Karel Makoň: 84-01B (přepis nahrávky)
Účelem tohoto přepisu je věrně zachytit mluvená slova Karla Makoně,
může však obsahovat chyby a nepřesnosti.
Každé slovo je odkazem na odpovídající pozici v nahrávce.
Jakým
tvůrcem
já
jsem...
způsobem
já
jsem
tam
tvůrčím
způsobem
živ
nebo
činný?
Nijak.
Jsem
říkal:
"Největší
tvůrčí
silou
je
láska
k
bližnímu."
Ne?
Tam
se
tvoří
největší
hodnoty.
Žádné
vyšší
hodnoty
nikde
nestvoříte.
Čili
každý
z
vás
máte
možnost
být
tvůrčím
způsobem
činný.
A
Ježíš
Kristus
na
to
dbal.
Protože
říkal:
"Milovati
budeš!"
On
to
dokonce
nařizoval.
A
to
ostatní
po
tom
přichází
samo.
Protože
ten
základ
je
správně
položen,
že?
Vyš-
vykročil
se
pravou
nohou.
Správně
se
vyložil...
vykročil.
No
a
teď.
Jestliže
tedy
člověk
je
tvůrčím
způsobem
činný,
co
to
znamená?
Já
já
jsou
přepadla
a
to
to
už
by
to
je
ale
zase
řím
obecně
řečeno
jak
bych
to
chtěl
na
trošičku
když
dovolíte
rozvést
Řekl
jsem
vám,
že
porozumění
těchto
věcí
může
procházet
na
úrovni
úrov
na
úrovni
rozumu
tomu
se
dá
rozumět
tím
že
porozumí
se
to
manipulace
s
vědomím
správné
ke
s
vědomím
a
co
s
tím
všechno
souvisí
tomu
mohu
detailně
rozumět
a
to
se
o
tom
kolik
na
bavili
a
můžeme
si
to
nestal
detailně
rozpitvat
jaká
je
cesta
toho
vědomí
ale
nebudu
se
tím
zabývat
teď
prožil
teď
mířím
k
tomu
druhému
bodu
a
ten
ta
stránka
praktická
která
je
zajímavý
ší
po
té
stránce
že
se
dá
provádět
jediný
tím
člověkem
který
si
přeje
z
toho
nebo
kouří
činností
se
dostat
někam
dál
než
kde
je
a
každý
po
svém
samo
sebou
nikdo
se
třebas
před
jako
uzdravit
to
je
taky
dostat
se
dál
je
dosti
pře
poznat
pána
boha
se
tak
dostávám
vším
mlhavější
představa
o
čem
tím
je
to
horší
protože
člověk
tam
totiž
nedosahuje
něco
čemu
já
říkám
když
je
to
mlhavé
čemu
já
říkám
zaujatost
jak
mu
být
zaujat
pro
něco
o
čem
mám
jasnou
představu
co
to
je
a
za
čím
to
jdu
kam
mířím
to
vědec
třebas
když
něco
zkoumá
tak
nemá
představu
kaší
tam
s
tím
se
dojít
dejme
tomu
manželé
to
v
tušili
že
nějak
e
se
tady
nějaké
záření
nebo
takové
tak
věděli
kam
do
ne
a
etak
je
to
se
všemi
i
techniky
a
že
oni
do
za
nějakým
novým
cílem
ale
jestliže
má
člověk
představu
o
boha
jako
bytost
tak
to
samozřejmě
ho
nikdy
nepřivede
takové
zaujatosti
která
by
dostačovala
k
tomu
aby
si
nemusel
pomáhat
vydatně
technikou
a
zastávat
technikou
to
co
by
měla
zastat
zaujatost
ovšem
když
to
dělá
technickými
prostředky
jako
indové
ty
jsou
a
to
odborníci
pět
tisíc
let
to
vědí
jak
na
to
technikou
tou
technikou
tak
to
jde
strašně
pomalu
to
co
u
davu
je
toho
člověka
do
řek
bych
okamžitě
o
to
nemá
zničit
tak
dejme
tomu
to
co
probíhá
u
něho
za
měsíce
tak
to
ten
vít
sestup
takto
toho
indové
let
při
nejlepší
technice
že
přitom
není
možná
pravá
zaujatost
o
zaujatost
prostředečně
ve
zavírat
jenom
tou
sny
kou
když
on
například
radža
jógy
soustřeďuje
do
páteře
a
představuje
si
ho
to
s
nějakými
plátky
nějakou
barvou
přeříkávám
tam
v
tom
středisku
nějaké
slabiky
to
je
zužování
vědomí
to
je
jasné
sůzo
vání
vědomí
za
tu
cenu
že
měrou
jakou
zúží
vědomí
se
jim
potom
rozšíří
řek
bych
kdybych
si
to
mohl
dovolit
promiňte
bude
to
kladu
novu
ale
pro
máš
to
bude
velice
tak
přijatelné
je
to
jako
skleničku
imprese
ne
a
uvolnění
takové
způsobuje
za
přání
určité
že
ano
ale
ten
efekt
chodící
na
a
s
tím
rozepnutím
je
daleko
větší
než
ten
efekt
tepelná
že
tou
kompletní
a
tím
vzniká
odchází
a
tady
také
ten
ind
to
sužuje
napřed
klidu
k
je
to
je
ta
učíme
od
na
trucovité
klevet
to
mas
že
oni
na
všechno
do
takhle
že
to
rozkouskovávají
a
potom
zase
ještě
ty
koušu
stávají
a
teprve
pak
to
dávají
dohromady
a
to
že
strašně
pomalé
a
to
mnoho
pacientů
zemře
tedy
když
to
takhle
dělal
o
cenu
nedělali
vyšvihni
říkají
oni
dělají
testy
nese
bez
toho
nebo
obejít
ne
ale
se
podívali
na
paní
královskou
žádné
při
nedělá
protože
ona
to
je
trošku
jinak
ona
neviděla
se
s
ní
ona
všem
vykládat
vůbec
o
tom
nemá
baru
ale
ono
to
ve
skutečnosti
je
tak
jak
já
to
teďka
budu
říkat
tak
Tak
ona,
zatím
ji
nechám
stranou,
jsem
že
to
vlastně
správná
manipulace
s
vůlí
už
jsem
to
naznačil
U
těch
slepých,
který
chtěli
být
uzdraveni
Totiž
oni
se
museli
vzdát
své
vůle,
ale
které
vůle?
