Karel Makoň: 87-31A (přepis nahrávky)

Účelem tohoto přepisu je věrně zachytit mluvená slova Karla Makoně, může však obsahovat chyby a nepřesnosti. Každé slovo je odkazem na odpovídající pozici v nahrávce.

když tohleto všechno ctíme tak vlastně jenom se otáčíme na mostě ale neznamená to že bych ho byl do bědovaly to musí být jenom průvodní zjev kterým se dostáváme dál a bych to vyložil pohádkově když honza šel hledat princeznu tak se dostal třebas v jedné pohádce do situace kde se mu nařizovalo nezastavuje neotáčí se nebyl na to se děje na levici do pravici tak to je taková listím způsobem podaná životní cesta to je možné jenom boha a takhle abstraktně na to jít ale a užitečnější na to jít trošičku mírně již ten honza na cestě k princezně nějaké nás zastávky ale jenom proto aby v nich nabral sílu aby v nich nabral zkušenosti které bude dál potřebovat třebas setká se s babičkou a tak ho po prosí aby po něco udělal a když to provede tak ho potom požádá aby u nich zůstal že taková pomoc by byla velice dobrá jenomže on dobře že ta babička byla bez něj živa i před tím a že bude živa i po něm a že jiný úkol tak obchází dál a tak se takových překážek menších které jsou zároveň kladem na cestě je tam pohádce tam všechno velice moudře uspořádáno každý trošku jinak toho ke komu se mluví a co se tím sleduje ale je tam jedna překážka která jako překážka nevypadá že totiž jestliže se dostanu po cestě do takové úrovni kde se vymaním z područí svého malého které je příkře stroze a bez mezer vázáno na tento život s jeho povstalo tak mně vázáno například upadnu do extaze vytržení samadhi nebo něco takového tak se mi zdá že jsem se přiblížil království božímu a tadyhle je tady jde o přes překážku která je za nejtěžších je to také zabydlení na mostě proč je to zabydlení na mostě protože z každé extáze z každého sama disk vždy o vytržení se padá a padá se velice bolestivě na ten most nazpátek a bych říkal na hlavu místo na nohy a tak že člověk který před extází byl třebas tímto světem více méně spokojen nebo se s tím smiřoval povstati zaručeně se s tímto světem nesměřuje je tam při že tam vy nějakým vězněm protože před tím nevěděl co je to slovo a teď na chvíli přičichl svobodě tak je mu velice zatěžko být zase nesvobodný ale jestliže on se smíří s tím že ta svoboda se získat no na chvilinku v tom e které extazi vytržení a tak dále a míří další extázi tak vlastně dělá něco co se podobá tomu to arbitrem obrazu tam alchymisti ukazuji na jednom obrázku jsem si ty ale obrázky četl odívá se na že zavřené nádoby jako o krve jak nám bylo vypadat tak na tom obrázku je motýl který dole na kukla pak se stane motýlem a vždycky vzetí k zátce hořejší ne ta extaze nezas padne dolů a tak se to do nekonečna opakuje a i tam taky píší jakým způsobem z toho vybřednout ale dokud se ta základové tak vybřednutí není je to opakování do nekonečna takže my jsme třebas měli roj výtečné křesťanské mystiky a příklad ojo někomu jmenovat ve nás pro který upadal z jedné extase druhé a tím že nešel dál byl velice moudrý na král dělali a kterou si na výši a nevím co všechno tak si uzavřel cestu přes ten moh do toho království nebeského že to že uctíval jako svatý a jako do kratický se mu říká ustrnu na extazi a tím si znemožnil odchod dál přes most víte příkladem jak se to dělat i když řek upadala je svatá terezie z avily ona měla extazí dost ale poznala že je to střední fáze vývojová takže nikdy po extazi nepadla na místo na kterém byla před tím protože když se do extaze dostala tak nešla ne nevstupoval do proto aby ji prožila nýbrž vstupoval do spontánně a následkem toho se potom v dovídal co je za ním víte