Karel Makoň: 78-Kaly-CD01-tr01 (přepis nahrávky)
Účelem tohoto přepisu je věrně zachytit mluvená slova Karla Makoně,
může však obsahovat chyby a nepřesnosti.
Každé slovo je odkazem na odpovídající pozici v nahrávce.
Důležité
upozornění,
signatura
tohoto
pásku
je
písmeno
velké
I,
zakládací
pasek
modrý,
stopa
A
černá,
označena
také
jako
arabská
jedna
.Obsah
na
celém
pásku
je
rychlostí
čtyři
centimetry
za
vteřinu
natočen
záznam
kali
arabská
jedna
.Začátek
byl
omylem
smazán
a
proto
je
potřeba
přetočit
pásek
o
něco
dále.
Všechny
čtyři
stopy
jsou
plně
natočeny
rychlostí
čtyři
centimetry
za
vteřinu.
Tké
to
mohl
pros
dokázat
že
opouštěním
toho
prostředku
čloek
zase
upadá
nazpátek
dotoho
na
tu
úroveň
nižší.
Čili
prostředek
tady
není
k
tomu
abychom
ho
ctily
nýbrž-e
a
Ježíš
to
řekl
tím
spůsobem
syn
člověka
nepřišel
aby
se
mu
sloužilo.
Nybrž
je
tady
proto,
aby
nám
sloužil.
Jak
řekl
saám
o
sobě.
On
se
cítil
být
prostředkem
a
proto
menším
než
je
jeho
otec.
Jak
se
správně
vyjádřil.
To
nebylo
sebeponižování
tvl
pokora,
to
byla
znalost
věcí.
A
jestliže,
říkam
to
stejně
jako
před
tím
ne?
A
jestliže,
třeba
dejme
tomu
židovský
národ
odešel
ze
země
Chaldejské,
tak
tehdy
vedení
duchovní
tohoto
národa,
nepovažovalo
za
únosné,
aby
vůbec
prozradili
židovskému
národu
že
mají
v
úmyslu
je
dovézt
k
vědomému
zažívání
boha.
Dosti
bylo
na
tom,
že
vod
nich
nebo
z
nich
dostali
předsevzetí,
že
odejdou
od
zlatých
telat
a
že
budou
místo
těmto
telatům
a
plným
břichům
sloužit
hospodinu.
Že
budou
m
ho
poslušní.
Čili
považujou
za
první
krok,
nutný
který
člověk
musí
udělat
než
se
setká
s
Ježíšem.
Jako
narození
v
Betlémě,
udělat
toto,
být
poslušen.
Neboť
být
poslušen
hospodina,
dělat
to
kvůli
tomu
že
pospouchám
boha.
Už
Ježíš
přce
říkal,
kdo
miluje
boha,
ten
kdo
ho
poslouchá.
My
neumíme
jinak
poslouchat
boha
z
začátku
jak
mužem
nebo
maron
milovat
boha
jinak
než
poslušností,
protože
my
si
ho
nedovedem
představit
jak
ho
máme
ňák
opičí
láskou
milovat
to
nemá
nemá
cenu.
My
ho
musíme
milovat
jenom
tím
že
sme
ho
poslušní,
ano?
A
to
je
dostatečný
projev
lásky,
který
nás
opravňuje
legitimně
k
tomu
aby
se
v
nás
narodil
Ježíš.
Není
třeba
nic
víc
dělat
než
tohleto.
Jak
je
postě
všemi
to
cojak
dělá
to
jsme
si
řekli
jinde
a
to
em
rozpojení
a
teďka
to
spojení
to
tam
to
jasně
říká.
Ale
nešlo
o
nic
jiného
než
nás
přimnět
k
tomu,
abyste
pochopili
že
první
změna
smyslu
života
spočívá
v
tom,
Že
místo
aby
poslouchal
sebe,
a
svých
stále
se
měnících
e
důvodů
proto
aby
člověk
nastavoval
tomuto
dni
další
den
aby
žil
bude
nový
smysl
aby
byl
poslušen
boha.