Tady
musí
přesně
člověk
rozlišovat
vůli,
Která
hrne
vodu
na
vlastní
mlýn,
a
musí
rozlišovat
od
vůle,
která
si
přeje
následovat
vůli
boží.
Toto
von
docílil
jedním
tahem,
ten
Ježíš
Kristus.
Že
následovali
jeho
vůli
neboť
m-
svoji
mu
předali.
Svoji
opustili.
Je
to
z
toho
patrno,
ne?
Ačkoli
je
to
velice,
takový
jemňounký,
ne?
Svoji
opustili,
jemu
tu
vůli
předali
a
von
s
ní
začal
manipulovat.
dokud
mu
nepředáme
svoji
vlastní
vůli
bohu
Pak
nemůžeme
ničím
jiným
uspět
než
technikou.
my
potom
předáváme
tu
svou
vůli
té
technice
tam
se
děje
tak
se
jí
nějakým
způsobem
zbaveným
někde
investujeme
ale
prosím
vás
proste
vzdálen
zále
tomu
centru
to
je
strašně
dlouho
a
záležitost
jak
říkal
mamičce
u
dvaceti
let
při
tak
ten
poměr
to
je
nyní
to
takhle
vysvětlovali
mě
když
mě
vedli
začátku
a
říkal
co
mi
za
dvacet
to
za
vadí
nic
A
to
je
proto,
že
máš
zaujatost.
nevíme
to
my
nepotřebujeme
ani
Tu
zaujatost
na
sebe
bere
mistr,
který
už
je
zaujat.
A
ten
toho
žáka
vychovává
k
určité
technice
myšlení,
k
tomu
sebevzdání,
né?
A
na
to
stačí,
aby
věřil
tomu
vůdci.
Kdežto
na
to
jdeš
bez
víry.
Ty
na
to
jdeš
na
základě
nějaké
zkušenosti.
Teď
ale
budu
říkat
klepy
stanu
těká
se
ta
superinteligence
o
které
jsem
přemluvil
projevuje
jako
nadlidská
schopnost.
u
těch
učedníků
páně
v
to
pojalo
v
tím
že
dělali
samovolně
zázraky
to
byla
dobra
začátek
věcí
a
ikon
samozřejmě
to
byla
přechodná
fáze
která
trvala
si
roky
odvedením
osobním
toho
ježíše
a
pak
jenom
už
prociťovat
zapotřebí
protože
ono
totiž
jedna
věc
jista
že
za
dob
ježíšových
bylo
třeba
dělat
zázraky
na
úrovni
bytostí
to
znamená
léčit
uzdravovat
křísit
a
tak
dále
když
to
lékařský
tehdy
bylo
na
strašně
nízké
úrovni
ale
dnes
když
rozum
se
postavil
v
čelo
veškerého
řízení
věcí
je
třeba
dělat
zázraky
na
úrovni
poznání
aby
se
na
rozum
se
dostal
do
těch
kolejí
kam
patří
do
těch
mezi
kterému
náležejí
aby
tam
dělal
všechno
co
může
aby
dál
bádal
prosím
ale
aby
si
byl
dobře
vědom
jako
třebas
ani
stan
že
toho
někde
končí
že
to
není
nějaká
superinteligence
která
všechno
zmůže
nýbrž
že
to
je
nástroj
který
má
svou
platnost
určité
dimenzi
a
tak
když
tedy
je
to
na
lidská
superinteligence
co
tím
myslíte
indie
takového
druhu
že
když
se
mne
za
správný
konec
tak
dovede
člověka
za
člověka
nad
člověka
překoná
v
něm
čas
a
prostor
tu
transformaci
která
ustavičně
probíhá
s
mírem
z
bezčasového
středu
kterému
rád
říká
eckhart
nic
do
chátrá
které
kterým
my
říkáme
konkrétna
do
všeho
stvořeného
když
tato
akce
tento
proces
tej
takhle
probíhá
může
tato
opery
který
je
se
zvrhnout
na
opačný
proces
že
to
všechno
za
se
sbalí
do
toho
středu
to
je
to
nejvyšší
užití
té
superinteligence
a
právě
jak
na
to
jsem
před
linkou
říkal
je
to
správná
manipulace
vůle
vůli
řek
bych
takhle
ono
chtít
správně
manipulovat
s
vůlí
nestačí
protože
je
to
zase
vlastní
vůle
která
proto
vlastnictví
není
schopna
při
noho
věcí
protože
to
vlastnictví
zaclání
cestu
já
bych
teďka
k
tomu
dodal
jestliže
se
člověk
sám
sebe
vzdává
sám
sebe
opouští
soustavným
způsobem
a
k
tomu
jsem
byl
donucen
tím
že
jsem
poznával
správné
a
řídit
se
s
tím
už
v
předškolním
věku
tak
tě
něco
narůstá
když
si
toho
není
z
počátku
vědom
co
ho
potom
přemůže
a
jemně
větší
mocí
než
je
moc
lidská
a
ta
potom
těm
působí
tak
že
on
když
se
o
tu
moc
opře
iš
její
věren
když
jej
poslušen
