Karel Makoň: 86-16A (přepis nahrávky)

Účelem tohoto přepisu je věrně zachytit mluvená slova Karla Makoně, může však obsahovat chyby a nepřesnosti. Každé slovo je odkazem na odpovídající pozici v nahrávce.

aby jenom tím že dokonale se vzdal svého života vono se vzdal svého života a tím se vyprázdnil a tím způsobil v sobě místo pro tu milost matky pánu tak to byla jenom taková záludností jakým způsobem se konečně k němu dostala jemu náš ve nebo jemu do vnitřní duše nebo tak nějak protože on by tam li na nepustil protože si zamanul že on ji musí být ne hlasem věřit a ona se nemůže zjevit snad se nikomu nemůže projevit toto nesmrtelnost to si to jenom přeje protože ten kdo si to přeje není dím pro koho je ta nesmrtelnost připravena toto malé jenom přechodné která dopravy plnosti tohoto života abychom z toho snáze šli dál a pak se ta vás a ta abys tam za čím přesto šla patro se a říkal ale když se tohoto v plném jeho rozběhu jak to ježíš kristus ukázal třiceti letech vzdáme to je jedno z nejlepší věcí to můžeme udělat jedna ohromná věc která když si uděláme se to zralosti v tomto stádiu vzrost tak se těžko dostane do jordánu a musím říci že samozřejmě jordán není ještě nějakým vrcholem ne ale to si potom bude moci vysvětlit teta nám tím že dostane i nesete tomu dostaneme tak i to teďka zase nikdo s nebude pravidlo koncentraci tak by ho to dycky pavil nýbrž bude dělat koncentraci že ho to nebaví taky a když to to nebude bavit tak teta na slova svatý které si je z avily říká dycky z je to nešlo tak to bylo to nejúspěšnější co jsem mohla být zažít jsem se dověděl teprve potom jsem to věno přežila to jsem se musel zapírat abych k tomu vůbec přistoupila ale onás zapřela když vám to de jako to šlo tomu nebylo rána za sebezáporu třeba ten zebe sebezápor u totiž předcházel tak na úrovni koncentrace toho nebylo zapotřebí dalšího sebezáporu do jsem přírodu na nějaké hloubky které koncentrace to najednou jsem byl překvapen že se na se nějaký sebezápor a jaký panečku a takovýhle jaký se teďka chce na vás daleko hlubší sebezápor život podle mého názoru étech no tak prosím vás pravidelnost na duchovní cvičení je moudrostí kterou znali a tím i egu ta avatarem ze i kapka provrtá kámen to ani to pán bůh nevydrží víte když takle na pořád beze do dotírá jednou to otráven podruhý ještě víc ne ale nikdy toho nenechat to je ohromné kdežto kdy to bylo nešlo tady jsem toho asi nechal jsem mu pravdu utíkal honoraci přání je bohem spojovala že to bylo příliš na si ne to byste si nikdy neudělal nikdo nevím alenka tamhleto snící tím velice se to je stejně s ketrá jsem byl setky tohle byl taky slavín od tak to vnitřní z toho nedělejte že jo no tak prosím vás na pravdu i jsme to do však je to tedy s tím že koncentrace pochází od boha to to pasáci mahimá házeli od boha aby měla útěcha to určité pochází boha že jestliže mám pravý no zachovávat a měmě nebo a nemám začnou tuhle se touhu od boha tam to vede tak mám tam něco jiného neboť ta truhla se prosím vás neprojevuje vždycky opičím způsobem pohladit takhle pozadu čku nebo po hlavě to ne nebo po řetu to není vopicí touha opicí láska nebo to ne i ta vytrvalost ve které setrváváte je projevem zain projevem této touhy boží daleko lepší protože nevíte žádný úspěch nevíte že by to někam vedlo za se svého v šetření toto nikam nevede na to ohromné kdybych mohl vás k tomuto přimět abyste byli trpěli takový trpěli jak je to dlí bůh neboť mimo nevíme jak bude se ho trpěli do sedmnácti let když jsem nevěděl že vede a velice důstojně vede ani se bude to nebyl vděčen nemocem protože jsem nevěřil a on přesto z toho vyvodil sedmnácti letech přítomnost moje je to sice málo ale začátek dobrý ne no