Karel Makoň: 89-02A (přepis nahrávky)

Účelem tohoto přepisu je věrně zachytit mluvená slova Karla Makoně, může však obsahovat chyby a nepřesnosti. Každé slovo je odkazem na odpovídající pozici v nahrávce.

něco vyvedu, ho naučím, buďte bez starosti. něco vyvedu, ho odnaučím, buďte bez starosti. Popisovat teďka celou Terezii a celou, celýho van Ruisbroeka, to ho odnaučím okamžitě to bude tlustospis, teď jsem za ty... za tu dobu co jsem dal ovázanou tu ruku to je v asi čtrnáct dní možná eště dýl tak jsem teprve napsal jednu sedminu no píšu taky jenom jednou rukou, pro jistotu. Tak půl, půl hod-rodiny, půl hodiny může psát ale za půl hodiny bych ji musel dát do studený vody aby zase splaskla, ona splaskne zase a zdá se zase dál psát, ale to nechci moc přehánět, že na lékaři nedodohlíží, a to splasknu třebas jenom dvakrát třikrát a pak to nemeju v studené. To se musí ve studené ve vlažné. Normálně lékař říkal ve vlažné, tak to peru ve vlažné a to jsem to ss-, to s- nesplaskne. Ale vy máte onu předvést, nemáte -- studenou vodu nemáte , kdybych to vopláchl ve studené vodě pět minut, Je to pryč, ten votok. No u dcery, která žije i vod toho celýho ostatně á od všech máte pocit oddělenosti, čili jakmile vás například opustím, tak nejsem pro vás no, to je v pořádku, jenomže to jedna strana mince. A ona teďka se potýká s druhou stranou mince a tam nemůžete vidět. vůbec a nebylo by to trošičku moc? a ho ano ano ano to by bylo trošku moc na vás ne ty věci jsou takle vy máte nějaký život před sebou. Ta vaše dceruška taky a máte v tom životě něco provést ale my si n-nejsme vědomi toho že existuje sedum světů. -- tento náš muladhara je první tam máte úkol. jsem m- dvacátého prvního listopadu třicet devět -- říkal proč teďka tady žiju o ještě na tom světě když ani v koncentráku esesman nemůže nic udělat jsem tam chodil před nastraženýma hlavněma, kde se do všech se pralo kulkama, na ne, ne, neviděli prostě minimálně stokrát jsem prošel před tou strojní puškou nedíval se neviděl. A jsem. Byl nešťasten vopravdu z toho jedinýho tam jsem neměl žádné štěstí, ostatní tam trpěli a ne. Že mám eště. Nějaký úkoly na tomto světě a co bylo na nejhorší, promiňte mi jako žena, že se budu muset oženit v. Promiňte to prosim vás, buďte tak dobrá , jo? Jako jste to neslyšela jo. To byla pro hrůůza, no. tak.. Ale tak jsem to odkládal je válka a moh bych dělat sirotky a vdovy, že e- eses e- gestapo za mnou pořád chodilo , to ti není známo, ale jednou to tam bylo taky ňáký film vo, m-m-, vo, o sparta-, ne spartakiádě, olympiádě z roku třicet šest, se promítal , to si tam byla? s' tam ještě nebyla no tak měli nejvíc s- na čas když se tam někdo smál, jak tam němec z spadl s koně zavolat si na gestapo, zmlátit za všechny ostatní, za celý sbor, protože věděli. Že jsem neměl vyučovat jelikož jsem politický vězeň, že to mám zakázaný jsem utekl z plzně na Moravu, aby na nepřišli. A opravdu na to nepřišli, za dva měsíce. Ten Ráček, který tam byl to jsi ještě zažila Ráčka, ne? Ten Ráček, e-, říkal vás nemohu brát protože jste politický vězeň. Ale. vy jste byl nezaměstnaný půl roku jste byl v tom koncentráku, pro jste nezam- neříkejte nikde, že jste byl v koncentráku , byl jste nezaměstna-, a máte eště nějaký jiný takový. tady všechny budu považovat za nezaměstnaný ještě vzal Adamce, toho znáš, Volfa, toho asi neznáš, v měl ano ano no, vidíš, čtyři, Fuska, všechny , Lásku, všechny jsem u svých Křížka, všechny jsem přilákal já, sem. jsem prostě říkal tady tady se berou A ten Fusek tam šel na vlastní