tak
z
ní
zmůže
další
kroky
kterými
se
dostane
za
člověka
a
tak
to
je
ve
zkratce
ten
recept
řeknu
pro
hadičku
ještě
něco
co
jsem
si
několikrát
u
říkal
vono
to
musí
být
znovu
zrodí
promiňte
mně
protože
by
to
to
to
mu
patřila
kdybytam
nebylo
tak
do
těžko
by
se
to
někdo
dal
jsem
se
k
sobě
když
se
s
jsem
to
se
řekli
já
říkal
a
když
sestavuje
ten
sebezápor
takhle
něco
nedělat
něco
opustit
to
je
možná
správné
ale
bez
se
zkrachuje
a
této
cestě
není
správné
ochuzovali
pořád
ho
o
něco
zbavovat
pořád
ho
zjedodušovat
to
je
to
co
vyčítám
těm
indů
oni
s
uzlu
vědomí
třebaže
se
vědou
nějaké
technice
radžajogické
nějaké
nějak
tomu
soustředění
to
je
do
určité
míry
správné
ale
kam
to
vede
ono
to
například
u
těch
indů
na
do
takové
vedlo
ale
i
tento
de
extázi
ne
k
samadhi
a
na
tom
už
civitate
samadhi
se
už
zdržujou,
u
toho
samadhi
se
již
zdržujou
pět
tisíc
let.
a
já
odtamtud
nemohl
dostat
a
o
tom
taky
dostanu
na
to
jsem
slabý
a
několik
řek
a
tuto
stal
tak
i
ti
partyzáni
jich
se
o
tom
ustaly
sami
pochopitelné
země
buddha
nebo
ji
ale
ramakrišna
se
dostali
za
sama
ale
těch
jinak
a
on
by
třeba
bylo
aby
taková
skládali
se
zůstala
trčet
třebas
a
tak
začne
bodu
a
my
tedy
také
když
sebe
vzdát
se
sama
sebe
musíme
si
uvědomovat
ježíš
kristus
při
tom
při
té
přes
říká
něco
jiného
než
ti
indové
ale
někam
do
do
kláštera
nebo
do
až
na
to
neříkal
on
říkal
chcešli
do
za
mnou
přijít
ale
cenu
že
to
na
a
ze
slov
zapři
sama
sebe
vezmi
svůj
kříž
každý
den
a
následuj
to
znamená
nejste
ani
toho
těžkého
co
v
životě
neseš
a
jestliže
se
ale
budeš
zapíše
nic
z
toho
nezřekneš
tak
potom
si
schopen
mě
následovat
ano
a
já
bych
to
ještě
urazí
jiným
způsobem
to
nemusí
být
vydávání
těžkostí
to
bylo
taky
špatné
člověk
se
nemá
týrat
ví
nějaký
říci
vymýšlet
dosti
toho
co
má
svá
terezie
upozorňoval
na
to
netrapte
se
zbytečně
přivádíte
na
s
na
sebe
utrpení
ale
berte
všechno
z
rukou
božích
a
nevybírejte
si
jenom
smetánku
nýbrž
berte
všechno
z
rukou
božích
vidíte
jak
v
jeho
rukách
se
to
všechno
vidění
jeho
milostí
jeho
milost
nemůže
působit
tam
kde
mu
to
nevěříte
vy
mu
jenom
to
co
mu
věříte
tím
on
může
spojovat
takovou
obrovskou
moc
má
lidská
vůle
když
mu
nemíříte
svůj
život
on
na
něm
nemůže
pracovat
dál
než
jak
vypravujte
ke
své
fyzické
smrti
amen
ke
se
ztrát
on
nemůže
na
tom
měnit
neboť
vy
se
zařazuje
te
tím
pádem
zase
hned
do
přírodního
zákona
nižší
zákonitosti
než
nadlidské
a
ani
ne
lidské
a
tím
se
dostanete
do
zákonitosti
úkolu
za
supa
tam
zemře
jako
zvíře
prostě
nekonečné
cesta
tou
vědomí
a
a
a
když
tam
předejít
po
smrti
zaručeně
o
ještě
přijdete
to
druhé
smrti
ale
já
bych
radil
jestliže
jde
o
to
sebezapření
správným
způsobem
se
dělali
takhle
jestliže
se
nám
zapřít
a
všechno
mně
jde
samo
a
nemusí
se
přitom
zapírat
všechno
co
mě
přichází
ke
mně
nebo
co
mám
vykonat
jde
samo
já
už
jsem
jak
bych
to
symbolicky
v
tom
při
tže
roku
ježíšova
života
má
vstoupit
do
jordánu
jsem
že
mi
nejde
od
ruky
vzdát
se
svý
rodiče
svého
prostředí
ze
a
odejít
do
jordánu
ne
to
vydáš
a
jenom
dánu
by
měl
potom
tak
ještě
co
to
je
a
on
totiž
na
už
byl
puzen
duchem
ale
do
jordánu
duchem
tuze
nebyl
to
dobrovolně
vykonal
ježíš
kristus
co
to
tedy
je
co
se
tedy
má
dělat
či
se
má
člověk
vzdávat
nebo
odevzdávat
víc
nebo
sebe
zapřít
když
se
nemá
trýznit
já
bych
to
znázornil
na
jedné
věci