tyhlety věci když si člověk začne přát i ty nejvyšší třebas tolik stranit topení s bohem začne přát tak vkládá svou osobní vůli tam kam osobní bude nepatří a tím porušuje celý ten proces vývojový a nebo ho zastavuje tak ona ho z toho val taky ale potom později pozor že to vede k prostému zničení těla takže když potom byla v takovém stavu že ji museli nosit prostěradle aby mohla vůbec dojít do kostela po nemohla tak konečně přišla na to že ze sebe víc vydat nemůže a to byl moment který by měl pro extatika být správným východiskem že víc nemohu než se vzepnout na chvíli k bohu buď v citové nebo v next i tak by to pro mělo znamenat že ze sebe nemohu způsobit ze své vůle nemohu způsobit trvalý pobyt u boha že je to na bohu který toto může za udělat takže tady je moment který většina křesťanských mystiků neznala vůbec nebo na nedbá nebo bylo nepříjemné na nich bát a tak porůznu to musel o případu případů i aby ukázal že každý na to šel do šiku jinak ale každý na to šel jakkoliv vynechával něco důležitého a to je právě vynechává že on musí vynechat svou svobodu svou vůli osobní do se musí vzdát na určitém stupni osobní vůle tak třebas kdybych se modlil takovou modlitbou že by se dostával pomocí do extáze tak jsem od i za pomoci osobní vůle kdežto na cestě musí nastat obrat že místo osobní vůle nastoupí vůle boží ale ta nemůže a zastoupí tu osobní vůli a ta nemůže nastoupit dřív dokud se nezbavím osobní vůle všem mezi tím zbavení se osobní vůle a nastoupení božské vůle musí být nějaká mezera jak nám ukazuje ježíšův život jenom tam se byl tom poučit protože kdyby tam meze a nebyla tak to přirozeným způsobem kupředu nejde tam se to přetrhne to je ta mezera není přetržením ta je odpočinkem na cestě když sem to říkal to je pohádce tak to je ten o oči ne k účelový ne tak řekl bez kterého to dál nejde nebo když to řeknu při do vědecky nebo přírodně tak řeknu odliv a při v své místo boje se střídá ne a tak jestliže ten člověk tam mezera je a nebude se divit že nastala a vy její tak jak se použít podle příkladu ježíšova života měl ovšem vás to tak potom to vede opravdu by mu osvobození duše si dovolím ačkoliv se to po tady říkal něco navíc říci o mezeře nezdá se vyskytuje ne jenom jedenkrát ale zase vyskytuje na mnoha místech cesty vezmu jenom příklad ježíšův to byl bohočlověk to znamená pocházel přicházel od boha a k bohu se vracel a když přišel od boha od otce on tomu říká tak samozřejmě nebyl si vědom toho otce to bylo dítě takové jako je každé lidské on musel sestoupit do toho lidského základu aby z něho mohl ukázat cestu dál kdyby tam malinko něco chybělo v tak se tím nemůžeme řídit přát a nic lidského chybě nesmí taky chyb takže on od narození po příchod svatý a králů byl absolutní nevědomí o tom odkud přichází a je zajímavý že o tom nevěděl ale měl pomocníky kteří ho udržovali na životě panna maria a svatý josef týrat a to by ho tam ohříval tak ale stáj to znamená lidské tělo všechny do prostředky měl aby mohl jít dál a kdo o něm věděl že je to syn boží když sám ježíš to nevěděl vlila to byla na maria pochopitelně je symbolem naší nesmrtelné duše a věděl toho svatýho se pro mu uvěřil to co řekla panna maria a vedle těchto dvou tak zvaných blízkých pomocníků byli tady pomocníci vzdálenější ří také o tom věděli a to byli třeba dejme tomu pastýři který slyš tří když se to v okamžiku narození páně hlas nebyla sláva oku nevíš tech a a tak dále to výroky jsou vám známy pro na prostí pastýři to co je v člověku prosím symboly jednoho jediného člověka panna maria svatý josef víra klestí stáli to všechno je symbol mláďátka která byla zavraždil symbol jednoho jho jedince do všechno