tak čím to vysvětlujeme deme si že o s námi opravdu svatou trpělivost že nás nechá žíly život a přeci nás sem přivedl o máslem převzato svět abychom se s ním spojili za jím že nás nepřivedl ne zatím to jediný to nechá líbit že mi to neceníme no to jest prostě a být pánem bohem tak budu střílet všechno to ostří li on to neudělal šíři nejenom mou nebo někde jinde že v tomto používal by na místě pána boha to by tolik o přátele tedy by jeho použil místo stehýnko uvěří konce losem že říkat dole přivolit jiní o důvodu že buď o to něco slibujete a tu je zavřené tím se zaručil ten spěch e modlitbě a nebo když že to děláte jenom jako povinnost to znamená mechanicky a ne z vervou nevedu jsme se tomu dostatečně a v jsou trpělivosti se při tom klidně když se měli být jsou hlavní vadí i proč vám to nejde říkáte když si to nesmím přá to spojení ne a jak jako si jaký smysl ta koncentrace když vlastní vůlí tomu bc nejde po mám tu vůli tedy zapřahat když vlastní vůli to nejde prosím vás když to vlastní vůlí nejde ale je to ve vůli boží abych se s ním spojil je to v něho vůli aby se s ním spojil tak se svou vůlí podvoluji jeho vůli že to dělám povolení jeho vůli a ne moje jenom je potom moje vůle pochopitelně ale to podílení jeho bude to se na toto mu aby vám neměla uniknout a tou je potom třebas mostě list a vzdání se toho účinku čím ten účinek je vzdání cítím let vší protože si musím být jist a to bych byl rád kdyby se to přidali ke své víře že bůh si to opravdu přeje se se mnou spojit jestli toto nepřijmete do oblasti své víry tak opravdu je to ničemu ale při je sedět anebo hledět nebo vydobylo graf nebo něco jiného nebo páchat nějaký neřesti podobě zas alone nevím co se se všechno dokázali ale takhle ta vůle smysl protože vyhovuje vůli boží co tam dělám přitom se oddávám svou vůlí vůli boží viděla te vlastně to co jsem dělal dovětkem při tom vy jsem poznal je správné vy to vírou poznáváte co je správné že si to bouře to je základní poznání správného je li bůh toto spojení přeje a ty si to přeje tak v tom je určitá síla a se síly cho kopím aby trvám když vy to vám je to v pořádku dostaví se to aniž si to přeju nějak jsem prostě bojoval pomocí ty síly boží jsem vždycky tobě měl za zlý jednu jedinou věc ne víc a se vyčítal li věcí ale fakticky to byla jenom jedna věc oním za zlý se zásadně kladeš otázky z pozice pocitu oddělenosti ale ti pravím a to nejsem marii že od boha pochází a k bohu se vracíš než tohleto přijmeš doví u své víry tak by takovou tak podojí nás nebudeš jestli od boha pochází bůh jsem na ten svět poslal tak je to zase tak nového vůle abych tady u vás nýbrž je to jeho vůle abych se o tu dostala se k němu že mně tady svěřil nějak nějakou maličkost nějaký malinký políček jeho velkého úlohu vesmírového ano kterého jsem ho chopit ne a to svého a jako jeho úkolu mám ho provést onu podivu křeč s ním spolupracovat neboť v této spolupráci je moje spása ježíš právě pro tuto spolupráci svých učedníků získal ty učedníky tak dalece že před jeho smrt že je opustil a tak dále kdyby byli s ním nespolupracovali v tom pomáhání bližnímu tak by byli nepřešli přestu smyly by odpadl jako ten jidáš no ale tak ještě jednou jestliže by mělo být jasné že bůh nás sem nepouští do toho si a proto aby nás tady nechal na holičkách by na tu opustil nýbrž aby měl možnost si nás k sobě vzít pak je to vůle jeho ta tu ne poletuje nýbrž ta tu je abychom jemu patřili abychom se s ním spojili abychom s ním žili vědomě ano ano no a tam naše dobrovolná vlastní vůle jsem se nevyjádřil přesně je vůle naší nesmrtelné individuality no přesně řečeno je tak jak jsem to řekl protože ten úkol se tady narodit nebere na sebe přímo bůh ale jeho