paní
je
té
někde
se
šumavy
která
jednoho
dne
když
byl
papež
o
katolička
těžce
zraněn
tam
někde
v
potu
dal
sku
nepřítel
při
tom
a
tak
toho
člověka
tak
ona
se
modlil
za
jeho
uzdravení
a
zapírala
se
odříkal
se
noha
věcí
měla
nad
to
nebo
ono
tak
se
to
odříkal
a
ne
jedna
méně
chodila
svatýmu
přímá
na
ví
co
všechno
dělo
co
předtím
byl
měl
daleko
do
kostela
bych
litoval
hodně
námahy
ne
na
začla
trpět
zase
tepů
sobe
tak
nepěkným
že
po
kůrku
tohoto
obětování
se
za
papeže
byl
na
tom
zdravotně
tak
špatně
že
si
vzpomněl
na
karla
makoně
že
by
mohl
říct
čím
je
to
když
ona
dělá
takovou
dobrou
věc
dokud
ona
jasně
rodičové
dokud
já
jsem
se
nemohl
a
měla
jsem
a
do
toho
papeže
a
neobětoval
jsem
se
za
něj
nezapíral
o
jsem
se
a
nezříkal
se
se
mnoha
věcí
já
se
díla
titíž
vot
já
jsem
mohl
klidně
soustřeďoval
neska
nemám
ani
možno
se
střídat
že
nemám
všech
pohromadě
už
i
všechno
duší
mě
to
chtěl
všechno
bolí
janem
klid
duševní
a
tak
dále
a
tak
to
nebudu
tady
naší
říct
co
může
to
říkala
já
jsem
říkal
říkání
bylo
nejlépe
přeli
po
tolika
říkání
co
jsme
spolu
vedli
vy
nevíte
co
je
to
sebezápor
že
je
to
dělání
něčeho
navíc
co
ne
něco
něco
ubrat
něco
dělat
na
více
užitečné
pro
někoho
pro
ale
to
užitečné
řečí
se
to
někam
oběti
o
co
dát
do
kostela
to
si
prošlou
máte
ozáří
je
to
užitečný
po
nás
průmysl
obuvi
zesílí
dělá
po
tom
myslíte
že
je
nějaká
vite
cnost
to
není
musíte
dělat
něco
co
je
užitečného
a
co
vás
nebaví
ale
co
by
vás
mělo
bavit
že
víte
že
je
to
užitečné
víte
bude
světovým
vy
tak
to
začnete
dělat
a
co
zasadila
ale
soustavně
žitě
je
říkat
že
a
soustavně
a
začne
se
ku
říká
malinko
ty
potíže
které
se
kup
v
mém
okolí
a
zdánlivě
přicházejí
zvnitřku
to
dělali
lidi
mimo
mě
potíže
najednou
tu
jsou
který
se
odstěhovali
nejsou
a
dokonce
jednotili
vodovodem
vítě
že
to
radikální
všechno
pryč
a
čeho
vás
se
nemohl
zbavit
a
za
si
na
ouřadu
a
napřed
nou
na
ně
ne
a
nešlo
to
najednou
to
všechno
šepot
že
všechny
ty
těžkosti
které
máme
nepřichází
z
vnějšku
a
čeho
lidské
té
taky
z
vnějšku
až
u
ježíše
náhodně
je
také
něco
co
přichází
zvnějšku
té
vnější
činitel
to
není
nižší
činit
takže
tohleto
musím
odbavit
tím
že
já
začnu
dělat
něco
soustavně
co
užitečné
lépe
by
bylo
kdyby
to
bylo
minimálně
stejně
užitečné
pro
mě
ho
ještě
pro
někoho
druhého
aspoň
jo
protože
má
se
přitom
zachovávat
to
co
jí
kristus
radil
by
bližního
jako
sama
sebe
ne
víc
ne
méně
prosím
vás
ne
méně
ne
víc
pozor
na
to
kdybyste
miloval
toho
milovali
toho
bližního
víc
než
sebe
zase
se
dopustit
té
chyby
jako
před
tím
zase
nastane
utrpení
na
se
přijdete
k
já
vím
a
oni
říkali
mu
to
to
se
to
se
mi
to
nevychází
zase
bych
šílel
protože
víte
já
jsem
to
tehdy
v
tom
okamžiku
to
vzdání
života
konstatujete
i
tyto
vedlejší
věci
vzdáleně
nesouvisí
cí
se
viděl
v
souvislosti
jako
ty
máme
si
vidí
v
bystosti
všechno
co
se
na
té
stav
mraveniště
má
provést
mít
ne
že
některý
z
těch
mravenců
to
mám
vůbec
v
hlavě
že
on
ví
jak
to
souvisí
s
tím
celkem
vůbec
ne
a
na
maria
nepotřebovala
a
dělat
která
se
tomu
že
se
této
krizí
narodí
syn
boží
když
ona
může
nepoznává
nepoznával
a
narodil
se
to
není
to
hlavní
vyseděli
u
četa
nýbrž
aby
se
to
tak
dělali
mít
ty
rance
tak
dělají
a
proto
postaví
nádherné
mraveniště
a
vyšlo
takhle
podle
toho
návodu
deme
dělat
to
staneme
se
vědomě
do
věčného
života
ale