konto, protože ten nebyl vyučující na no, to je, to je, ale bylo to mírnější Takže se dostal za dvě za dva měsíce na- vynadáno a namleto a říkají jak se tam něco stane na škole tak vás rovnou zastřelíme, e- koncentrák máte za sebou , tak - střelit! Ale když tam spadl z toho koně tak jsem čekal že zastřelí, když táhli okamžitě tam byli po představení voni a na gestapo. zase zkopáno, namleto a když jsem ležel v krvi na zemi tak toho měli dost. Říkali no mezi sebou no on teďka bude sek- sekat dobrotu a jsem nic ale nedělal, a mezi tím Veselý byl popraven naší školy že jo, a Randýsek z třídy no, jenže ten kecal, ten hrozně ten Veselý taky hrozně kecal, ten věděl, že tam Plachýho který ho udává v třídě no tak. Prostě měl jsem úkol který mně nebyl příjemný. A dodneška jsem tady jenom pro ten úkol. Takže když na pospíchají takovým ne mírným způsobem tak jim přihrávám jakmile ty úkoly splním ani vteřinu tady nebudu ani vteřinu tady nejsem pro svou radost. tady jsem jako v úkolu. Jak tady být každý člověk říká van Ruysbroek, od začátku viz do narození máš tu úkol jaký úkol, je to tam. Od boha jsi přišel. A vlivem tohoto a ničím jiným se to nedá nahradit, se dostaneš zase k bohu do věčnosti z věčnosti jsi přišel, do věčnosti se máš vrátit. když to tímto životem ne- neuděláš, žil jsi špatnými životem. To se na vás chce panečku to je nějaký úkol a je to nepříjemný úkol a. na tej dceři se to nechce co odešla proto že je dalších šest úrovní ona je na druhé a tam úkol a dneska ho má. Když si ji chytli za tři dni, hned ji školí na ukolářku bych tak řekl no, to je čest, ona se asi dobře učila nebo nevím co, ne? cože? jsem ano byla vnímavá, no. A oni to tam potom takovou tam potřebujou, víš, aby tam nebyla půl- polovičatě když hrrr, to znamená celým srdcem jo no a že neměla hlavu tak dobrou, jako to srdce a oni tam to srdce potřebujou, tam je třeba víc srdce než hlavy. A teďko víte jak, definitivně jak to je , vy máte tady úkol nezříkejte se ho, a hleďte u svý dcery dělat všechno možný, aby ten úkol mohla splnit především dejte teďka ránu, nemusím ránu mateřskou takhle šťouchněte ji, tak to jsem šťouch víš, si to nemůžu dovolit . Studuj pořádně, člověče, studuj pořádně. Co uděláš pořádně , to smysl ten věčný protože když něco, z by sis se do něčeho pořádně pustíš, tak nejsi svá, jsi V TOM! Rozšiřuješ svoje vědomí. A to je ten úkol který vobě máte řozšířit své vědomí to se rozšiřuje i tím že jsem zaměstnán tím že někomu sloužím, někomu udělám dobře, I tím rozšiřuji své vědomí. vím, že Martinkovi to bude vzal to bude mít za zlý, že nebude mít ráda že chci, aby moc studovala, ale jak tuhle přinese nějakou špatnou známku, tak vo tom vím si zatelefonuju vo tom s maminkou a tobě telefonic-nicky vynadám. To bude bolet, moje nadávání bolí no buď tam hodná. buď pozorná se dobře protože když v mládí člověk se naučí něco dělat pořádně všechno nemůžeš dělat pořádně, ale co bude bavit, to dělej pořádně. jsem dělal pořádně třebas chemii a to mně zachránilo. že z školy vyhodili, že jo, protože je s protože by m-, jsem patřil jenom chemii, bych se byl nedostal na tyto duchovní věci. A když jsem to oželil že jsem byl na jiné škole se dali na jinou školu , kde ta chemie byla sice na tam byly taky chemický cvičení ale bylo to tak. Bylo to nep- nepovinné ale ten kantor se mně tak dokonale věnoval že ani na té, na tom gymnáziu bych byl nedostal do z do sebe to co on co mně dal. On byl nadšenc, nadšenec chemie a taky jsem z školy vyšel aniž bych byl tou školou zotročen. Ta chemie byla vedlejším