Karel Makoň: 78-Kaly-CD02-tr02 (přepis nahrávky)

Účelem tohoto přepisu je věrně zachytit mluvená slova Karla Makoně, může však obsahovat chyby a nepřesnosti. Každé slovo je odkazem na odpovídající pozici v nahrávce.

a to naším produ člověk nemá být nýbrž být horký nebo studem řek to brání trneme prosím vás toho žravého či to tenby taky moc vyšel a tím se u části ježíš hned na začátku své učitelské kariéry příkaz a za tišší klad takové žhavost za pádnosti pro věc a svatý jan tam poznamenává že proroci o tom psal že bude se spojovat touhou po čistotě chrámu božího se bude spalovat čisto touha po čistotě chrámu božího a von symbolicky provedl tuhletu věc málo kdy někoho třískal to si nikdy jinde ne ale tam vzal důtky a znáti a a vymlátil z chrámu všechny penězoměnce a kupčíky čili tím nám jasně ukázal jak tu žhavost docílit že je to touha po čistotě díla který být zasvěceni jedině bohu a veškeré komorní jednání třebaže o klanit kyčel sochám by je to pravda ne to sem jnána když tobě bože tohleto tak ty mělo vše tamto to tady to toto je způsob který by někam tedy totéž být ano takže on ukázal že nejúčinnějším prostředkem dalším je zásadní odmítání všeho co porušuje čistotu chrámu starý nevíte že chrámem božím se a do boží vás přebývá říkal svatý pavel ho se tak jako byste vidím to chrámem to je vznešená úcta ke člověku tedy protože když člověku vidím tento chrám to znamená nejvyšší možný projev káže ského boha tak si to toho tohoto projevu budu vážit nade vše a toto mají velice zle indové říši že jsem nedostal zvíře to stávalo lidí že on při klá kopie citového úřadu a při a při tom smyslu svého povolání se musel všímat jenom lidí z toho důvodu že jenom člověk může se spojit vyrovná s bohem zvířata nemohou čili ti si nevšímá jenom z toho důvodu že byl tady pro člověka poslán a člověku sloužil a proto tohoto chrámu si máme vážit více než čehokoliv jiného očekávejte se někomu třeba zdá celý seriálu se stejnou ten matkou například číselnou a když tiše tato trati kdysi začla byla vysvětlena a není není vaší naším rušení žádný návod a tak bych chtěl k tomu říct tohleto třebas objevují se tam šla která mají dost čáku vliv na další sladce lana křesťan se vyloučí statečně dostát a pitím za tím ještě další čísla při dokonce to znamená to je číselné podrobné vedení jaksi točilo celé představuje v symbolice obecnou cestu než to to co zastírá kou to představuje osobní zabarvení cestě a teď kdyby se člověk dověděl co to znamená tak bude po tom moři pochopitelně ale protože se to zdá celých se i tak je tak kteří to že nejde o dlouhodobé vedení nýbrž že o krátko dobré dění a to lilie potom není nikoho kdo by to vysvětlil tak je také z toho zřejmo že lidé o to aby člověk věděl co to znamená nýbrž aby se síle milosti která pane obsaženo dovedl vystavit totiž myslím vždycky myslíme že nejlepší vědět co čeká nebo co mám dělat nebo jak dosáhnout úspěchu to ale na této cestě málokdy platí protože ten kdo to věděl to je někdo jiný než ten který se podle toho řídí kdyby byli totiž žáci ježíšovi věděli o prvním okamžiku kdy tím přišli učedníci jak to s tím dopad na kříži tak by těžká byly následovali ono bylo dobře že to nevěděli že si to představovali napřed velice laškovné to paliard nahoru dokonce si dostávali že bude konec světa ne a že oni při tom konci světa vědou a z toho dobra že bylo spasení ani to místu nebo protože důležitější bylo že svou milostí ten při nich přítomen že například dejme tomu oni ačkoli byli obyčejnými rybáři okamžitě mohli dělat zázraky viděli jistě ve tohoto o tom lidi pohyby tak tohleto bylo rozhodující a teď je třeba jestliže člověk je takhle veden například čísel mu symboliku si všimnout jestli něco v tom v lidském životě se změnilo se tam něco přirostl nebo ještě jistého ověřovat lidského o tak neboť v tom s není li utěší že se to vysvětlí slově aby dokonce nebezpečný že kdyby se to slovně vysvětlil že by se to třebas ani nebylo možno se a nebo že by to že by to člověk pasoval že by se tím to pocení neřídil to v případě není nebezpečí