upozorňuju
vás
na
jednu
věc
mravenci
na
buď
bez
vzorem
nikdo
z
těch
mravenců
neví
co
velikého
se
staví
když
jsem
těch
sedmnáct
do
těch
sedmnácti
let
tohoto
nebo
spustí
roků
a
půl
jsem
jednal
správně
snažil
jsem
se
něco
nešlo
tak
se
nevěděl
co
se
postaví
si
s
stavy
a
najednou
v
těch
sedmnácti
letech
a
stvořenou
byla
hotova
nezoufejte
si
nikdy
když
nevidíte
že
se
něco
staví
to
je
to
nejhorší
co
by
se
mohlo
stát
že
by
se
to
mohli
pozorovat
protože
by
se
v
každém
stádiu
té
stavby
v
tom
vlily
kdybyste
nevěděli
co
ještě
má
přít
dál
to
nikdo
neví
z
nás
my
neznáme
plány
boží
nejsme
v
tomto
s
námi
míří
celou
ten
příbytek
u
boha
o
tom
nemáme
pána
není
třeba
do
tak
již
jsem
nějaký
ten
krok
udělal
jenom
proto
že
jsem
neměl
o
tom
žádnou
nikdy
představu
a
že
si
nikdy
ne
přejít
jako
všichni
křesťanští
mystici
snažili
pracně
o
představu
indové
si
před
pracně
snaží
o
představu
o
bohu
a
tak
brodil
říká
například
poznáš
té
představy
a
potom
bez
napřed
chudá
ty
se
musí
proti
tou
představou
které
rovná
práce
a
jste
tak
aby
pán
bůh
laskavě
zbavil
jako
dejme
tomu
u
těch
učí
uče
učedníkům
se
zbavit
víry
v
jeho
něj
samotné
víry
mně
to
skvělá
věc
která
je
vedla
či
roky
ale
triky
já
to
nešlo
museli
být
se
zbavit
naděje
na
spásu
sezase
zbavili
té
co
mistr
to
potu
ně
umírat
ne
a
máme
víry
to
je
taky
zbavili
to
dokázal
bez
až
to
zahrál
bezvadně
ukazuje
ten
princip
podle
jakého
se
to
děje
prosím
vás
toto
jsem
tam
pochopili
abych
byl
dal
abych
odešel
z
tohoto
života
aby
to
po
několika
lidem
nebylo
jasno
co
pořád
do
tečka
mu
promiňte
mně
to
protože
já
věřím
že
zase
atam
něco
k
tomu
přiká
ne
ne
když
to
říkám
znovu
stejné
protože
on
to
potřebuje
pořád
mě
na
to
že
člověk
všechno
ustavičně
poli
šu
a
to
byl
podle
sebe
srazí
to
na
úroveň
kdy
už
to
nemá
ten
tu
té
věčnosti
a
oni
ten
po
musí
protože
já
na
rozdíl
od
křesťanských
mystiků
nepovažuju
věčný
život
za
blaženost
nýbrž
za
věčné
dosahování
ne
za
dosažení
a
činně
člověk
blíž
tomu
dosažení
tím
dokonaleji
dosahuje
a
tím
jeho
poutanost
na
to
dosahování
tak
i
intenzivnější
že
s
tím
souvisí
nějaká
blaženost
tep
chopte
na
té
vedlejší
produkt
že
i
já
tomu
autobusem
který
si
řídil
tak
a
byli
tam
nálad
že
tak
to
je
tvoje
mnoho
značné
já
s
mnoha
vlastnosti
máme
více
já
naši
jedno
ale
ta
podružná
já
se
dají
vést
tím
do
dříví
rozuměti
až
nějakou
ústřední
nějaký
ústřední
úkol
nebo
za
za
něco
se
staví
se
životě
někam
jdeš
máš
jakých
měl
tak
ta
já
ostatní
tě
nejsou
nebezpečná
naopak
jsou
potřebná
neboť
ty
s
tím
jdeš
tý
říc
ale
stane
se
že
je
li
je
při
do
cizí
krajiny
s
těmito
já
byly
tam
zatím
tunelem
toto
já
to
vím
že
ne
my
to
neřekl
nebyl
to
si
na
to
a
to
je
otázka
řekni
káže
tam
nemohl
být
jakmile
projde
ten
no
ten
nosti
to
zná
jako
se
staneš
jako
že
se
o
ni
stanu
ničím
v
tom
smyslu
tím
vedlejším
ano
oproti
tomu
do
tří
ví
o
té
řík
věc
vedoucí
myšlence
tak
se
dostane
do
cítí
za
ně
to
znamená
do
země
duchovní
a
tam
je
otevřen
pohled
na
moudrost
hagia
sophia
je
přeloženo
do
češtiny
svatá
moudrost
to
je
chrám
který
byl
původně
zasvěcen
panně
marii
první
křesťanství
neboť
v
první
křesťanství
až
ve
dvanáctém
století
se
zasvěcoval
co
Panně
Marii
ko-
mariánský
kult
do
dvanáctého
století
byl
neznámou
záležitostí
začal
někde
nějaký
Bernard
z
Clairvaux
a
svatý
František
z
Assisi
a
tak
dále
a
pak
to
šlo
dál.
