Aby
prostě
to
východisko
využil
maximálně.
Jestliže
třebas
mě
by
třeba
při
modlitbě
vnitřní
na
cestě
lásky,
odnášelo
k
Bohu
Otčenáš,
já
to
řeknu
nejjednodušším
způsobem,
tak
bych
u
tohoto
východiska
při
vnitřní
modlitbě
měl
zůstat
tak
dlouho
dokud
mě
toto
Otčenáš
vynáší
povznáší
pozdvihuje
k
bohu
A
jakmile
mi
nebude
pozdvihovat
hned
ustoupit
ale
neodcházet
od
toho
východiska,
jo,
to
je
východisko
dokud
jako
nedo
ne
nevydá
sebe
všecko
a
totéž
platí
třeba
o
meditaci
která
rozjímání
která
při
vnitřní
modlitbě
lásky
hezkou
roli
já
bych
meditaci
kterou
si
pomáhám
ke
koncentraci
zaujetí
při
koncentraci
měl
tak
dlouho
opakovat
až
z
ní
vykřesám
všecko
se
z
ní
vykřesat
dá
jakmile
by
nechává
meditace
tupým
tak
musím
přejít
in
další
požadavek
na
meditaci
je
abych
dycky
meditace
docházel
ke
stejnému
předsevzetí
že
toto
předsevzetí
představuje
formuluje
stavu
je
moji
touhu
která
potom
má
přežívat
ve
chvíli
koncentrace
neboť
koncentrace
na
boha
na
cestě
lásky
nepředstavuje
už
nic
jiného
než
odevzdá
takže
na
cestě
lásky
se
má
rodím
modlitbě
a
přecházet
chvilkově
do
do
zaujatého
vstupu
k
bohu
přístupu
k
bohu
a
dokud
když
to
za
a
to
víme
nový
roznítit
rozjímáním
se
stejným
cílem
abych
se
zaujal
pro
styk
s
bohem
rozumíte
mě
já
vám
tady
líčím
obecné
rysy
modlitby
na
cestě
lásky
jsem
potřeboval
tam
vsunout
protože
mluvím
o
rovnováze
mezi
modlitbou
ty
stykem
s
bližním
tak
musím
vám
taky
říct
když
jdete
sestavit
jak
se
chovat
bližnímu
myslím
že
je
snadný
ale
nevíte
jak
se
chovat
k
tomu
k
tomu
bohu
jak
tam
počínat
abych
tam
byl
stejně
vření
jako
jsem
ve
styku
s
bližním
já
vím
že
bližnímu
mám
celobytostně
přistupovat
to
jste
pochopili
snadno
ale
jak
co
to
je
celobytostně
přistupovat
k
bohu
o
tom
obyčejně
člověk
nemá
pán
já
vám
to
tady
teď
vysvětluju
kapitola
mimochodem
nebyla
ještě
v
cestě
lásky
milován
a
bude
to
tady
se
tam
ještě
nevydal
tím
říkám
jenom
setkání
s
bližním
že
jo
a
dát
ale
teďka
to
píše
tkání
s
bohem
tak
už
to
bude
muset
být
takže
to
teprve
to
do
ruky
a
to
stálo
nemohli
si
ale
já
budu
pokračovat
v
tom
jestli
je
vám
tedy
jasno
co
představuje
o
jak
má
vypadat
modlitba
lásky
tak
pak
musím
také
říci
že
čím
více
pokračujete
v
této
modlitbě
čím
větší
pokroky
děláte
tím
menší
část
tam
zaujímá
rozjímací
pasáž
a
tím
větší
část
ta
pasáž
odevzdal
a
odevzdanost
svým
do
není
nedočkavého
tedy
to
není
to
není
už
ta
chtivost
smyslná
rozumíte
se
kterou
tam
ze
začátku
třeba
vstupujeme
možné
to
je
dovoleno
ale
pozdě
je
to
opravdu
tich
očekává
já
bych
totiž
nebo
tiché
odevzdání
tak
lepší
totiž
nerad
aby
i
ten
kdo
je
na
cestě
lásky
přeskočil
modlitbu
protože
u
začal
by
upadat
do
extází
já
neříkám
že
to
není
hezké
a
je
ale
je
to
neúnosné
ve
dvacátém
století
byste
jde
kanceláři
zapracuji
tě
pravda
extáze
že
jsem
ho
stát
a
potom
není
to
žádoucí
ze
stanoviska
pojmu