příbytek kterým je to naše individualita rozumíš oni předává tento úkol a ona určitou řekl zařídí tím vydáním těla někdy se taky splete že jo a s tím rozvíjením tohoto lidského života a se vším ostatním s tomu tak je to naše nesmrtelné které si to přeje konkrétně tomu říkám nesmrtelná duše to jedno ta nás vede to nás do smrti neopouští ta zájem aby to dopadlo takhle jak říkám proto svatá terezie malá ježíš kov slídil říkal když opustil ú otec syn a duch svatý a všichni svatí tak panna maria neopustil li nesmrtelná duše jakým a opustit dokud byla naživu obsahem a nikoliv opřít a ona mně zachrání na těch největších těžkostí tady říká zase přijde se neděle a se domnívám se že to ty nechte říct se domnívám lžu se domnívám že říkáš pán bůh nejenom tvoří ustavičně svět při probíhá těch šest dní ale on taky je ustavičně je nečiní v tom pravém slova smyslu že jako by nic nečinil a je taky tím nehnutým brahmou který netvoří přitom že on vodí na jedné tedy také on netvoří také on je nehnutí kdyby nebyl není tak není bohem to musí být ve vnitřní podstatě nehnutý a říkáš to pak i se nehnutosti boží svým pohybem nedostanu upozorňuju že se dostaneš tedy by pořád v pohybu připomínám jedno krásné přirovnání všude na pamatuji to na měl buddha neměl ho to jenom tak říká jakou legendu velkého nepřítele a ten nepřítel si přál toho buddhu zabít a oštěpem za ním běžel a křičí zastav se gotamo nemohu zabít ti tři a těch cit a ta ta aby těch chytl tím oštěpem a tam a buddha mu říká prosím ty hrou pestíků ty nikdy nechte protože i ježíš a stojím a ty zásadně běžíš a jenom proto nedosahuje za stav a dosáhneš neboť on není v pohybu ani za pohybem a mysl být zastavena kdybych byl ponechán býval jenom přitom vyslovování ho božího nikam jsem se dostal ale záhy to přešlo zastavení mysli a všem se to bylo z vůle boží pochopitelně to přemohla protože předtím treningem přemáhala vod toho vůle ho mládí ne si něco na svou ženu ale i to máš na slouženo tak to a to v nejvíc prý že to nepřenáš a že to nevíš ale bych byl rád kdybyste se neopíral o své zásluhy tak kdyby se o a ča opírat tak to nikam nevede k bych rád líbit obíral jenom o tu vůli boží která tady je a která těch se k sobě přivedeny říká výkladem že mechanické koncentrované nikam nevede že ano ale když to člověk spojí s vírou že to pán bůh přeje mechanicky pořád se koncentruje a je přitom vytrvali si tak to taky někam vede víš ty mně připadá jako abraham který smlouvat s hospodinem když utíkali když měl se a sodoma a gomorha zahynou a začal smouva abraham působit způsobem jestli pak by by tam bylo pětačtyřicet spravedliví jestli aby zachránil gomoru a sodomu vím a potom musel pro otvory tam mělo by to na tom teďka nezáleží a aspoň říkal tam bude podle taktice spadlých tak zachráním pro těch pět taktice spravedlivých celý bytí které tam žili o aneb zničena tak na říká dobře tak kdybych tam bylo třicet jak si aby se šel zachránil ale taky přijetí a kdybych tam byl jenom platná ještě aby zachránil ne ale na a eště bych zachránil ani tam patnáct nebylo tak von říkal hospodin patnácti tam není po točí slo nebudu a to to každé snová se své meze seberozšíření zahubí to město ale i těch i hrstky deseti lidí se kterými on šel jednal toto blažené vrátil a neměla říkali vrcholové biologové že tam nastala rubem ve tonicky zlo jaký při tom třem takže ze země se šel a nějaká solná voda se prostě zla v tom nebo za mola nebo ale dva a nebo tak nějak tak zajedno slyšení které není správné ale které napovídá že by si nevěděli day tak si promarní způsobem zrovna jako ty a tak chce a že sezná míru kdy to ještě jde to je tehdy když do toho vložíš svůj život a co ty děláš když to bude všechno mechanické