a mohlo by se to stát kdežto když se to nedovím tak se nic neubere na milosti která na to byla nabalena lépe řečeno o se tím rozvíjí tím že probíhá nějaký děj před nám například my starý žijeme tak tím se odbavuje z věčnosti pro nás život ten náš život by nebyl schopen existovat ani chvilinku kdyby se odtamtud pořád ne nerozvíjel kdyby ten proces trčí boží pořád nepokračoval kdybychom nebyli pořád mořeni pro každý den pro každou přežít tos nevytváří my opravdu jsme živi z toho jaká milost nás potká a jakmile by nás měla tak umíráme a nemůžeme z toho výživě že s existence boží z v něho všechno bereme a tak s u také tak stejně když ty jsou tady proto aby nás nadáli milostí kterou bychom normálně nebyli schopni o sebe a svým milovat kdyby se taková ser je nutná a tak bych to považoval za napomenutí že neraduj správně topí dní číslo ser kterým to začít protože je to asi situace že musím být ustavičně znovu nějak iní vznilo sti podněcován to je to stoho není sem prostě tady temnosti je to byly mi tady je ale jestliže se to děje pořád na úrovni snů tak bych v tom osobně viděl napomenutí protože ona by se to mělo přesunout do oblasti vědomí totiž je například kdyby se zdál sen takového obsahu tak první co by napadlo čím jsem se provinil to je zásada řešení každého snu a jestliže bych na to nepřišla byste mi asi další sem že se li a závisle mi tak dlouho bych tu milost převedl do běžného vědomí když bych tu touhu měl se p-napravit že bych konečně si to nepotřeboval nechat září že bych do toho snu do situace která se mi těmi mi návěs zásadně proti soustavný vedení snu mimořádné že to moje osobní zaujetí proti tomu žá že to nemá být a se přesvědčil na mnoha variacích li po celý život byli vedeni my ale se vůbec nenastaly protože si to dali líbit na vůli z toho jenom ty u setky zasetí na další sem to se jim co bude napovězeno naštěstí tomu mocnou měli takže tolik chytne udělat a kdyby to byli tomu rozuměli tak se dopouštěl ještě větších li se v tom hry protože věří to jak jsem nahlédl do těch svých snů jsou velice návodné případy jenomže v době kdy mně to došlo bylo pozitivní protže to jsou denní poukazy na že vodní do bot dní poukazy co se dalšího počít A jestli to neuděláš tak prostě jenom se otevírají dveře někam a je o tom je když tomu nerozumíš co děláš hlavní si vědom že tu milost tady máš a že z žiješ když by byl si vědom toho co to znamená tak každý výklad který bych podá například vy byli jedno stran by daleko jistější než to vedení samotnou milost si vím když například přiblížím ke svému snu před mnohá mnoha lety prožitému jak dneska vysvětlím jinak jako asi vy když to je třebas vyvolány tak si to zase vysvětlit jinak než před tím nebo tam něco nového v tak taky v tom uvědom a ří říkám si jak jsem tehdy nevěděl že to je vedení k tomu a k tomu aby to byl býval udělal ale kdyby to byl býval udělal tak to mělo obyčejně neblahé následky protože ten sen je tady proto vysvětlen jestli se soudí nějakou záhadu že to tak být že totiž vy vy měl být když se mi tak nějak tomu mám klíč zrovna jako třebas ten základní zaniká a zrovna ve chvíli a sem tam přišel aby to měl vysvětleno ne a ty další kupodivu nemáš nikoho tam si to nevysvětluje š nebo nevím co nějak vysvětluje š asi ne citem vším pořádku neber to tragický ale se jednou dostane do odpadla tak na to mezitím a říkal se zlem a prolévati to jako minulost jako milost která přešla a budeme si říká čim to asi bylo jo budeme se dohadovat to se budeme jenom dohadovat bylo dobře si k tomu snu ve stejně co stalo mezitím napsat události které nebyly normální které zatím snem nebo před tím snem předcházel kdy a tím by se člověk sám dostal na úroveň výkladovou asi tichem vlevo míříte unešeni li čili výše zatím k tomu abyste nastoupili cestu lásky k bohu Protože když někoho miluju tak na něho myslím asi tak ňák nám v si přečtli správně v to co je nepřál liské koncentraci v tom spisu a nemoh jestli jsem to řekl špatně a s tím jak to děláte absolutní nesouhlasím prosím vás jestli to chcete jedno a a s nám