sladké
jho
protože
jestliže
ježíš
kristus
pojímal
tvoji
cestu
jako
sladké
jho
a
oni
tak
pojímal
tak
nebral
v
úvahu
takové
vyšplíchnutí
vůle
jako
je
extáze
to
ne
byla
ocitnul
konaly
postoj
on
tě
každého
aby
mu
každý
někdo
trvale
patřil
a
ne
aby
se
chvilinku
zmohl
na
dokonalejší
patření
že
to
musí
přeskočit
nějaký
stupeň
vývojový
a
ta
nerovnováha
se
jeví
jako
vytržení
vytržení
z
něčeho
násilí
a
za
pasování
něčeho
jiného
tomu
se
říká
extáze
tak
já
bych
chtěl
dělat
jedinou
reformu
v
mystice
aby
lidi
neupadali
do
extáze
ne
to
bych
chtěl
do
mysím
že
jde
protože
na
cestě
poznání
to
každému
šlo
by
to
nešlo
nám
byli
totiž
řády
i
v
evropě
a
benediktinský
kde
se
nekonali
ani
smyslové
účinky
si
toto
a
tak
dále
tam
kde
nebyli
ani
extáze
a
byly
řády
a
dosahovalo
se
poznání
boha
a
byly
řády
jako
třeba
františkánský
kde
se
tohleto
všechno
konalo
se
vším
přišel
velikým
utrpením
já
nejsem
i
o
té
trati
útokem
si
velice
vážím
no
ale
je
to
časově
překonaná
forma
rozumíte
která
by
byla
vhodná
někam
do
kláštera
tam
by
se
mohla
ještě
pořád
dneska
pěstovat
anebo
při
službě
už
jako
to
dělali
oni
protože
ti
by
možná
i
když
svatý
před
nimi
padl
na
kolena
a
nebo
prožíval
nějakou
extázi
tak
by
mu
to
odpustili
protože
by
pociťovali
co
do
proti
toho
se
dělá
jakékoliv
charitativní
činosti
se
toto
uneslo
ale
člověk
nemá
dneska
možnost
při
normálním
průběhu
svého
života
být
jenom
charitativně
činný
já
myslím
že
povolání
vaše
nikdo
z
vašeho
okolí
nechápe
o
přetaví
činnost
by
vůbec
ne
a
takže
my
musíme
se
umět
pobyt
a
to
je
ne
tomu
svému
okolí
že
ke
by
nápad
to
by
tak
na
dva
avšak
jsme
nápadní
ale
vadí
to
v
tom
smyslu
toho
utrpení
které
mu
sebe
zabrán
styk
se
sebou
je
obdobný
dýchání
jako
já
dýchám
celý
den
a
celou
noc
a
jim
připadá
brát
za
zen
ne
ale
jím
jenom
několikrát
za
den
víry
jenom
několikrát
za
den
a
stýkám
se
jenom
několikrát
za
den
ne
tak
ten
styk
s
bližním
který
je
jenom
občasný
nemá
tak
velkou
váhu
na
mé
cestě
že
důležitý
abych
správně
regulován
jako
má
styk
se
sebou
samo
bych
dával
přednost
sobě
ale
já
jsem
nucen
sám
se
sebou
nějak
vyžít
vydržet
to
se
se
se
sebou
trpěli
a
my
jak
jsme
tady
všichni
máme
se
sebou
daleko
ježíše
tělesnými
ale
přesto
někdy
nám
jako
přestává
skvělost
nebo
se
nedostává
tak
asi
tak
i
se
sebou
já
bych
chtěl
sebe
napřed
nějak
definovat
já
to
znamená
ten
se
věřím
se
stýkám
se
vědomí
to
je
to
co
se
vyvinulo
od
okamžiku
narození
až
do
teďka
a
dostalo
se
do
nějaké
fáze
i
v
to
pádnosti
takže
se
o
mně
může
říct
že
jsem
individualita
dobrá
špatná
nedodělaná
a
tak
dále
že
jsem
mentálně
dospělí
do
nedospěl
jsem
jako
dítě
říká
moje
rodina
stáří
jako
dítě
anebo
že
ještě
třebas
ne
a
ale
je
žité
taky
přitom
je
že
taková
to
li
klasifikace
je
vždycky
jenom
šablonovitá
já
jsem
každou
křtu
prošli
moje
existence
mého
já
se
podobá
ničím
záření
které
ani