před
tím
to
nebylo
a
tenhle
ten
fakt
je
důležitých
že
moudrosti
se
dostaneme
na
koupele
tehdy
když
všechno
vedlejší
dovedeme
opustit
pojem
projdeme
temnotou
která
z
toho
vzniká
protože
všechno
o
co
jsme
se
starali
musíme
v
té
chvíli
opustit
touto
jsou
ty
rovná
touha
dona
jáčka
už
svou
maříka
moje
vědomosti
to
jsou
do
financích
musíme
opustit
abychom
se
ocitli
v
cizí
krajně
tam
o
samotě
mě
možnosti
dvojí
i
tam
mohu
něco
na
ukovat
a
nebo
moudrý
se
té
moudrosti
kdybych
zastupoval
bych
se
kdybych
se
jako
chtěl
tam
něčeho
zmocňovat
zase
vyšším
způsobem
vlastnit
tak
bych
se
dopouštěl
stejné
chyby
nebo
obdobně
chyby
jako
dříve
když
se
měl
tu
chutě
jáček
ano
ti
doporučuje
se
nic
tam
nebo
vady
se
tam
nekoupil
no
to
je
pořádku
neboť
ten
se
se
byl
návodný
tam
nebo
lidskou
pít
ale
viděl
jsem
tam
byl
živý
né
a
že
že
i
ti
duchovní
lidé
na
to
jdou
vlastnickým
způsobem
a
hledí
tam
z
toho
něco
tahnout
kdežto
ten
kdo
na
to
jde
správně
tady
řečeno
že
pohledem
ten
patří
k
tomu
k
čemu
de
a
z
toho
si
nic
nebere
pro
sebe
jestliže
v
tom
snu
já
nežil
si
to
bylo
v
tom
stal
já
bych
řekl
že
v
tom
snu
byla
ta
koule
větší
než
ve
skutečnosti
tak
je
to
proto
že
ta
ústřední
moudrost
je
věčné
ž
jak
si
lidé
představují
to
je
superiorita
všechno
tento
tato
teorie
například
u
mě
nepředcházela
na
praxe
tak
i
k
tak
se
předcházela
to
to
já
pracná
dohady
o
teorii
ne
a
není
to
nic
úplného
a
je
mi
dovoleno
tu
teorie
tomu
přidat
teprve
proto
a
tehdy
když
už
jsem
se
dostal
do
takového
stádia
vývoje
že
beru
všecko
z
rukou
boží
že
jsem
si
vědom
toho
že
všechno
ustavičně
z
boha
emanuje
i
moje
vědomí
a
s
tím
související
schopnosti
úsek
na
kterém
jsem
schopen
pracovat
kdyby
totiž
nebyl
tady
stroj
tak
nemůže
být
následku
následek
té
nemůže
to
mít
napřed
té
emanace
ovšem
říkáte
když
já
nevím
z
touhletou
z
desíti
žárovkou
ji
nějaká
elektrárna
nic
neubere
na
svítí
sti
té
žárovky
ne
ale
věřte
mi
že
také
se
nic
nestane
když
víte
že
za
tím
nějaká
elektrárna
nemusíte
výší
mat
ale
může
tedy
být
na
víta
vděčnost
že
ustavičně
z
rukou
boží
berete
to
co
se
sám
děje
a
po
této
stránce
je
ta
teorie
dobrá
že
je
totiž
jste
si
vědomi
toho
nebo
víte
že
správné
uznáváte
to
za
správné
že
pořád
té
závislí
několikerým
způsobem
na
všech
třech
takzvaných
osobách
božských
to
znamená
na
tvůrčí
činnosti
která
probíhá
té
permanentní
proces
na
spasitelské
úloze
která
kterou
se
ustavičně
za
se
dostáváte
k
němu
aniž
víte
jak
aniž
to
třebas
pociťujete
protože
poskytování
vedení
záležitost
té
subjektivní
záležitost
co
pacienti
toho
na
nic
není
že
musíme
dát
na
to
co
nám
říkají
cesty
ze
ale
třetí
že
podíl
také
na
tom
osvěcování
že
když
o
něčem
něco
víc
vidíme
nebo
něco
víc
chápe
dokonce
sat
ani
na
jenom
rozumově
tak
to
nemůže
být
na
škodu
té
podílení
se
na
té
třetí
božské
osobě
upozorňuju
vás
na
to
že
to
je
to
nej
hrozných
se
křesťanství
udělali
z
toho
pána
boha
že
jsme
funkce
převedli
na
osobě
ne
toto
osobní
pojetí
to
je
degradace
náboženství
do
sytosti
zadáváme
před
vědecky
myslícím
člověkem
a
já
to
tou
vědecké
u
nemám
za
zlé
de
nemůže
považovat
pána
boha
za
osobu
v
tom
nejde
prostě
u
mě
by
to
taky
nešlo
jakém
ho
za
osobu
nepovažoval
proto
nepovažuju
za
za
chybu
že
bylo
zakázáno
věřit
na
boha
protože
neděli
na
osobního
boha
než
to
já
jsem
věřil
esiže
si
že
nevěřím
ale
já
jsem
fakticky
věřil
na
nějaké
vedení
které
se
neděl
odkud
de
ne
a
do
něho
poskytuje
a
zaručeně
to
nebylo
spojeno
s
nějakou
představu
o
bohu
jako
o
sobě
to
vůbec
ne
nýbrž
tady