v nás je to vína mláďátka svou nás obsažena i ten herodes všecko je v nás a když to všechno vzdor tak se dokonale vyznáme v tom se s námi po narození děje jenomže u nás po narození jsme nejsme vtělení bozi se děje to velice pomaleji a pomalinku svých kdežto u ježíše který musel ukázat třídu nejlepší cesty tak by je jedenkrát a ne na splátky ale jedenkrát se všecko děje přeci jenom jako proces nikoli jako hotová věc takže my slavíme třebas šestého ledna při hotových tří králů ne a jak jste si všimli ti předešli za to ani za míru to znamená ten symbol písmu se vracel symboliky a to neporozumíte je si božího přineslo protože si vědomí nesmrtelného života vrátily u toho lidmi smetena života a této zlato posvětili ho k tomu kralování na tomto světě byl si vědom toho že tady úkol kralovat duchovně pochopitelně to bylo to pomazání do a tam myrha a také přinesli to privilegium že bude mnohými dušemi oslavován pudová kadidlo a to je tak abyste tomu rozuměli že on se za několik nic dostal k vědomí ke kterému myslel nedostáváme hned tak že se a boha přišli tak aby se to tak představili na lidském jedinci tak jsem se mu to vědomí přišel sedmnácti letech že to je to je strašné spojení proti též několikrát u ježíše krista ale nemějte dojem že jste pozadu časově protože tak ten část který tady úplnou třebas u nebo u ježíše to je symbol symbol který se symbolizovat řek bych namáhavost toho úseku takže dejme tomu nejnamáhavější je ten úsek první do třiceti let ježíšova života to trčet let jim je dána a ten způsob kterým se člověk pomalinku jenom posunuje neboť když je člověk závislý na rodině a prostředí tak to je tak milosrdné že si ani dovede představit když to trvalo ježíše třicet let tak je vidět že lidský tvor by nevydržel ze začátku jiné vedení než společností kterou kolem sebe byl veden společností ve které žil na jedné straně a byl veden tím povědomím že od boha přichází a k bohu se vrací za straně druhé obojí jako vtělený bůh potřeboval a my to potřebujeme taky ale ne ne a jestliže bychom to dostali hned jako třebas nebo brzo třinácti letech a lambertini tak zemřela na to tak to by byla zkažená cesta nebo cesta která by nebyla příkladná lépe řečeno takže nežehrejte na to se nějak pozoru nebo tak ono totiž cesta jednotlivce kteréhokoliv jednotlivce je nenapodobitelná je jedinečná a jestli tam něco nastává u někoho dříve a něco u někoho později tak je to jenom proto že je to výraz milosrdenství božího které nechce zlomit toho člověka když brž chce ho napřít a si dovedu představit že ježíš kdyby byl musel po jordánu vstoupit na kříž ne že by ho to zlomilo ježíš by byl nemohl ukázat to co my potřebujeme abychom porozuměli tomu celému sem procesu výbojem ale jsem říkal že budu říkat jenom hesla vite tak se to se rozpovídal a po víte co tam v tom všem je obsaženo a by ani napadlo že těch padesát nebo šedesát mláďátek že to je ve vás ty zavražděním ňáká betlémě že to se to je proces který se děje ve vám myslím o po toto ne bych příliš rychle nechápe kdybych takhle vykládal o ty ježíše krista tak bychom dneska na to nestačí ani za bychom na to nestačí by e pomalinku pokračovt se tomu nikdy neodolá nikdy se dostala to není v úkol protože to je strašně zavazující kdybych takhle detailně popsal ale je dobře tomu nerozumíte voře vás to nezavazuje že mu nerozumím to je sice nevědomost ale nevědomost hříchu nečiní způsobuje veliké utrpení a nevedoucích nečiní kdežto v bych vás učil vědomími tak bych vás ozval protože byste třebas všechny ty ukázky života ježíšova nechtěli provést nechtěli ne nemohli nechtěli protože je k tomu třeba veliká disciplína kterou člověk ze sebe ani nemá jsem