chvíli
není
stejné
to
má
své
výkyvy
tak
jemné
že
běžný
pozorovatel
to
vůbec
nepozoruje
ale
vědec
ano
já
akonkágui
tam
to
pozoruje
tedy
z
některou
tele
a
záříce
a
naučí
a
ta
matky
a
bez
tý
bychom
nevi
nevěděli
vůbec
tuhleto
ale
to
my
velice
pomahat
k
tomu
vám
řekl
že
nejnevyzpytatelnější
je
jaký
budu
za
chvíli
čili
netrapte
se
tím
abyste
potřebovali
sebe
tak
dokonale
zná
abyste
dokázali
předvídat
jací
bude
berte
zásadně
sebe
takový
jací
jste
netrapte
se
nad
tím
že
jste
utrápení
není
cesto
příliš
radost
že
se
radostí
nebo
že
jste
vlažní
nebo
že
jste
ho
nebo
že
jste
studení
vy
musíte
s
těmito
stavy
se
umět
vy
pořád
vy
máte
v
sobě
normálně
nepoučeného
soudce
taky
jedna
součást
vašeho
já
to
je
ta
vedoucí
součást
mělo
by
to
být
vedoucí
součást
vašeho
já
ale
ta
sebekritičnost
člověka
buď
člověk
přehání
tě
tedy
příliš
velká
nebo
příliš
malá
ale
v
žádném
nebo
málokterém
případě
je
úměrná
a
nebo
je
na
místě
nemůže
nemohu
se
utápět
v
sebekritice
já
od
vás
chci
něco
zcela
jiného
že
když
konstatujete
a
to
bych
se
měli
to
co
já
jsem
i
na
cestě
lásky
musíte
vždycky
umět
celobytostně
se
bohu
odevzdá
čili
máte
povinnost
když
jste
li
a
když
vám
to
vadí
ve
styku
s
bohem
i
ve
styku
s
bližním
to
že
by
vám
nebylo
být
jedno
s
po
vaší
zlo
se
ve
styku
s
bližním
otravové
že
a
musí
podporovat
a
brát
za
ruce
brát
za
nohy
nebo
vozit
mě
třeba
by
vám
mělo
vadit
tak
v
tom
případě
musíte
si
umět
jít
k
tomu
bohu
se
sebou
takoví
jací
jste
znamená
ani
síla
ani
zemdlení
by
nemělo
neměli
umenšovat
váš
přístup
k
bohu
prosím
vás
buďte
tak
dobří
až
budete
se
třeba
o
do
vo
to
je
tak
nepude
a
až
se
budete
cítit
třeba
velice
uspokojeni
věší
v
životě
potká
buďte
tak
dobří
a
uvědomte
si
nic
více
uvědomte
že
tuto
toto
uspokojení
třebaže
za
je
pocházelo
objektu
vnějšího
mělo
objektivní
povahu
vůle
boží
se
nestalo
a
já
jsem
koneckonců
za
to
povinen
vděčností
bohu
čili
probuďte
v
sobě
vděčnost
bohu
za
to
že
v
té
radostní
spokojení
tím
že
projevíte
vděčnost
bohu
za
svou
spokojen
a
budete
ji
projevovat
tak
dlouho
pokud
spokojenost
budete
pociťovat
tak
přirozeným
způsobem
spokojenost
obětujete
bohu
ke
ví
jak
obětovat
všechno
bohu
říká
ukazuju
jak
se
obětuje
třeba
spokojenost
bohu
spokojenost
jo
jen
vis
jako
byste
nebyli
spokojeni
je
tedy
roven
a
zrovna
tak
všecko
se
musí
takhle
přirozeně
obětovat
ne
vykládat
si
pane
bože
jak
je
to
to
spokojenost
obětí
já
tě
tuto
radost
obětuju
tato
žal
obětuju
by
mu
to
takhle
budete
říkat
ale
budete
mít
pořád
žal
pořád
to
co
vám
překáží
protože
jste
jenom
něco
deklarovali
prohlašovali
ale
nedělali
a
když
dokážete
být
za
všechno
vděčni
tak
je
v
tom
obsažena
míra
sebe
obětovat
míra
sebezáporu
a
tato
míra
sebezáporu
vám
přiblíží
boha
znamená
vším
stavem
do
boha
je
že
ním
napojujete
a
to
se
dělá
to
se
dá
dělat
i
během
mimo
modlitby
mimo
božího
dobu
vyhraženou