nikam po a že by prostě nesouhlasím a protože my musíme zásadně rozeznávat jakým způsobem se dosahuje na této duchovní cestě enim způsobem se dosahuje v běžném životě to jsou dva velké rozdíly v tomto běžném životě ve kterém žijeme že jsou je nám něco tím že něco dělá se snažím se toho zmocním nožem to vyřešit naším to dokázat na nevadí že to nějaký uspokojení a že to sbalí tak čili to je takové krize kterým se ubírá konání a myšlení v tomto světě myslím že nikdo z nás jak tak v tomto si jděláme práci jenom z toho důvodu abychom dělali nýbrž že nám to přináší určité uspokojení že jsme pro to třebas nějak vyškolení a proto děláme a taky ne posilnění že nám to něco v náš nemyslím peníze a si kromě toho uspokojení také řekl bych že nám to přináší určitou jistotu že v tom světě k něčemu jsem protože zatím nedokážu dělat nic jiného co by mně zajistilo co mně dal jistotu podobnou kdybych něco co by třeba byl jenom myšlení na blaženě říkáte ta by neměl donést si zhostil cyklu v tomto světě dobře protože bych zanedbával třeba věci světské a to není správné to bych nebyl na poli po nepochopil co to smysl svého života a naší zábavou činnost pochopitelně tak prosím bylo by dobře si říci vnu věc co je toto dosahování tu honí sítě a jestliže toto mám nějak řešit Tak se s vašim dovolenim obrátim na velice dobrého myslitele a tím je martin buber tím buber filosof bude žít že který žil v německu potom za mák ve skoncoval s tou se musel by svět jako žit by řada tamhle vydržel a tento martin buber napsal filosofii jejíž hlavní podstata je v čistě přeložena je to spis a ty na ten spis te významné díla a ovšem jsem si vědom toho libosti kdežto my z nás vám nevím no to omluvit za všechny z nás nikdo filozofem nejsme my jsme li byl prostě nefilosofických se snažím o to lidsky psal naším poučovat jenom poučovat je něco jiného než psát filozofický spis to sem nikdy nedělal to se mi nezdá být správné ne postavení a tak tento martin buber který to taky lidsky podává že možná že z toho nevybere te to co vám teď řeknu jsem totiž poslouchá v televizi při tu jeho letech takovou pomínku také mluvil klidem o tom jak se mají řím setkával a že na tom velice záleží při duchovním pokroku tak jim říkal co čemu něm si říkají obchodní dopisech že se máme postavit na stanovisko toho styl trendu je mantram to jsem ke kterému tam vím jako ty nějak to vězení vedle nikoho nechodit Jako dyž je to kus dřeva i když nepotřebuje mojí pomoci se mu nebudu nikdy vnucovat pochopitelně tak je to pro člověk který není méně mnou nejsem a je člověkem že sem stejnou lidskou důstojnost a jsem od boha poslán na ten svět čili je jeho zástupcem dneska vůbec stýkat s bohem jenom přes bližního to dokážu či musím si být každého setkání velice vděčen krví za velice čem on takhle nemluvil a tím buber jenom vám to vysvětluji jako detailněji jak na to asi šel a on tam například říká přátele dobře si se vmýšlet do do toho co vám i napovědět setkáváte se se svými páter a se všemi lidmi tak že byste cítili že k nim přicházíte teďka říkal několikrát ty ty ty ty nic jinak to nevysvětlil než slovem ty ale v mat to bys to museli vidět vám to říká takovým způsobem že jsem opravdu měl dojem že on to proniká celobytostně ten přečkali to bylo na to členy před deseti let nebo ještě on nebo roku padesáti do tří dotýká proto tedy umění setkávat považuju za přípravný krok na cestě lásky upozorňuju vás že todleto neumíme a že jsem proto považoval za nutné do toho to chtěli ty ostatní o vite se na mike koncentraci ale ještě pro vás něco jiného co tak k vám jak konvence že totiž musíme rozlišovat ten způsob dosahování jsem o tom odešel jedno se tam se nedosahuje tím že se dosahuje nebo tím že nám záleží na tom abychom dosáhli nýbrž Tam dosahujeme tím že deme za tím a k tomu ke komu chceme jít ve z onou na to že nám to něco poskytuje my totiž opravdu se scházíme účelově jsem přijete proto třeba do toho odpadá že čím myslíte že vám to něco kdež to nemám za zlé je to v pořádku ale to je lidský způsob setkávání kdežto ten který