předmětem takže jsem si s tím nemohl mm- po maturitě vydělávat nemusel jsem na tu ekonomiku, ta nebavila, A teď se obrátila situace v mém životě najednou, to není náhodné. Že totiž najednou v rodině byly peníze na vysokou školu moh jsem zahálet, nemusel jsem pro rodinu vydělávat když maminka měla dvě stě osmdesát pět korun nebylo to málo, ale bylo to dost málo , že, dvě stě osmdesát pět korun a strejček byl bez zaměstnání tak co měli chudáci dělat vyhodili z školy a dali na obchodní akademii, aby za čtyry roky touto vydrželi to chtěli vydržet byl hotov a mohl ji do praxe a mohl být někde v kanceláři to bylo pro šílený, jsem se měl strašně rád. Jsem se, jsem sebe nepředstavoval jako úřadu , ne, to, e-, To ne jako přírodovědce, to mně šlo a teďka najednou když jsem udělal maturitu, Tak strýček přišel slavnostně, zrovna v den, t-tu druhý den poté maturitě mám takové místo, že ten můj synovec, to jsem byl já, bratr matčin to byl, musí studovat , musí! Jsem říkal, nechci budu tím ouřadou, nó. A nebudeš, budeš študovat! jsem proti své vlastní vůli studoval nic z vlastní vůle jsem v škole nedělal Proti vlastní vůle jsem studoval. Jenom to co jsem v budoucnosti potřeboval to nenechali projít zdarma. Jinak jsem všechno dělal zdarma ty zkoušky a tak krásně jsem je dělal! ale třebas němčinu, tu nenechali dělat zdarma jsem při prolít, propadl jsem a pak jsem se tu němčinu učil na Upanišádách, čet jsem Upanišády , m-m-, gramatiku jsem nechal být . Ale taky jsem přišel na pana Eckharta. On tam v jednom kázání ze třináctého století rozkládá nebo vykládá otčenáš. Ale tak mistrným způsobem a tak středověkou latinou, e- středověkou němčinou, že jsem si to několikrát četl jsem se ten otčenáš naučil nazpaměť tou středověkou v němčinou. A když jsem šel na tu zkoušku tak. Ten Fišer Otakar, to byl ten překladatel, ten Němec na sto procent a říkal v písemce, sám se v tom nevyznám zřejmě jste opsal co jste opsal co jste mohl, co to máte bezvadný, jsem sice neopsal, tam jsou hrozný chyby. Ale si vás přesto ještě vyzkouším. Vypadá to beznadějně, si vás vyzkouším. A abyste neřekl že vás nějak stírám, eh- Po modlete se mi otčenáš. jsem zvědav jestli chápete toho ducha němčinou Otčenáš zní německy mm- jinak než my to říkáme on čekal že to budu překládat pracně do němčiny a jsem mu středověkou němčinou přeříkal ten otčenáš von takhle ne zíral, jako jelen a na konec. mně podal index a říkal To je na jedna. Že vy jste studoval no jo, tak jste zanedbával moderní němčinu, vy jste studoval středověkou němčinu to jste mi velice milý, nezanechejte to, to je jedinečná věc, jsem samosebou říkal, no, no, to studoval, no a vy- vycouval jsem pozadu nazpátek ale měl jsem němčinu za jednu, představte si to. Tohleto doufám nebudeš říkat tomu svýmu tomu, tomu zeti. o zatím dobré mínění. jak jsem přišel k jedničce. Je to bych musel co tu chemii tam taky eště chemie přišla vhod teprve tehdy, že jsem občas přeci jenom do nějaké chemie nahlídl, jsem se nespokojil s tím že co říkají to nejme-, že atom je nejmenší, nedělitelná, že jsem se díval do chemie i jinde i na jedničce a i tam je to. Chemie je nejlepší věda dneska která vniká do podstaty hmoty tak hluboce, dneska už. Že mává tou hmotou opravdu. Tam odsud hmh- tuším světlo z chemie, no možná, že bude i biologie ale ta je ještě hodně daleko ale taky udělala pokrok. No taky občas se na dívám , tak, e- když jsem zjistil že dneska chemie uznává. Že atom se skládá ze tří částic. Z protonu, to znamená z nejmenší částice aktivní pozitivní ,,,,,,,,e- z