modlitbě
během
všedního
dne
a
mám
malinko
li
je
vůbec
žádoucí
tedy
podléhat
takovým
výkyvům
duševním
jako
třeba
žalu
zármutku
štěstí
radosti
záchvatům
na
různým
do
různých
stran
umírajících
zrodí
opačných
straně
a
počítají
se
se
předpis
na
tom
není
mož
sou
lidi
intutivní
který
prostě
do
těchto
stavů
budou
ustavičně
upadat
a
kdybychom
jim
to
zakazovali
tak
nich
způsobujeme
jenom
pocit
ve
něco
protože
oni
se
nemohou
stát
takovými
jako
tady
přítel
antonín
se
na
tu
té
založení
já
například
takový
sen
podívejte
se
na
mě
jakou
vášnivostí
a
vkládat
ani
to
níké
té
dokonalé
herectví
že
a
tady
povahu
a
je
to
uchopeno
mou
povahou
já
jsem
při
tom
nepravém
povaha
která
prudce
je
i
na
své
vnitřní
stavy
a
kdybych
se
bych
těl
vymazat
tento
si
jednání
tak
se
ocitnu
před
úkolem
se
kterým
bych
se
asi
do
smrti
nevyrovnal
já
považuju
musím
považovat
tyto
svoje
výkyvy
za
volání
za
způsob
zvláštního
volání
božího
já
musím
umět
i
tohleto
je
to
špatné
umět
využít
na
cestě
k
bohu
protože
největší
chyba
na
cestě
k
bohu
je
tam
jenom
tím
dobrých
je
ve
mně
dobrého
já
se
musím
naučit
zvláště
na
cestě
lásky
a
ví
cléb
ten
kdo
miluje
ten
se
nevím
jaký
je
zvláště
na
cestě
lásky
je
to
stoprocentně
cesta
od
sebe
k
bohu
od
sebe
k
bohu
to
znamená
já
se
sebou
celým
odcházím
k
po
když
se
mu
o
sebe
znalce
nechat
někde
ne
odejít
k
němu
takový
jaký
jsem
to
vám
předvedla
magdaléna
ova
jaká
byla
ne
až
se
vylepšila
že
by
k
němu
šla
ne
taková
nějaká
byla
se
složila
mu
to
tohleto
se
chce
na
cestě
lásky
nečekat
až
se
už
já
znám
řád
třeba
je
zmizí
kteří
říkají
napřed
musí
člověk
projít
fází
askeze
tak
mě
odbývali
s
mou
mystikou
v
této
v
tomto
řádu
a
potom
teprve
může
pomýšlet
na
by
k
život
to
znamená
spojení
s
bohem
ale
dokud
nedosáhne
dokonalosti
na
cestě
askeze
je
nejmenší
naděje
že
by
mohli
uspět
mystice
a
proto
u
nich
bylo
tak
málo
protože
jenom
ti
co
nebyli
dostatečně
soudní
a
nebo
ty
který
se
podařilo
přesvědčit
že
jich
a
že
se
je
dokonalá
ale
nebyla
přešli
na
cestu
mysli
ostatní
nikoliv
protože
pořád
měli
skrupule
ještě
mi
tamto
bídné
a
se
ví
že
pavel
se
dokonalý
a
to
při
soudnosti
každý
značí
nikdy
dokonalý
nebude
ale
tam
měli
své
duchovní
rádce
a
ten
prohlásil
teď
jsi
dokonalý
a
teď
si
sestoupit
na
vyšší
fázi
a
on
pro
poslušnost
která
se
v
tom
řádu
byla
enormní
lidsky
přešel
na
cestu
ke
na
mystické
formy
na
spojovací
na
nový
účel
života
to
znamená
očisty
to
byl
smysl
té
fáze
že
nový
smysl
spojení
s
bohem
dokud
byl
živ
ignác
z
loyoly
tak
to
bylo
snadné
že
on
je
vedl
až
potom
tam
byli
neosvícenější
si
také
věděli
si
tady
na
tom
přechodu
rady
nechávali
ho
trčet
sténá
trápila
až
do
smrti
no
ale
to
se
nám
nestane
tohleto
ale
důležité
je
vědět
že
není
možné
být
dokonalí
není
možné
čekat
až
budu
v
něčem
dokonalý
ať
je
to
modlitba
nebo
zevní
život
to
znamená
nikdy
se
nedočkat
a
zůstat