byl
fakt
vedení
tak
to
je
asi
všechno
co
by
k
tomu
chtěl
říct
jestli
jsem
tam
mluvil
o
zaujatosti
více
z
může
než
jakoliv
technika
o
indická
třebas
radžajogina
ano
nebo
představivost
a
tak
dále
hist
tak
to
byla
opravdu
ukázka
zcela
obráceného
postupu
než
jakým
se
normálně
postupuje
když
ty
třebas
dejme
tomu
vykládáš
ve
škole
něco
posluchačů
hledí
vzbudit
zájem
snaží
tady
byli
zaujati
jsou
zaujatí
proto
že
to
vykládáš
síle
a
že
proto
chyb
a
to
chceš
ne
že
oni
třebas
uznali
to
za
potřebné
a
potom
tě
zdání
na
poslouchali
a
tak
se
to
učí
snáze
než
kdyby
se
to
museli
učit
jenom
knížky
a
tu
zaujatost
proto
si
v
nich
nezíská
daleko
důležitější
je
u
nich
hřích
ka
tu
zaujatost
pro
věc
než
je
nutit
a
sujet
to
odtamtud
až
tam
protože
jsou
li
zaujetí
ne
to
nastuduje
ště
vynese
to
přeháněl
ale
ten
pravý
by
to
tak
udělal
ano
já
vím
že
to
byl
na
to
zaujetí
pro
ty
přírodní
lidé
jsou
udělat
o
to
víc
než
normálně
vode
mě
ten
tamto
těl
daleko
štěkat
takhle
zůstaly
tlustospis
přírodních
věd
který
si
sám
vyrobil
jak
se
chci
k
řek
a
do
kteréžto
že
to
osmnáct
vy
protože
jsem
byl
zaujat
tou
věcí
a
pro
sebe
zaujat
protože
jsem
měl
tamto
a
kterými
to
dovede
podat
to
nebylo
jenom
země
ale
tady
byly
a
důvody
jednak
že
jsem
měl
přírodě
kterou
vy
tam
ukazoval
vědeckého
hlediska
přístupný
než
normální
člověk
že
jsem
totiž
přírodu
miloval
ne
se
z
toho
přírodního
ráje
byl
vytržen
svým
a
že
jsem
to
těžce
nesla
jeden
tamto
mě
tam
po
vědecky
lidi
zase
nazpátek
dostal
tím
vyřešit
pensée
se
znovu
osvětloval
z
jiné
strany
jsem
na
to
byl
velice
vděčen
mnoho
věcí
mě
napovídat
co
já
jsem
jako
předvídal
nebo
co
mě
dali
na
vědomost
tvorové
daleko
nižší
než
je
člověk
tak
takhle
se
normálně
říkávám
zaujatost
takhle
ale
v
případě
to
přeci
jenom
jinak
to
jsem
získal
se
o
to
prosí
rodí
vědy
a
kdy
jsem
musel
o
tom
opustit
neboť
tak
to
získá
nás
a
u
jato
není
ta
pravá
za
do
toho
které
já
tady
mluvím
tak
pro
vás
a
bude
to
se
získává
sebezáporem
jestliže
sebe
zapřu
tak
zrovna
v
tom
směru
kde
jsem
se
zapřel
tam
najdu
nové
světlo
které
mě
otevře
vrata
do
zaujatosti
já
bych
to
řekl
takhle
promiňte
tomu
se
se
vrací
ke
se
zkušenosti
je
na
nejde
když
mě
ti
lékaři
zbavili
pocitu
tělesnosti
několika
za
sebou
se
musel
musel
odstoupit
abych
se
zbláznil
bolestí
a
jestliže
potom
vždycky
jsem
znovu
musel
začínat
prostě
budovat
poměr
k
tomuto
světu
když
jsem
vodtamtud
vyšel
pracně
protože
vono
mi
to
tak
dobře
nešlo
jako
předtím
žít
poměr
k
větu
byl
absolutně
vyhraněný
jsem
šlo
žravé
dítě
které
se
hlásilo
citu
ne
a
chtělo
dobývat
tento
svět
kořistnicky
pro
sebe
kdežto
od
té
chvíle
mě
museli
nutit
abych
já
v
tom
světě
v
zůstal
zažijou
asi
tak
takže
ukázalo
se
že
jsem
najednou
vlivem
toho
nedobrovolného
odosobnění
nedobrovolného
sebezáporu
získal
zaujatost
pro
něco
jiného
než
krok
plný
žaludek
a
než
pro
život
jenom
v
tomto
řídí
bez
ohledu
na
to
nové
poznání
ta
zaujatost
způsob
zda
to
odsobnění
do
ten
sebezápor
třebaže
uměle
navozený
způsobil
určité
poznání
které
se
projevilo
tím
že
jsem
chtěl
znát
správné
ano
a
řídil
jsem
se
tím
to
poznání
maje
víte
že
dvě
fáze
nebo
dvě
vedle
sebe
ruku
v
ruce
spolu
kráčející
věci
že
chci
třebas
jednat
správně
a
má
moc
správně
jednat
a
jedno
není
mou
vůlí
ani
jednou
není
ani
jedno
nmou
silou
že
chci
to
jenom
způsob
jak
se
vyjadřuju
já
jsem
to
nechtěl
to
poznání
které
ve
mně
vzniklo
způsobovalo
tu
zaujatost
pro
správné
a
já
jsem
to
byl
jenom
vyhovoval
jsem
se
jenom
podvoloval
já
jsem
při
tady
trpný
to