Čili
řečeno
Ježíšovými
podobenstvíni,
aby
se
cítíl
být,
aby
se
snažil
být
na
hospodářově
poli.
Kdyby
jako
si
to
jenom
předstíral,
to
bych
nerad
ale
on
by
se
do
toho
měl,
nikoli
vmýšlet,
nýbrž
on
by
si
měl
uvědomovat,
rozumět,
že
opravdu
tomu
tak
je,
tomu
se
dá
eště
porozumět.
Jesliže
totiž
tento
člověk,
kdokoliv
z
nás
toto
nebude
dělat,
neni
naděje
že
vejde
vůbec
kdy
do
domu
hospodářova
protože
tam
má
přeci
právo
vejít
jen
jeho
služebník,
jen
ten
kdo
je
ho
poslušen.
Jesiže
by
přitom,
třeba
jenom
části
ho
jenom
poslouchal
zároveňs
poslouchal
sama
sebe
a
hledal
v
tom
své
vlastní
osobní
cíle
e
svuj
prospěch
jenom
pro
sebe,
něčeho,
tak
by
mělo
za
následek
že
e
by
se
dnalo
o
žilích
že
by
večer
neměl
právo
vstoupit
do
hospodářova
domu.
Že
ten
hospodář
ho
poslal
na
své
pole
a
nikam
jinam.
Dal
mu
doruky
své
nástroje,
nic
jiného.
My
nemáme
nic
jiného
k
dysposici
než
jeho
nástroje
a
jeho
pole.
Samozřejmě,
všechny
úkoly
které
nám
zlánlivě
kladou
lidé
musíme
si
prověřovat
svým
rozumem.
Té
také
jeden
jedna
z
motyk,
jedna
z
lopat,
jeden
z
nastrojů
které
máme
na
tom
poli.
My
memůžeme
tento
nástroj
odhodit
a
musíme
uvědomovat
si,
že
lidé
nevědí
co
dělají
.Čili
dávají
nám
příkazy,
dávájí
je
znáprosté
nevědomosti.
A
jim
musíme
pomáhá
k
tomu,
abychom
jejich
příkazy
usměrnili.
Nerozumné
ale
správné,
co
mě
e
vůbec
nesedí
v
tom
smyslu
žeby
to
byla
práce
na
na
poly
hospodářově
,a
nezanedbávat
nikdy
nic
co
je
jasně
službou
hospodáři.
a
po
tomhletom
A
po
tomhletom
způsobu
rozlišování
té-
míra
rozlišovací,
kterou
je
schopen
člověk
bez
extáze
ještě
bez
vyššího
zasvěcení,
bez
jakéhokoli
duchovního
poznání,
s
tímhletím
plným
vědomím,
že
jsem
se
snažil,
neříkám,
že
jsem
to
fakticky
dělal,
snažil
jsem
se
poctivě
dělat
to
co
považuju
za
srovnatelné
s
vůlí
hospodářovou,
přes
den,
že
mám
právo
v
tomto
případě
se
ocitnout
v
domě
Jeho
a
že
za
jiných
okolností
to
právo
nemám.
Protože
opravdu,
já
jsem
s
těmi
schopnostmi,
v
tom
kladném
případě,
zacházel
jako
s
hřivnami
od
Něho,
od
toho
Hospodáře.
Ne
jako
se
svými,
nýbrž
se
svěřenými
hřivnami.
Schopnosti,
které
jsem
tam
projevoval,
byly
svěřené
hřivny,
ano?
No
a
tak
kousek
půjdu
dál.