trčet
já
musím
takový
jakých
se
se
odhodlat
k
tomu
že
v
ně
zná
že
před
míní
předstírat
nebudu
a
že
si
přišel
po
nemocného
a
ne
pro
zdravého
že
kdyby
byl
zdraví
to
vůbec
něho
nemusí
jít
o
ně
zdraví
tam
nepa
nemá
co
dělat
že
tam
já
protože
se
od
něho
oddělen
tak
jsem
nemocen
to
je
nemoc
vy
to
že
za
přirozený
a
ne
ona
je
to
veliké
ježíšova
nemoc
dokonce
smrt
nebo
se
dá
končila
smrtí
to
mrtvým
ani
do
tak
to
tak
že
ani
do
toho
mentálně
mrtví
mají
povahu
ch
tak
já
jsem
myslím
teď
probral
to
že
k
sobě
musím
se
pořád
chovat
jako
někdo
kdo
je
na
se
na
tom
velice
záleží
a
se
musím
pořád
považovat
jako
za
poutníka
de
a
protože
se
sebou
žiju
pořád
a
ten
můj
život
se
sebou
buď
je
tou
cestou
nebo
není
nepomůže
mi
nic
správný
si
bližním
když
správný
styk
se
sebou
je
čas
je
je
tady
není
nenastal
a
tu
je
důležité
když
tam
potom
vína
dvou
židlích
jednou
z
onoho
pryč
se
nitro
jednou
o
bohu
ale
to
jsem
provedl
jedních
směrem
řemesle
ještě
jedno
je
důležité
já
musím
vědět
že
to
moje
já
se
tady
vytvořilo
tak
je
vhodná
napřed
za
tím
účelem
abych
já
byl
schopen
příjmat
zkušenosti
z
tohoto
světa
je
to
řeknu
dokonaleji
a
tedy
bylo
pen
se
na
tento
svět
před
obecně
řečeno
jestliže
já
jsem
v
takovém
stavu
vývoje
že
se
dovedu
na
tento
svět
soustředit
a
co
dělá
před
na
to
že
žiju
soustředit
z
toho
neunikám
tak
jsem
mentálně
vyspělý
moje
já
je
v
těle
tohoto
bodu
je
možno
přejít
do
spojovací
se
dříve
ne
takže
je
nutné
abych
dokázal
podílem
a
soustředěně
něco
dělat
nerozdílně
na
se
těla
šlo
soustředně
milovat
a
pro
proces
neodměřovat
a
jestliže
to
tento
umění
bod
rozvoje
já
promeškám
v
tom
smyslu
že
se
v
něm
zalíbí
že
já
se
s
tímto
stylem
života
kojen
tak
mého
já
se
stává
nepřítel
začátek
styku
s
nepřít
ze
sebou
jako
s
nepřítelem
protože
bychom
to
vzali
podle
návodu
ježíše
krista
je
správné
a
člověkem
je
správné
že
jsem
byl
poslušen
lidí
se
s
nimi
spolupracoval
na
rozvoji
své
bytosti
to
se
dělo
až
do
toho
okamžiku
když
ježíš
vstoupil
do
jordánu
ale
jakmile
mně
to
samo
jde
jakmile
se
to
stane
samovolné
jakmile
mi
to
nedělá
potíže
tím
tak
to
je
moment
který
pro
mě
na
nená
že
od
té
chvíle
mého
já
musím
užívat
jinak
nemusím
odcházet
tě
ne
ale
nepovažovat
to
co
pro
svět
dělám
za
hlavní
to
od
té
chvíle
je
pomstu
od
té
chvíle
to
moje
já
se
ocitlo
takové
tady
voje
že
má
povinnostech
ten
trpět
v
bohu
je
připraveno
cestu
k
bohu
a
to
tedy
většina
lidí
promešká
takže
od
té
chvíle
co
to
promeškali
co
dozráli
a
promeškali
to
tak
jdou
využití
další
obrovské
moci
toho
já
že
to
moje
já
zabije
je
vědomí
za
zemřu
fyzicky
zemře
já
tedy
má
schopnost
mě
rozvíjet
má
schopnost
zabít
věčnosti
jsou
darem
od
boha
jedinečný
a
tím
se
reguluje
nejenom
počet
ale
reguluje
se
také
přebytek
těch
který
by
tady
překáželi
protože
nic
nedělají
to
cestu
opravdu
když
někdo
tohleto
ví
jako
vy
a
nezařídí
se
podle