ale trpělivé ale bude v tom ta víra a a z pocházející přirozeně pochází ne dobrý ale v obou vůlí prováděný život tak ta mechanizaci přestane a není třeba i u ustupovat protože se najde ono ten den přejde do modlitby nic kterých duší z modlitby to přechází do dne umět to zen přešlo do modlitby taky a ten je hned a bude to nebyla držme hanička ale pro to bude tak bezprostřední ale nevadí to bude nějakou dobu trvat to ti nesmí z nechuti protože zřejmě je třeba abyste se pocvičili teplot a to máš příteli kou jak víš ne tak to je vysvětlim pokora je vlastnost která je na této cestě velice důležitá li koží bez se člověk nemůže zbavit svého nezbaví li se svého nemůže ze svého malého nemůžete se spojit s tím velkým lásky bohem který by při li čili mu měli bychom se o tu pokoru nejenom zajímat ale snažit se usebe docílit obdivuju katolické kněze kteří jsou pokorní v tom smyslu že věří své tradici tak a jsou tak poslušný že když s nimi mluvím a vysvětlím jím že někde ta tradice skřípe a nemá pravdu jinde že pravdivá tak oni odmítnou ty pasáže které neuznávám také neuzná jim říkám je to v pořádku když je to moderní způsobem myšlení překonáno oni tkají je to v pořádku protože je to náš závazek nízký být poslušen tomu na co jsme přísahaly takže první známkou plave pokory je poslušnost přátelé to je důležité si uvědomit čili kdo není poslušný jak říkat tak ten patrně není taky pokorný tím se musíte smířit ovšem pokora jistě ještě jiné známkám pravá pokora jednu hlavní známe správné poznání který jsem pokorný jsem byl asi marně vyučován v tom jak pokorným dali si si a velice práci tam nahoře neboť lékaři napřed učili pokoře tím že vyhnali toho vědomí které jsem měl o tomto světě a pak jsem z prázdnoty postupně poznával do sedmnácti let co je správné někdy v tom malé a tedy musím říct že pravá pokora podle šesti kterou mám spočívá také v tom že člověk se neopírá především o vlastní vůli nýbrž vůli toho který ho na svět poslal pokud je vířícím nebo pokud je v do vědoucím jedna věc další třetí záležitost je že pravá pokora pochází z vnitřního poznání že když člověk nemá vnitřní pozná ani kým je vně a že tady od boha byl jsem poslán a může ho ustavičně udržuje ve na tomto světě že že to všechno od něho pochází tak když toto poznání nemá tak nemůže být pokorný a pak si myslí že když ustupuje všude nebo pociťuje se někomu nebo se lpí co je příliš trpný takže to je pravá pokora ne dokud neustoupí od své vlastní we není pokorný a dycky no a to je ta jeho ústupnost občas přejde přes nějakou mez představu že on nedokáže svou vůlí a vybuchlo se ukáže není pokorný a další známkou pokory je láska láska která pramení nest a ti víte a je to taková láska která není náročná na odměnu si myslím že pravou pokoru ukázal ježíš několikrát to ta běžná po kvalita ukázána tím že někdo se modlil za du krámu ten publikán ne a tam ten byl před říkal eště že nejsem jako ten publikán který neplní všechny ty příkazy nedávat desátky a nebo kdy se praví čas a tak dále a to jsem lepší nebyl pokorný a ten u pyká se jenom byl v prsa a považoval se za člověka nehodného do stanice na místo do svého představeného tak to je běžné ovšem nezůstávejte u ježíše krista a u jednoho příkladu beze si pokory pokoře všechny příklady které tam jsou a ty hlavní příklady o považovat vycházejícího z jeho života on byl opravdu pokorným beránkem když například se modlí za ty kteří do kříž neboť oni nevědí co činí to je pravá pokora když se vzdává svého hřích přátel svých učedníků které velice rád to je pravá pokora čili to sebevzdání je vědy spraví znaků pokory a ježíš kristus dokazuje že se nezlobí jako třebas se zlobím ale on nikdy na toho kdo s ním nesouhlasí