Jestliže
si
že
k
samo
že
je
to
tam
byla
samozřejmě
vejdu
do
toho
Hospodářova
domu,
to
všecko
víte,
tak
čeho
toho
se
tam
jako
si
dobře
mít
nýbrž
i
to
se
je
to
nás
pro
nás
a
teď
tato
musí
zůstat
jak
při
modlitbě
tak
by
činnosti
v
zevním
světě
už
to
musí
být
motivováno
tím
smyslem
to
musí
být
jednotné
smysl
teho
že
to
dělám
kvůli
němu
že
jsem
tady
pro
něho
a
ne
pro
sebe
jestli
mě
vybídne
abych
se
najedl
tam
v
tom
podobenství
tak
se
na
jim
jestliže
nevybídne
nenají
že
ano
a
tak
dále
ale
proto
tam
nejsem
aby
se
tam
najedl
to
bych
byl
ještě
k
tam
správně
praví
jenom
služebníkem
neužitečným
ote
služebník
musí
být
ustavičně
ve
službě.
Víte
později
jak
ježíš
kristus
říkal
v
evan
i
svatý
a
je
to
to
znamená
no
už
nejste
služebníky
už
jste
přáteli
tento
proměněna
potom
pomine
později
ale
ze
začátku
dokud
krajně
nevyužil
nebo
na
kraj
této
možno
se
nedostanu
to
jsem
do
krajnosti
služebníkem
nemohl
být
přítelem
božím
když
například
si
troufal
třeba
eckhart
a
jeho
přátele
na
tato
společnost
otec
fronta
přátelé
boží
tak
to
si
museli
být
moc
vědomi
toho
že
už
hodně
pokročil
na
této
cestě
a
oni
taky
hodně
pokročil
nazýval
že
ta
služebníky
přáteli
no
a
teď
jakmile
toho
to
dosáhnu
že
jsem
soustavně
napospas
tak
se
mě
nestane
to
co
se
stalo
to
museli
být
kori
který
měl
hřivnu.
A
zakopal
měl
jsem
s
tou
hřivnou
pracoval
já
jsem
využíval
vina
nesmí
zůstat
ne
využit
já
jsem
v
této
fázi
činitelem
který
užívá
živu
a
bůh
je
tam
samo
sebou
činitelem
v
tom
že
soustavě
mě
tu
hřivnu
nechává
v
ruce
v
tom
večten
už
tehdy
protože
kdyby
mě
ne
podával
nebo
nejednal
nebo
nezprostředkoval
ustavičně
svoji
existenci
a
už
protože
bych
neexistoval
bych
to
nemohl
dělat
ale
bůh
mě
pořád
musí
zprostředkovat
svoji
existenci
abych
já
moh
existovat
a
tak
stejným
způsobem
mě
zprostředkovává
svoji
lásku
svoji
dokonce
tak
velkorysé
žádnou
ho
pomocí
i
nenávidět
a
s
vrstva
mně
svoje
poznání
takže
mohu
poznávat
co
potřebuju
na
tom
poli
vědět
poznávat
a.
Zprostředkujeme
všechno
co
prostě
potřebuju
takže
nemohu
si
stěžovat
že
by
mě
něco
chybělo
a
v
této
fázi
když
tohleto
dělám
tak
jsem
odrostl
k
tomu
smyslu
života
ve
kterém
žil
starozákonní
žito
totiž
mít
ze
země
zase
i
ten
je
někdy
pod
atd.
Ježíš
je
narození
ježíše
v
čem
li
pak
jenom
či
o
to
se
mu
dává
nám
a
a
je
že
proto
nám
ale
že
to
k
pro
že
pochopili
by
si
ještě
na
k
němu
a
že
pro
ten
bytosti
způsob
myšlení
takhle
se
přímo
vyjádřil
pro
ten
bytostný
způsob
myšlení
voni
si
mysleli
ten
ježíš
se
má
u
nich
narodit
ten
bůh
se
má
uložit
v
těle.
A
že
to
stačí
že
je
nějak
se
stane
nějakým
králem
a
že
vezme
všechny
někam
do
věčný
ch
lovit
nebo
tak
nějak
ale
v
tom
se
mýlili
ten
dotyčný
mě
řekl
že
měli
pochopit
že
toto
zrození
se
má
udát
v
betlémě
každého
z
nás
to
znamená
srdci
v
těle
lidské
bytosti
pokus
tam
nedá
tak
kdyby
se
tisíckrát
jak
říká
šefr
v
poutníku
chudým
ského
narodil
ježíš
v
betlémě
a
tisíckrát
umřel
mě
to
není
nic
platné
protože
jsem
se
k
tomu
připojil
já
jsem
to
sám
na
sobě
neprovedl
nebo
já
ja
jsem
nesje-nezjednal
v
sobě
podmínky
aby
se
to
stalo
takže
potom
už
po
této
fázi
vývoje
člověk
stoupne
na
novou
úroveň
vědomí.