toho
tak
je
tady
výtečně
neříkám
nic
takového
o
tom
kdo
to
neví
ten
užší
není
že
on
i
životem
touží
li
ano
to
je
vědom
ale
my
už
musíme
považovat
tu
kaší
službu
či
o
to
tady
vývoje
jiným
za
pomocnou
tady
na
vystaví
nool
se
člověkem
který
před
tím
neměl
se
asi
takový
zvrat
jako
nastal
třebas
v
tom
ráji
obdobný
člověk
dosud
i
žil
v
tom
ráji
a
člověk
má
tendenci
pořád
v
ráji
životopise
požitkem
dokud
toho
ráji
žil
jenom
jako
jako
dorostenec
že
má
dolů
do
určitého
vyššího
úkolu
pole
to
jablko
tak
to
bylo
v
pořádku
nic
se
nerušilo
a
jakmile
pojato
jablko
nabral
nový
úkol
na
sebe
skvělý
už
rajsky
dospělý
tak
nastalo
utrpení
když
toho
úkolu
nevyužil
na
cestě
k
bohu
o
musel
začít
zase
píky
se
nový
hostem
dnes
začal
od
nějakýho
neandrtálce
do
toho
na
mysli
ale
zaručeně
denně
v
ráji
nebyl
zde
na
světě
a
člověk
sestoupil
zde
proto
protože
se
dostat
novému
a
na
nás
je
abychom
tento
úkol
nějak
zdolali
říkal
jsem
vám
že
člověk
má
jít
k
bohu
takový
jaký
je
bez
ohledu
na
tu
že
že
špatných
by
čekal
že
bude
lepší
tak
že
by
se
nedočká
možná
upadnu
jakých
skutečně
to
nebo
ono
a
pořád
by
odkládal
ten
tu
k
bohu
jak
je
to
s
tím
šatem
protože
víte
že
při
té
svatební
hostině
jasně
ukázal
že
ten
kdo
měl
šat
nesvatební
prostý
obyčejný
z
ulice
nebo
do
celé
syna
li
sebe
prostě
ne
sváteční
ten
byl
vyloučen
s
velkou
ostudou
té
hostiny
ve
na
jak
je
to
s
tím
se
nesmíte
si
myslet
že
když
vy
odnesete
mysl
bohu
že
je
to
něco
víc
než
a
to
je
chvilkové
odění
vaší
proto
například
dejme
tomu
ježíš
začíná
se
modlitbu
otčenáš
a
otčenáš
abyste
povznesla
mysl
k
bohu
aby
se
člověk
oděl
touto
povznesení
když
se
mu
nepodaří
se
odít
takhle
podobně
řečeno
tak
se
zbytečně
to
všechno
ostatní
modlí
to
má
potom
úroveň
třebas
velice
zpovědního
ale
obyčejného
říkání
a
nikoliv
úroveň
modlitby
modlitba
je
se
koná
jenom
nebo
je
modlitbou
jenom
tehdy
když
je
to
povznesená
mysl
k
bohu
to
je
hodování
to
je
ty
bohem
když
to
třebas
vysloví
nevědomě
na
tom
nezáleží
to
a
proto
nemůžeme
k
přistupovat
pohybů
neoděni
šatem
svatebním
to
znamená
není
k
bohu
tak
je
to
s
tím
šatem
ale
horší
bude
a
těží
odpovědět
a
to
se
a
lajdák
vlažnost
když
tam
se
jasně
praví
dny
nebo
pouhým
ale
nikoliv
vlažný
neboť
když
byl
vážných
ne
a
to
že
tady
nelže
ten
člověk
který
to
psal
ano
je
mu
to
říkal
bůh
že
toto
a
ta
inspirace
byla
správná
čili
vlažnost
je
něco
co
mně
nedovoluje
přistoupit
k
bohu
a
já
v
okamžiku
kdy
jsem
vlažný
nemám
nejmenší
naději
se
s
bohem
se
nejmenší
a
to
jsem
vyplyvnutý
a
já
jsem
měl
na
mysli
ale
já
vám
se
to
ještě
vrátím
já
jsem
měl
na
mysli
zemdlenost
únavu
ne
vlažnost
taky
tak
definoval
jestliže
jde
o
zemdlenost
a
vlažnost
pak
je
to
něco
jiného
než
lajdáctví
nebo
taková
neutralita
a
už
je
vnitřní
to
v
tom
případě
je
k
sobě
zve
případě
naopak
to
je
moment
velice
příhodný
k
tomu
abych
byl
jiný
obce