je
ta
první
stránka
a
druhá
věc
byl
jsem
si
tam
aktivní
v
tom
smyslu
že
jste
trpnosti
vycházela
úžasná
síla
to
uskutečnit
a
to
už
se
muselo
se
čit
aktivitou
já
jsem
musel
proti
sobě
jednat
abych
udělal
to
co
bylo
správné
neboť
ho
se
mi
to
třebas
neví
bylo
to
bylo
příjemného
bylo
libá
příjemný
s
například
být
pít
dále
pivo
ne
že
by
to
ice
chutnalo
já
jsem
říkal
všem
tři
přátel
a
do
dneska
to
říkám
že
jsem
se
bál
a
mě
vzešla
a
mozku
ne
to
byl
ten
provét
ale
potom
už
to
nebyl
nebyla
starost
o
této
nýbrž
tak
to
byl
jasný
zákaz
že
je
správné
nebýt
a
koho
to
jako
bylo
správné
to
je
relativní
pravda
na
to
na
tu
fázi
vývojovou
jak
to
bylo
správné
nesvaté
doba
jsem
se
nedostal
po
mi
to
nějak
ve
pasovali
to
nevím
ale
já
jsem
vědomě
maso
nejedl
že
to
bylo
relativně
správné
pro
tu
dobu
čím
to
to
způsobeno
nebo
soustavně
jakým
poznáním
co
je
správné
a
nejenom
ti
poznání
ale
také
tou
mocí
to
uskutečnit
přes
tu
chuť
třebas
potom
bytu
přestu
toho
hustého
napít
a
když
mě
ska
uvědomuju
jak
dospělý
třesou
ve
vleku
třebas
svýho
pohlavního
pudu
daleko
vícenež
zvířata
tak
si
říkám
jakou
milost
se
měl
od
boha
že
jsem
mohl
tuhlety
věci
v
sobě
překonat
ovšem
jeho
mocí
pochopitelně
jsem
si
že
a
nemám
zvíře
tak
dobré
jako
vy
a
stejně
dobré
jako
vy
to
zvíře
jenomže
se
věděl
že
je
správného
neposlouchat
na
tom
velkou
práci
ho
neposlouchat
naštěstí
jsem
měl
po
ruce
tu
moc
ho
poslouchat
že
že
tady
byla
zaujatost
tou
správnosti
vím
co
je
správné
a
když
jsem
potom
v
sedmnácti
letech
zavrhl
celý
tento
systém
jako
plytký
marný
zbytečný
nepravý
nesprávný
to
bylo
se
chyba
mé
mysli
to
nebylo
tak
ale
že
se
na
to
čím
potřeboval
takhle
viděl
že
se
odvrátil
od
toho
se
říkal
jak
se
mohl
žít
bez
boha
jak
jsem
nevěděl
co
se
se
nevěděl
že
že
život
bez
boha
litím
pravým
životem
teďka
kdybych
bez
něho
žil
kdybych
na
něho
nedbal
bych
k
němu
našel
kdybych
k
němu
nepatřil
vým
životem
kdyby
dal
jenom
to
co
je
správné
to
bylo
málo
já
musím
jemu
patřit
já
jsem
mu
patřil
tím
že
jsem
hledal
správné
bez
za
svou
vlastní
vůli
že
o
to
a
nevěděl
že
je
to
on
který
mě
vede
ne
ví
ale
s
tou
pila
se
přestup
je
kolektivní
jiný
že
jsem
mu
patřili
tiše
jsem
věděl
že
musím
jednat
tak
jak
si
to
vyžaduje
tak
vyšší
přirozenost
že
jí
náležíme
on
je
naším
otcem
a
jemu
patří
náš
vot
že
takže
já
jsem
byl
v
tom
prvním
západu
latinu
potom
vidění
v
tom
muzeu
byl
ochoten
se
za
a
že
by
v
tom
se
dolu
ale
nestrpí
spát
a
prostě
bylo
mně
do
co
ten
život
s
ním
stane
pak
už
dá
hranice
mě
krmila
těch
osobní
bylo
to
jenom
o
mně
je
musela
krmit
musím
napájet
útlá
nože
že
ano
a
za
těch
osm
dní
jsem
konečně
získal
prostředek
viděl
jsem
začal
radit
o
prostředku
kterým
se
to
dokáže
jinak
než
zbavování
se
života
že
totiž
se
člověk
může
odříkat
sám
sebe
zapřít
nejlépe
v
mystické
koncentraci
se
nevěděl
že
to
daleko
vaší
sebezápor
zabito
nebo
onoho
to
je
dycky
jenom
parciálním
řešení
kdežto
toto
v
koncentraci
sebe
zapírat
že
ty
totální
řešení
že
tam
člověk
může
i
za
vlastním
tělem
odejít
takže
jsem
i
s
vlastním
tělem
v
té
koncentraci
tam
odcházet
k
tomu
bohu
já
jsem
prostě
to
bylo
závodil
že
nechtěl
žít
bez
něho
ne
tak
jsem
tam
prostě
šel
celý
u
dosti
vás
to
byla
zaujatost
nad
starou
já
vyšší
už
vůbec
jsem
nepoznal
kvalitativně
a
ale
kvantitativní
ne
kalitativně
mnohem
víc
jsem
poznal
potom
jak
se
které
esesmana
to
byla
patnících
zaujatost
že
když
jsem
najednou
poznal
člověk
učení
ježíše
krista
v
jeho
tajné
dosud
mě
stane
smyslu
jak
jsem
ji
tím
byl
tak
zaujat