nikdy žádnou disciplinu neměl ta mně byla dodána lidsky zhůry protože ten proces přirozeným způsobem na ty lékaře to přirozené bylo ten zázrak jich byl v pořádku u toho jedince ne u vás protože jsem si rychle mohl uvědomit že od boha přicházím poměrně rychle v sedmnácti letech že a byl k tomu třeba jenom před při na a půl let terénu kdežto u vás ten jdete taky s životem třebas k tomu vědomí že od boha přicházíte nedostanete čas okamžiku smrti nevadí máte jiný úkol zaručuje v okamžiku smrti když se spáchal a že by do se tomu dostanete čili není žádná výjimka individuální postup nemáte úkol něco kecat jako brž máte úkolu od toho vyčtete úkol větších a nenechat do pro sebe ale podle toho žít tam kam jste došli k tomu že každý ježíš nemá to poznání třeba že od boha pochází a bohu se vrátit že toto poznání samo o sobě který jsem lidská sedmnácti letech že od boha pochází a bohu se vracím to je poznání které ze všech stran bylo obklopena nevědomostí ještě jsem si misto není to nespadne nebe všechno kompletně na člověka jsem si myslel že ten život do těch sedmnácti let byl ničemu což není pravda to byl vopravdu strohý trénink přísný je to takové brát protože na boha jsem nevěřil předtím tak když si mi to potom projevilo že bůh je a že jsem znal podstaty jsem říkal to si žil planým životem on kupodivu je život bez víry není planým protože i když si tady žiju tak něco si o dělá vám to je nejdu na věčný život i ten ateisté a boží že vine no tak ten ježíš když tedy odešel třebas do egypta posunu se kousek dál aby unikl tomu herodesovi tomu rozumu aby se vzdálil aby odstup od rozumového bádání o těchto věcech a byl tam ro ten herodesem řel tak to pro nás symbolicky znamená ze začátku nesmíme pustit na své cestě a dlouho třebas ne ke slovu rozum při rozum nám vždycky řekne že to čemu věříme pokud se na cestě víry a ježíš provázel cestou víry člověka dycky na řekne že je to nesmysl že mu věří vděky jsem to poznal třebas u lidí kteří byli se nedokončen ták někteří z nich byli dobře věřícími že vydejte na katolické kolej v praze odtamtud byly zatýkalo stopadesát ale oni unizono nedávali na pána boha a to že nemohli pochopit jak ten pán bůh může nechat taková zvrtá existovat na světě to jsem kolikrát říkal ale bylo třeba odstoupit od rozumu aby člověk nepropadl takového pesimismu nebo tak kruté nevíře že pán bůh opustil a že nebo že opustil celé lidstvo když toto trpí převelké že o to utrpení v této válce padesát milí zemřelo zase ta budete může dívat říkali mně když tedy červený zloduch vítězí ne a bezohledně kácí kolem sebe a bůh opravdu asi zažívá dneska ten se k den odpočinku si asi uvede toho stvoření odpočívá říkali mně jestli existuje tak odpočívá no tak asi šest dní dobry to byla ta byla i období to dlouhá do dneška ten sedmý den tak by acá doby jsou za námi to je dnešní odpočine pána boha tak je tak procitá to bylo těžko jim svět že to tak není protože oni dostával rány měli hlavní li strach se bděli se smrt na každým kroku denně museli v minimálně sto velkých a krutě vydýchal raných proměně to byli zabiti že bylo tisíce zase ještě na ta byl třináct tisíc ne ale nemohu říct že by někdo z nich nebyl týrán všichni byli týráni na karla makoně tenhle byl ale první tři dni byl takže jak na sem těle jsem poznal co je to vytírat a teprve když se odvolal to že pán bůh je opustil když se odvolal že je to nesprávné jsem si myslel že to nesprávné a to jsem z vlastní a ti neudělal to způsobil pomocník ne ne esesman který řekl zemřeš počkej za na chvíli na dobu tuhletoho o dobíjel rychle tak to jsem tedy dělá který to způsobil to byl pomocní od boha poslaný jako před tím i operatéři