já
mám
totiž
právo
také
se
jednat
jednat
bohem
jako
se
svým
otcem
milujícím
otcem
ježíš
mě
vadí
moje
zemdlenost
a
tak
oni
by
naději
když
mě
vadí
moje
malátnost
moje
civění
cokoliv
co
tady
říkali
to
není
špatný
stav
když
mně
to
vadí
protože
tento
pocit
závady
osobuje
že
mám
právo
ucházet
opřete
podívejte
se
jak
poznat
ten
kulminační
bod
a
jak
si
přitom
počínat
myslím
ten
kulminační
bod
při
kterém
je
třeba
začít
se
ucházet
o
styk
s
bohem
v
člověk
k
tomu
zralý
tento
o
této
tiše
velice
důležitý
védickém
životě
protože
čas
stáváte
lidmi
kterým
bys
kterými
by
jste
rády
tuto
tento
váš
způsob
myšlení
naštěpovali
ne
a
vono
jim
to
leze
v
krku
a
vě
považujete
za
velice
dobré
lidi
a
říkáte
ten
by
si
to
zasluhoval
ale
on
vám
to
vyzvrátí
jednou
středu
to
de
to
dostanete
do
to
ti
vyletí
úplně
jako
jako
kdyby
zvracel
a
říkat
že
takový
doby
člověka
voleni
schopen
je
to
veliká
školu
v
se
nedostal
k
tomu
konečnému
bodu
a
on
není
tedy
zralý
v
tom
smyslu
jak
vy
si
myslíte
on
se
pořád
ještě
potýká
nějak
s
tou
základní
lidskou
činností
kterou
nezvládl
to
znamená
lidské
já
mám
schopnost
a
ji
má
aby
se
naučilo
takovým
stereotypům
které
by
mně
do
žádoucí
míry
spojovali
tímto
světem
tak
abych
dostál
svým
povinnostem
abych
byl
při
tom
co
dělám
do
takové
míry
že
bych
to
zvládl
bez
zvláštního
úsilí
až
do
úplné
samovolnosti
protože
kterou
ti
to
už
je
vlastně
samovolnost
ne
a
jestliže
do
tohoto
stavu
se
člověk
dostane
že
znáte
někoho
komu
jako
ten
život
už
takhle
jde
že
on
svoje
řemeslo
své
povolání
ty
rodině
takhle
zvládl
tak
to
je
člověk
připraven
na
cestu
k
bohu
tak
se
nemůžete
splést
když
mu
začnete
tyto
věci
nechci
říct
vnucovat
ale
vykládat
on
to
nemusí
přijmout
to
není
známkou
že
by
nebylo
by
nebyl
na
výši
a
on
to
může
přímo
ale
důležité
je
přitom
vědět
že
když
to
nepřijme
tak
od
té
chvíle
začne
upadat
když
je
mu
dána
příležitost
aby
to
přijal
a
on
nepředešel
upadat
a
začne
se
najednou
objevovat
těžkosti
tam
kde
těžkosti
předtím
neměl
li
by
se
oko
vypravujte
musíte
vědět
že
každý
člověk
má
nějaké
hodnoty
životní
které
si
nějakým
způsobem
cení
že
už
se
nějak
v
tom
životě
on
uplatnil
jak
říká
na
čem
mu
záleží
na
tom
uplatnění
na
tom
co
tomu
nesmíte
v
jenom
do
té
míry
máte
právo
mu
to
vzít
do
jaké
míry
tyto
hodnoty
nahradíte
jinými
v
jeho
očích
stejně
velikými
ba
většími
ale
nikdy
si
nesmíte
dovolit
ho
vytrhnout
z
toho
dosavadního
způsobu
jednání
protože
ten
dosavadní
způsob
jednání
je
relativně
dokonalý
vně
dokonalý
to
znamená
s
dostačující
pro
vstup
na
duchovní
cestu
čili
on
nemusí
nic
z
toho
co
dosud
dělat
dělal
přestat
dělat
jenom
musí
od
té
chvíle
v
tom
co
bude
pokračovat
vidět
podporu
toho
co
bude
dělat
nad
a
má
být
podporou
toho
co
dělá
na
nikoliv
středem
jeho
života
takže
dejme
tomu
kdybych
byl
já
třeba
učitelem
ne
tak
bych
v
tom
svým
učitelování
už
neměl