nýbrž o mu apriorně odpouští s roz odpouštět velkoryse odpouští velkorysí vůbec velkorysost vůbec je znakem pravé pokory a tak to asi všechny znaky pokory které tak na které se tak vzpomínám a chtěl bych k tomu jenom říci že pokorné srdce je přístupno lásce z celého srdce jiné než pokorné ze srdce není přístupno ani této lásce ačkoli to nejsnáze přístupná člověku nejsnáze přístupná láska takže opatrně s tou pokorou jestliže nemáte ty vlastnosti které jsem tady vymenoval tak to není pravá pokora nepravou zákona ve pokory vmýšlet se do pokory že chci být pokorní je to hezké že chci být a pak se do toho vmýšlí a dělám úkony pokory pomocí toho vmýšlení se uměle pokorný to není pravá pokora tak příkladem toho byli někteří farizeové a kteří si mysleli že pokorně slouží bohu když všechno dělali co vám i rodit přál ale on říkal vy plníte jenom zákon ale neplníte jeho ducha čili to nebyla pravá pokora taky se to ukazoval a že tomu tak a tak bych řekl proč je ta pokora tak příhodná pro vstup vědomí božího do lidské mysli protože pokora neodporuje tam kde se odporovat nemá na dycky v sobě obsahuje vždycky v sobě určitý stupeň poznání který člověku nedovolí aby odporovat tam jde normálně nepoznalý člověk odporuje takže pokora se odevzdává snáze a a na této odevzdanosti je potom postaveno to poznání boha čili pokora především odevzdanost odevzdanost bohu všem nejenom trpná ale odevzdat usíná když například dejme tomu učedníci páně konaly ty dobré skutky pro bližního tak to byla daleko účinnější pokora než kdyby byli seděl u nohou kristových a nedělali protože tato pravá pokora byla způsobena tím že věděli že to nedělají vlastní silou nýbrž silou boží kdybychom si my byli vědomi toho že nežijeme z vlastní síly by se síly boží svýho pomoci z jeho lásky že o poznání tak bychom dokázal být pokorní jsem byl pokojem pět měsíců života když jsem nemohl nedokázal jsem nevědět že jsem tam z moci boží že jsem byl přímo v za rukou katovi jeho mocí a že to vydržel těch pět měsíců tak tamty dotaz řek v byl něho mostě opakovat abyste jsem vydobylo zákon výše vysílají ten zákon i sobě ten nastoupí do své působnosti a čili milost je zákonitá jsem při tom když jsem to komentoval to vysvětlil ale udělám to znovu tady se lišíme východiskem že totiž v c těmto věcem a s tímto názoru došel představ kdežto jsem v milosti došel bez představy totiž v tom předškolním věku kdy ty lékaři protože zdali představu že toto je jinak tečnit a opakovali to mockrát nebo tak tenhleten moment způsobil že považuju milost a zákon kdežto a nemůže to považovat zákon protože se na to z opačného hlediska byl druhotně bídnost špatný neřeknu a on to a řeknu co jiného sebe chtěl říct tohle dosvadní jak je to funguje ten no to mám setky a on ten a byl taky v číně jak si správně řekl a tam na tu milost měli obdobné hledisko zastavil jako a totiž ten člověk který byl veden tím mistrem musel dlouhou dobu sloužit než se vůbec měl ozval v tom jejich ašramu mondo neruší klášter n nesměl vůbec o toho sahají vodních nic musel dlouhou dobu sloužit teprve pak po dlouhé době se mohl dostat hojnost bytí pochopitelně to byla hlavní obsah toho žáka a když to všechno vydržel když jako se naučil to všechno před trpět tak potom mu bylo teprve poskytnu to nějaké zastíní zvláštním způs jobem ne evropským ne ty třebas indickým nýbrž takovým nechci říct pasovým protože on to od nich ne ale takovým způsobem ve kterém milost nehrála žádnou roli oni totiž tam ti dotyční když například neuspěli tak se odstranilo ji o kráse nezkušení se ještě tím a nebo se vrátili začlo dvojího kláštera nebo od toho vůbec byli ani se nestaví protože to byla exkluzivní cesta pro jedince připravena a ne pro