navrhoval martin buber se mi moc líbí a to vám teď návrhu to je na rozdíl od z a žít ku oblast vztahu my můžeme jít k bohu abychom ho zažívali a my můžeme jít také k bohu abychom k němu nabyli lepšího vztahu a zásadně ty kteří li bohu tím způsobem že ho chtěli zažívat nikdy se neosvobodili nikdy nedošli spasení nikdo z nich můj se rostete ale tam to končilo byl velice visí v jako by si z toho sky vyšší a komu tu jímavě dokonce nemocní protože nebylo tady zázemí toho správného stavu vybráno touha dosahovat zážitku ano a jsem byl naštěstí tohoto způsobu myšlení ušel třem jsou že jsem nevěděl co se stane ani přistoupím v tom zážitku a při tom co jsem vám čili si do tom koncentráku ani mezitím nikdy jsem neměl tušení a taky se to nedá dobře předvídat co se mnou stane jaký zážitek budu mít ale víte dobře ježíš kristus účel učil tomu vztahu k tomu stavu klidem od prvního momentu neučil ty svoje učedníky ničemu jinému než mi správný tak lidem oním doslova bližního krásnou se znovu dělat oni definoval pomoc bližní oni řečeno a sílu která tu pravou moc přináší s pojetí věci bych ty první věčnostním člo valí ale toto poslední u třeba vřavě vysvětlit jednou že že to víte ale přesto to připomenout jenom že totiž člověk si myslí že k tomu bližnímu přistupuje on když to měl by vědět že kdyby chtěl sám člověk bližnímu k někomu živému přistoupit že by nepřistoupil neboť by k tomu neměl sílu nebyl by živ on tam přistupuje životem který od boha on tam přistupuje uvědomujícího kterou od boha a on tam přistupuju láskou kterou od boha čili kdo to přistupuje k tomu když on se za ním jenom mohu všelijak trati a takže ten který přichází je on a ten který je nastěhována ke kterému to sázím ne zase on to jsi ty bože říká martin dobra tady totiž ve mně jednu věc že jako kterákoliv jiná cesta i tato přinést spojení aspoň na cestě lásky je něco jiného než spojení na cestě poznání nebo-na cestě činnosti třebas se snažím spojit s bohem na cestě činnosti se snažím dělat věci správně by poslušen jedna tak jak by nám místě jednal správný hospodář nikoliv pro sebe nýbrž pro hospodáře pořád při tom mohu mít ve své duši stráže budu za to trestal že to neudělá nic se tam pocit lásky nebo zacházky nemusím uspěju na cestě činnosti a proto si napsal napřed pže to snazší i tehdy když vůbec vás se nic neví když drtí vykonávám jako o to asi prostého pán bezvadně to jde prosím ale na cestě lásky by to bez vztahu k bohu vůbec nešlo tam v první řadě je stát a přičemž jak na cestě činnosti tak se s lásky je ježíš kristus maximalistu něte si on chce aby ten služebník byl by na poli a nebo v domě ale nikde jinde to je maximální požadavek to lite každou fíku nic vejde ne na poli ne do by sem se po se stručnosti nechci říc vyřízeni ale proč učenosti jsme slabí musíte si uvědomovat že na nestačí a že musíme nějak na to jinak můžeme taky vysvětlit jak si povíte mi to ale na cestě lásky tam je maximalistu úplně sino liská tamhle chce viděno kouli a nebo do vůbec nic takového nechce tam říká miluj pána boha svého z celého srdce celém mysli celé duše z celé síly své prosím vás totálně úplně sestavená ale jak tohleto vůbec možné to je stejný maximalistu s jako tam se širosti tam dům a nevím to narayana divit a tady zase jiná alternativa smiluj nelijte a tak si dobře řeknete jak mohu milovat zcela boha když ho nevidím když ho neznám když se na něm tolik nezáleží když mně co chvíli záleží na čemkoliv jiném více a to musím vyřešit na tom nežádal by to nevyřešil jako máme mluvy a soud právné li to výmluvy jak na to tedy jít zase tím obrovským systémem setkání musím pravdu když to jak první krok se to se s trpělivě čekat na moment kdy mám příležitost se setkat s bližním a vy si na příští schůzce zamane li se u návštěvě tak i jsem dělal jo že se budete učit setkat se proti dispozic které jsem vám dal sblížil se s ním jednou celobytostně setká jak setkáváte za my se sebou dosud třebas někdy celobytostně říkám lidsky i když se sami sebou trávení taky že ano tak pak opravdu se stanete milující něho vám ještě