vidět
před
cesty
k
bohu
nýbrž
pokud
to
mně
umožní
abych
přivzal
ještě
jiné
oni
neřestí
modlitbu
a
tak
dále
se
jenom
pomůcky
které
by
měli
pro
mě
poněvdž
ših
notu
mohly
by
být
bych
já
tamto
nezapudil
jako
nepotřebné
víte
tady
se
často
stává
to
přechodu
mě
se
to
stalo
samozřejmě
taky
tak
barvitě
tím
že
jsem
vylil
vínu
i
dítětem
že
jsem
najednou
všechno
světské
začal
považovat
za
zbytečné
celý
život
dosavadní
považoval
za
paní
nestačilo
ani
to
že
mi
vyčítal
nevyříkal
že
to
není
tak
pravda
já
jsem
plakal
nad
plaností
svého
života
jestliže
takový
člověk
v
tomto
obratu
najednou
bude
považovat
celý
život
dosavadní
za
promrhaný
za
planý
dotoho
vyveďte
protože
to
není
pravda
to
byla
skvělá
příprava
on
dospěl
to
byla
příprav
dospělosti
ale
nemohu
zase
já
zase
říct
tedy
na
svou
obranu
že
by
to
bylo
bývalo
tak
špatné
já
jsem
se
podařilo
odhodit
ten
život
o
sestrojeny
veliké
utrpení
po
té
trčet
bylo
špatné
protože
ten
život
začal
váznout
vodního
začal
za
nebát
ale
na
druhé
straně
jsem
se
o
výhradně
věnovat
těm
duchovním
věcem
po
nějakou
dobu
o
to
jenom
bylo
únosné
a
tím
jsem
udělal
obrovský
pokrok
jednostranný
na
té
cestě
duchovní
sebou
měl
to
za
následek
pro
tu
jednostrannost
vývoje
v
modlitbě
to
upadal
do
extází
nepovažuju
za
správné
proto
vám
tady
radím
vydr
udržovat
nechci
zoufale
ale
dost
pečlivě
tuto
rovnováhu
zevní
a
vnitřní
činnost
není
to
to
strýce
tohoto
tříletý
kam
se
teďka
říká
ale
že
já
jsem
třebas
na
cestě
už
k
bohu
vědomě
ale
ocitám
se
ve
stavu
takové
vyrovnanosti
takové
nezaujatosti
denně
ne
dojem
ani
ten
svět
ani
ten
pán
bůh
s
tím
tak
já
myslím
že
v
tomto
případě
upřímná
modlitba
o
to
abych
toho
byl
vytržen
je
nám
pozoruju
vás
ale
že
budete
vyslyšeni
ale
je
si
pozor
aby
to
nebylo
na
vás
příliš
silné
to
vytržení
protože
jestliže
ta
vaše
modlitba
před
že
vám
to
vadí
tak
budete
z
toho
vytrženi
jak
jsem
vám
říkal
před
chvílí
to
vadí
budete
žít
vám
to
nevadí
tak
je
to
opravdu
něco
chci
nějaký
nevím
rady
jako
vy
ale
když
si
toho
všimnete
se
takový
vlažní
a
začne
vám
to
vadit
opravdu
prosebnou
modlit
prosebná
modlitba
že
nejsem
potlačen
prosebnou
modlitbou
ale
prosebná
modlitba
v
mých
očích
je
velice
užitečná
a
velice
důležitá
protože
ježíš
kristus
klá
pojďte
ke
mně
kteří
jste
unaveni
znamená
modlitba
té
pochod
k
němu
čili
modlitbu
bych
považoval
za
užitečnou
za
správnou
a
bylo
jestli
bych
upřímně
si
přál
tohoto
stavu
vyjít
tak
opravdu
sám
z
toho
neví
du
budu
muset
přizvat
toho
ježíše
který
se
mi
nabízí
že
upřímně
přizvete
třeba
že
se
sami
bezmocní
tak
budete
vidět
že
ste
si
špatně
představovali
to
já
vás
občerstvím
protože
to
že
vás
občerství
bude
mít
takové
vidí
zevní
následky
něco
do
vašeho
života
vstoupí
vnějšku
jak
se
vám
bude
zdát
co
tu
rovnováhu
nebo
takový
začít
mrtvých
cit
už
to
bude
jeho
osvěžení
ale
prosím
vás
když
toto
stane