Ve
které
je
motivována
jeho
život
zcela
jinak
že
on
musí
konat
vůli
otcovu
před
tím
ho
byl
jenom
poslušen
to
je
něco
jiného
ale
jeho
vůli
nepoznával
jenom
z
těch
zákonů
které
mu
byly
předepsáno
a
to
nikdy
nemohlo
zahrnout
všecko
stačilo
plnit
toho
tam
to
tam
to
tam
to
a
bylo
to
dobrý
že
ano
to
sem
nevěděl
ne
prohřešovat
se
ale
teď
už
musí
ve
všem
plnit
vůli
otcovu
a
to
je
tedy
vyšší
fáze
úrovně
a
v
tohleto
jde
potom
dál
a
to
už
jsem
všechno
předvedl
tak
že
tím
jsem
řekl
že
ježíš
je
projev
boha
projev
boha
živého
a
nejlépe
není
bůh
projev.
Boha
živého
že
na
jako
vznešenější
než
jsme
my
ale
menší
než
otec
a
proto
že
má
přejít
na
pravici
jeho
to
znamená
mám
být
jeho
do
jemu
roven
von
osobě
říkal
že
to
stane
tak
on
se
musí
vzdát
tohoto
ne
proto
že
by
to
to
nestál
že
to
málo
že
to
jenom
prostředek
čili
když
je
prostředkem
mu
aby
se
člověk
dostal
k
otci
ne
on
nikdy
nikomu
neříkal
že
vede
k
sobě
nýbrž
že
vede
království
božího
k
otci
do
domu
otcova
a
tak
dále
že
on
je
prostředkem
ničím
víc
než
prostředkem
čili
kristus
je
od
věky
bohem
ježíš
je
dočasně
daným
prostředkem
do
kázáním
to
znamená
je
tam
ukázáno
jakými
proměna
mi
ten
prostředek
který
nám
dává
k
dispozici
musí
projít
aby
se
člověk
pomocí
téhož
prostředku
dostal
až
na
to
nebe
byl
tam
vzat
k
se
říká
a
vono
je
to
tak
že
opravdu
ten
prostřed
který
ze
začátku
by
ona
jako
malý
dítě
nemluvně
se
nám
později
jeví
jako
někdo
úplně
jiný
za
chvilinku
je
tesařem
a
za
chvilinku
je
učitelem
a
opět
za
ještě
menší
chvíli
umírá
na
kříži
je
to
škála
která
je
ká
úrovně
úrovní
která
je
naznačen
jedinečně
způsobem
v
bibli
třebas
dva
tisíce
let
od
útěku
ze
země
ale
jaké
chaldejské
nebo
laská
nebo
asyrské
no
ale
dejme
tomu
se
to
neví
jak
se
to
má
říkat
ale
asi
chaldejské
já
to
tak
říkám
aspoň
děkuji
připojil
a
třicet
let
ne
do
jordánu
tři
roky
do
smrti
napří
tři
dni
do
řešení
de
je
tady
věc
tu
dynamiku
toho
jasně
věc
je
to
názorně
zná
ukázáno
jak
ne
že
to
trvá
menší
dobu
ale
že
ten
vzestup
de
genetickou
posloupnost
a
ne
ale
matiku
a
že
tedy
se
nesmíme
lekat
z
toho
že
to
začátku
je
tak
pomalu
protože.