něco radím být že jediný člověk který měl správně milovat ježíše byl svatý a nikdy se od něho nevzdaloval nepřišli jsem na to du upozorněn jedním člověkem že tuhletím co jsem vám tady stroze na jednu věc totiž musem mu spoutánu věc přečeno a na tohleto nemyslete si o sobě že máte k dispozici jenom tělo že vy musíte někam k někomu jít aby se s ním setkali to je hroznými typy kdyby na tom bylo závislé setkání to by bylo velice těžko páni nějak se setkávám jenom s tím komu přejí dobré se taví to řeší se za modlí bych neřekl že by to bylo úplně správné protože se to může stát formální čím vykázat opakuje tím je to vitalistická jako se modlím něco rtam a nevím vůbec o modlit se poctivě za před ním možný lidi ale o o tom neví o tom také tedy vy to mi tu právě říkal tak ani nemohu vysvětlit to sem říkal jak to mechanicky říkám ano tak to dopadá s prosebnou modlitbou za bližního třebas ale tohleto setkání že duše s duší to je něco jiného totiž mám o každém člověku nějaký obraz nějakou představu každý člověk je svůj carrel není takový jaký jsem a víte dobře že je ježíš kristus měl kosti nám v tom vedení duší velikou přednost že přišel za každým tam kde on byl jenom fyzicky ale i duševně a laně duševní jsem si dneska o opaku státu boží něco z toho dopoledne jo jsem dneska do pověřil to rozebírat tuto myšlenku u svatého pavla jak se vypil doví rocích svatého pavla on říkal to že budu lidově obecně tak ne přesně jak to nebudu předat to tady v tom našem napsáno o to týkat to je ruky vy máte zanaříká svatý pavel že když může mít ze židy že mluvím jako žít jako člověk který mám sebou zákona zákonem poslušen protože kdybych nemohl židům jako žid oni by nevěřili bych je nemohl ke kristu při vést a tak mluvím o to neříkal jakou řinčící te mi věřit že nejsem ze zákona jsem na si zákonem a ovšem zákon nepotřebuju protože jíš je ve mně kristus to je ten zákon dokud neznám zákonodárce musím se spokojit se zákonem a jakmile jednou poznám zákon a co ne plést býti tím zákonodárcem než si přikovat mávat zákon tak tápati připadá si existenci vám to jak to děláte když prostí se skála to nás vás přimět k tomu aby se setkali třebas bližním a nakonec se zákonodárcem a říká italští pavel tak když však mluvím třebas pohany tak vidí máte zase za zlé žádné jako člověk do zákona nýbrž mluvím jako pohana musím mluvit jako pohan jinak by ty pohané neuvěřili a bych je nezíská někde přeci o to abych je získal pro krista a se tedy snažím být vším každým abych moh každému posloužit být každý kýmkoliv abych mohl kazí jemu posloužit nebýt nikdy sám sebou myslím že svatý pavel tomu dobře rozuměl a že když potom u svatýho pavla že třebas něco jako předurčení ze starého zákona svrbí napadá tím lásku tak mluví židům kteří věřil a předurčení a druhé straně svůj nikoliv kým kteří byli pomalé lásce jako prvním příkazu a napřed učení vůbec nepomyslí tak zase výkonu před sebou a nejste ani vědom ani druhém případě on si duševně el ne tělesně důsledně šel tím že na psal ten dopis totoho pomíchat bych byl rád kdybyste příští moje spisy přijdou třeba todleto předka to váš potřebu a se asimilovat abyste pochopili že jsem to psal jako setkání s vám s každým s vámi ne jako cestu činnosti jsem se nepotřeboval s vámi vidět a když jsem se nepotřeboval vás zajímat nepotřeboval bože zase si činosti ta láska je druhořadou záležitostí i ten kdo měl strach a myslím tulení ti kteří hospodařili s těmi hřivnami li přesvědčili o tom že jejich hospodáři velice přísný jak ten jeden z nich pozadí vím si přísné řek bych že kterým znou kam kdo jsi nezasel říkám přímo a protože bylo asi zakopal ne třeba všem stalo on si mělo stvořit podle byla v pánem pochopená činnost ale tím ostatní my sami o tom že věnovali toho pána a tak je nechal za to že milovali toho hospodáře nýbrž jenom je dobře hospodařili prosím vás na cestě činnosti stačilo dobře hospodaří tady na na tuto cestu za která s uvádím nevíte jenom s tuhletím aram vstoupit ani tam se vstoupit na cestě lásky musíte úplně jiné strany na to jít z strany setkání