celek ale si myslím opatovi že von je si dobře vědom toho kolektivního vedení ježíše krista bože o nišesta po dobře zná je byl mám nikým faráře a on taky že ta milost sestupoval na celé zástupy a že oni potom ty učedníci páně křtili za stupni a jenom ty na které se vstoupila milost boží v podobě ducha sestoupit a svatého byli sestupovat ducha svatého na jaké to to bylo působení vyhostit boží to bylo zákonité neboť tam kdo byl nakloněn do to přijal do odevzdal tomu způsobu myšlení ten bytím duchem navštíven do oponoval tak navštívený lid vizme svatýho pavla který pokud oponoval když ji kristu žádnou milost zažíval jakmile se ale vzdal pomocí kristu tak tu byl měl potom soustavně čili to zákonité když toho pavla to vidět mstě skutků apoštolských a z toho ježíše krista z vlastní rodit toto tuto kapitolu vynechám jak vlastního života je to viděl že to je touha kapitola by nestačil teďka pros ale bude třeba ukázat také během toho týdne jak tam bylo zákonité údobí a bych to jenom ve zkratce řekl listech abyste si nemyslíš nějak nikam že totiž jako on dobrovolně přišel na tento svět aby to musí mu lou žil tak taky dobrovolně ta boží vůle působí na každém do se podobně odevzdá jako ten ježíš kristus i plnili se podmínky sestupu milosti jakmile žiš tak na těch učednících učedníci se vzdali svých rodin toho co vědy radši splnili podmínky milosti milost sestoupila nesplnil podmínky další a tak tam bylo zdál nepůsobil a ne do úrovni kam a splňovali podmínky jsi tak zhruba logika je takováhle jestliže z nitra všechno pramen tak prosím nechtěj aby to vy pramenilo všechno najednou to by byla potom a ono to prýští pomalu a u člověka který jako plynulé odoláváte vyšší fázi milosti boží tak to vopravdu no do míry plyne do vědomí aby si uvědomoval tento svět a nic víc ale protože to byli nepomuka to plyne tím mocněji čím se k tomuto proudu člověk otevřte moje zkušenost že ti lékaři otevřeli nějaký vety ne a tím se tedy otevřel taky ten pramen větší měrou byla on to odpovědnost větší než normální člověk si je člověkem normální se píše odpovědnosti a kdybych byl odpovědnost neměl a kdybych byl jako li neplnil ty povinnosti z toho pochází tak to všechno zhaslo že to nezhaslo zaviněno tím to poměrně byl vaši odít ště nebo tolik rozumu aby to rozumem přebylo jsem ještě nepotřeboval utíkat herodesem rozumíš kdežto když to potká lékaři a jeho tak před tím herodesem musí utíkat takže když to potkal na si toho nějakýho muže tam někde v těch holešova tíhne který se dívat do a do a prošel tou smrtí klinickou tak sice trvale přestal kou říká toto tak dále ale tato nevede jak jsem se přesvědčil že aby nastoupil nějakou aktivní cestu to nevede tam to nevede takže platí také při tomto jsem řekl že ten proud ce pozastavuje jakmile tomu nedáme my placet dovolení aby se to mohlo stát ano a tak je to opravdu vývoj který jde z nitra protože bůh to přeje ale to nitro jen li dobýváno násilím trpí to by nás i v tom že nemůže se uplatnit jak by jak by jako se tělo platit on se bůh který zříkáte součást jeho milosti že se zříká své všemohoucnosti to smyslu že se nechá dorůstat velkého předmětem soustředění netrvá zpravidla dlouho bude nějaké vnitřní a v níž události která náhle rotříští objekt a ztotožnění náhle ukončí a v jediném vypjatém okamžiku vize čisté věží to být asi vize poznává čisté vědomí tam tamto nemá by škrtnuto poznává čisté vědomí bez jakéhokoliv objektu do ztotožnění v poli pozornosti poznává sebe sama a bezprostředně vede ke značné obtížnosti a nebezpečnosti tohoto cvičení jsme je vyučili pouze v hrubých obec ačkoli v něm ex oněm existuje roztáhl literatura pokud by se někdo o něm chtěl více dovědět je důležité si zapamatovat