a všecko ostatní a si nemusí řval že by to bylo něco špatného to mně pomohlo a čím výstavy pomocníků a nežehrejte přestože u nich nevíte nízkého jsem taky u těch lékařů nevěděl čekatelské protože tomu nerozumíme a nevíme je to pomocníky kdo by byl viděl mezi vámi a ty že se se ani nebyli pomocníky v očích tam těch vězní byl viděl pomocníky o nich nich pomocníky neviděli jsem v těch tisíc věčně stejné to tam byl jedním poznal pomocníka jenomže jsem způsobil asi první vraždu ve svém životě protože on se obrátil tou chvílí je přes pyšně přestal vidět nebo nezabil a byl za to zastřelen protože přestal být esesmanem přestal dělat násilí od tekla představě asi tak jsem ještě byl svědkem toho že o zastřelil že nebyl jako esesman žádoucí že to dával špatný příklad ostatní mohu říct že jsem opravdový ale dal jsem nevěděl ale vím to podle jiných případů že takoví lidé kteří se obrátí v dospělém věku když předtím nedělali hrozně zlé tyto nepřežilo dlouho jestli v končí třebas nějakou vraždu že ho někdo zastřel jako tady toho esesmana to je jedno k tomu že o skončit úplně přirozenou smrtí třebas dejme tomu jak a znám ten příklad od toho pátera pia ne když za ním přišel ten chlípník tilly ne ten je danulí psal sami podoba věcí života byl vynálezem toho tak tenhleten člověk sice odvolal všecko všechno co si z toho viděl dal kudy a klášterem a tak dále a že potom svatým životem ale dne než s roků hl jako svíce a se nikdy neveřil s ti neukázal tak to dopadá s každým takovým zlo duchem který se obrátí si myslím že jsou také výjimky si myslím ale o tom ty jenom proto učiněné protože jsou to velcí duchové kteří mají ještě v rezervě něco co by mohl potom o svém obrácení říci tak na příklad víme o svatém augustinovi že nežil ctnosti že někde manželské dítě a že flámoval a tak dále ale byl to velice učený člověk otevřený i proto dobré i v době kdy byl takhle zle živ byl otevřen proto dobré než se stal křesťanem tak se seznámil s novoplatonismem s platonem a tak dále řeckými vlitými směry a nechal to hluboké stopy takže na jeho vyznání co je jeho ani spis pozorujeme nebo ji a a pozorujeme že nezapomněl na to co se naučil od řeku takže poloviny to je vo hlášení pro křesťany pohanské na tom nezáleží to není tak úplně jasné napřed v tom těle nějaké čtvrti že o tom že by tam možná bodě bylo jasnější ale známi jeho výroky například jeden z nich když se tak dívám kolem sebe a žije tady vedle co řada novoplatoniků to byla škola platonova nově obnovena v tom pátém století kdy on žil ten agustýn když tak dívám kolem sebe na ty voprav tolik tak se nemohu urvat dojmu že je to převtělení staří filosof sokrates platon a jiní toto se zachovalo víru a se divíte zachoval protože srst potom brodě pronásledovala ty kteří si mysleli že převtělování ale protože to řek ty agustin tak to tam nechala nebo zapomněl tu vyškrtnout a si myslím že je to správné protože my se musíme naučit toleranci zásadně ší době je sem přijde to teďka o těchto věcech mluvit třebas do toho vědu pobídek říká jestliže stojí dneska materialismus proti idealismu a tak dále je to asi nutné ale dokud se hádají není to správné nejsou schopny ještě tu předu musí být tolerantní vůči sobě musí vědět že každý své postavení na tom světě které právo hájit a bude vážit právo hájit tak dlouho dokud bude mít co říct tomu světu takže dneska materializmus eště co říct tomuto světu protože my vidíme dobře že lidé jsou ateisti a zrozeným tak jako tak i když jim nikdo ateismus nehlásá a jsou to třebas i výchovně nábožensky založení lidé kteří jsou takhle materialistický založení a možná že jsou většími otaž než ten a trest nebudu ukazovat prošel