Jestliže
se
to
dělá
jak
totiž
kristus
předepsal
tím
svým
životem
ještě
před
si
narozením
betlémě
kde
ještě
nikdo
neví
proč
to
má
jak
tak
se
to
může
stát
to
nevadí
že
to
neví
to
nezáleží
ono
se
to
stane
a
potom
to
jde
prudce
nahoru
tak
prosim
vás
napodobovat
může-jme
jenom
to
co
je
napodobitelné
to
co
je
lidsky
napodobitelné
čili
když
na
lž
deme
ke
kristu
když
následujeme
krista
tam
kde
on
je
a
ježíš
kris
ježíš
řekl
dneska
nemůžete
za
mnou
přijíti
tam
kam
já
se
mu
jako
kristus
tam
byl
proti
živými
jo
a
je
tam
pořád
jako
kristus
oni
nemohli
vidět
tak
já
vám
kam
já
dneska
jdu
tam
je
za
mnou
nes
nemůžete
přijít
říkal
von
jo
nevadil
svatý
jan.
A
to
proto
že
lidsky
mi
nebyly
dostupná
prostředky
které
jim
toho
času
ukazoval
to
to
co
jsem
vám
říkal
ráno
o
tom
člověku
který
mě
poučoval
říkal
když
tomu
porozumíš
ne
tak
to
neznamená
že
by
měl
to
poznání
ať
tě
nenapadne
za
takových
okolností
to
považovat
sebe
považoval
za
poznal
jeho
člověka
nebo
to
dokonce
kázat
nebo
to
o
tom
psát
musíš
počkat
až
tě
věci
budeš
poznávat
když
kristus
taky
říkal
dneska
můžete
pochopit
jenom
velice
málo
ne
a
až
vám
se
suchu
svatého
tak
potom
poznáte
všechno
ostatní
čili
čili
napodobovat
ježíše
neni
celkové
následování
krista.
té
určitá
fáze
kde
se
to
bez
napodobování
ježíše.
Neobejde
ano
od
chvíle
odchodu
ze
země
chaldejské
napodobujeme
ježíše
ano
až
po
zmrtvýchvstání
napodobujeme
ježíše
ale
seslání
ducha
svatého
je
přechod
úrovně
osobního
vedení
do
úrovně
vedení
neosobního
to
je
obrovský
skok
tam
už
nám
ježíš
nemůže
pomáhat
ná
nějaké
napodobování
je
nemůže
pomáhat
kdybychom
se
naopak
neřekli
tohoto
napodobování
jako
se
ho
museli
zříct
násilím
jeho
žáci
tak
zůstaneme
trčet
někde
já
vím
že
věčné
křesťanský
mystik
u
napodoboval
jenom
ježíše
a
do
smrti
umírali
na
kříži
a
měli
stigmata
třeba
jo
a
dá
se
nezabili
prosím
se
to.
Toho
svědky
ne
co
jich
bylo
těch
lidí
jako
protože
oni
nepřišli
z
osobního
vedení
které
nevede
až
na
konec
do
vedení
neosobního
vedení
duchem
svatým
ne
že
by
jim
to
byl
nikdo
neřekl
ale
že
jim
to
zakazovali
jejich
duchovní
vůdci
takzvaní
duchovní
a
oni
pro
poslušnost
dál
nešli
že
jo
tak
není
to
jakou
za
zbývá
no
ale
nemohou
nám
být
vzorem
vůbec
nemusíme
následovat
nebo
napodobovat
ježíše
ale
následovat
ho
musíme
jeho
podmínka
kam
on
jde
on
jde
ke
kristu
nazpátek
do
které
věčnosti
tam
kde
od
věčnosti
byl
je
a
domě
jak
a
kam
za
ním
nemůžeme
dojít
dokud
sme
jím
osobně
vedeni
ano.
ale
dybychom
tuto
fázi
osobního
vedení
přeskočili
nebo
chtěli
přeskočit
tak
chápete
duch
svatý
na
nás
z
nebe
nespadne
to
není
možný
to
bylo
možné
tak
by
pověřil
poučoval
na
to
že
by
je
byl
vodil
tři
roky
ne
to
je
vidět
že
to
bez
toho
se
neobejde
ano.