že celý průběh cvičení je spíše vůlí velkého než malého tady vykládali jestliže někdo nemůže a nebo je nebo nechce provádět cvičení je to velké kdo nechce druhý způsob je daleko ho vhodnější pro lidi žijící ve světě a ačkoli desáté či je dosti ačkoliv první způsob protože tam musí být člověk činný když bez větě svůj proti še v historii západní spirituality ačkoliv jako první způsob svůj prostředek vystou a paní spirituality je zvlášt ský pro recepis čínskou než hinduistickou na to eště odvolává na nějakého autora čína mající chladnější a a příznivější klíma podle být dy než indie které na vás nesvádělo čistě kontemplativní mu koná proti duchovnosti vyžadující dlouhá období neuvědomování si vnějšího světa jo tak obsahuje sice jako každé duchovní cvičení značně vyšší stupeň koncentrace a jasné pozornosti ale nejde v něm o odstranění z vědomí všech objektů a dojmů na jediný naopak kde o schopnost udržet svoje normální a všední vědomí a současně se od něj odpoutat to znamená že člověk začíná objektivně pozorovat proud myšlenek dojmů pocitů a zážitků který myslí neustále plyne my místo aby se ho snažil řídit a zasahovat do něj nechává jej prostě volně plynout ale za tím co se vědomí normálně dává proudem unášet v tomto případě je důležité že pozoruje a plní jím a a není jím unášen v čínském metafyzické tradici se to nazývá vším čili bez myšlenkou bez myšlenek videho vost a označuje to stav vědomí němž člověk prostě přímá na lidský jak přicházejí aniž to specifický čínské do nich na jedné straně zasahujeme a aniž se s nimi na druhé straně ztotožňujeme a když ti za by nevadí posuzuje je neposuzuje je vytváří o nich nevytváří o ni teorie nesnaží se je řídit čím měnit nějak jejich povahu nechává jim volnost aby byly právě tím čím jsou dokonalí člověk budka říká čuangce užívá své mysli jako zrcadla nezmocňuje se ničeho nic nezamítá přijímá ale nepřivlastňuje si musím se musíme to jasně rozlišovat jednak od poučnou vyprázdnění mysli jednak od běžného neukázněného těkání mysli kapacita mysli obrovský rozsah podobá se prázdnotě vesmíru když se člověk posadí a vyprázdní mysl padá do prázdnoty nerozlišování vesmír obsahuje slunce měsíc hvězdy a jsou vědí velikou zemi s horami a z řekami všechny trávy a rostliny dobré i špatné dobří špatní lidé špatné i dobré věci nebe i peklo to vše v prázdném vesmíru na zem a přirozenosti kerá která je ve všech lidech je právě jako vesmír přirozenost ke na tého v sobě zahraje zahrnuje všechny objekty a tím je právě o obraz obraz obraz obrovská za zahrnuje všechny věčně vidí všechny bytosti lidské indické takové jaké jsou zlé a dobré špatné věci i dobré věci a ani je neopouští ani se od nich nena kazí je jako prázdnota vesmíru to je můj a tak dále nějaký člověk který psal číňan a liší také se to liší od obyčejného těkání mysli protože jsme zdůraznili proud dojmů pozor že pozorujeme tou dojmů jak pozorujeme jsme dorazili pozorujeme pro domů klidně a pozorně ale byl to jakékoli posuzování když to nějakou dobu provádíme objevíme že existuje základ či nejvnitřnější střed vědomí který vždy takto pozoruje a jestli je ke proudu zážitků i když se zdá že jsme zcela ponořeni ve vřavě tohoto proudu je to ovšem čisté vědomí velkého které nikdy není opravdu a principielně omezeno zážitky konečného světa a však tímto duchovním cvičením si velké uvědomuje svou principiální svobodu a rozdílnost od proudu událostí a domu aby tady měl několik námitek abyste si nevíte opakovati pořád velké si to vědomé jako tak ne proto proti argumenty které tady jsou jmenovány sobec nepadá ku blahu a a potom jsem vždycky proti tomuto způsobu nechat vyhnout svou mysl měl vážné námitky neříkám že bráně ne ale ba