neu-e- z neutronu, to je neutrální a -e- z- - s tím elektronu nejmenší částice e-, negativní, náboj, Tak jsem zjistil to přesně odpovídá úkolům stvořitele. Úkolu spasitele úkolem ducha svatého jako spojit spojky to je bezvadně , jak se dostali daleko Pokud říkají, že to je jediným nejmenší neměl nejmenší část a oni půjdou ještě dál. Oni půjdou mnohem dál oni jsou ještě schopni rozumem jít dál a jsem proto aby se rozumem člověk dověděl co nejvíc zmůže. A teprve potom začal nadstavbou. To je všechno. Zase co jsem tam našel pro duchovní cestu jak jak se, jak se ta věda která proti tomu je proti tomu duchovnu jak pro- pro ni pracuje. Pro to setkání takže opravdu pravý vědec dneska nemůže být nevěřící . Nemůže mu to nepude a to říkají i sovětští vědci, že nejsou nevěřící že stačí se dostat do vesmíru a přestane člověk být nevěřící a jenom výlet do vesmíru mu stačí k tomu aby přestal být nevěřící. Co pak, když o tom vědecky bádá. to říká m-, ten disident, známý, nebudu jmenovat, e- že kdyby nevěřil , tak by byl nevydržel oponovat vládě nevěřil by ani že to jednou vůbec může obrátit. Ale protože věřil že tady působí něco jiného než co chtějí ti politikové tak se dočkal. Bych mohl do toho jít ten van Ruysbroeck říká, že člověk je určen pro činný život pro činný život pro zahálku, čili pokud je činný, Tak k činnosti potřebuje sílu vod boha tou silou vod boha všechno dělá je to dobrý nebo špatný. A proto pozve , proto zve Boha do svých činů. Takže protože to uzavřený okruh říká von , van Ruysbroeck, tak zase vrací tu sílu nazpátek není nemůže si ji nechat. jsem to nejsnáze poznal v tom útlém věku když jsem vyprázdnil svou mysl jak vode ch-, jak donutili lékaři později po operaci jsem za sebou vyprazdňoval. A pohlídl jsem na svět kolem sebe tak jsem ho neviděl jako něco cizího nýbrž jako něco co se týká to řeknu po lopatě tak například dva lidi se chtěli poprat, a to nebyly dva lidi mimo mně který se chtěli poprat nýbrž to jsem byl v rozporu ze sebou. Takle jsem to viděl jsem to cítil. jsem se mezi chtěl vrhnout a o rozdělit je, oni se chtěli prát v a v. A maminka zastavila , a postavila se mezi mě. Mezi a mně. Takže jsem byl za a neviděl jsem na ale ve mně to vřelo. Tehdy se nosily dluhý dlouhý sukně, jsem podlezl sukni, neslušně, a byl jsem na druhé straně a šel jsem zatím no a vona tam hledala a než našla tak jsem je zase udobřil ty dva lidi a oni říkali ty lidi potom mamince, pro takovou maličkost jsme se chtěli prát to dítě pravdu nebraňte tomu dítěti. Proč si to udělalo říkali jakpak ti říkají karle proč 's to udělal jsem řikal protože jsem cítil že nemáte pravdu a pro tyto věci když se lidé perou, tak. M vůbec neví co dělají protože jsou větší věci pro který by se měli prát pro věci dobré a ne, aby se nenáviděli. To si bereme za úkol tak jsem takhle měl úkol rozumíte v tom útlém na a to se stalo mockrát například dejme tomu hned poprvně když že jsem se vyprázdnil tak maje- moje babička nemohla na- navlíct jehlu a jsem. k přišel, protože jsem šel s prázdnou zrovna jsem jsem byl vyprázdněn tak jsem měl moc i navlíkat jehly a tak jsem navlíkl jehlu bezvadně syna z babičko, máš ještě jiný jehly, všechny jehly který měla doma, jsem navlíkl, ona říkala, prosím co s tím budu dělat za do měla navlečený jehly no, měla špatný zrak, tak byla ráda že na jsem potom v celým domě eště jsem nebyl k zadržení navlíkl všechny jehly, maminka musela se mnou jít a musela omlouvat, to dítě chce navlíkat jehly, prosím vás, udělejte mu radost nestal. jsem navlíkl všchny jehly a jak jsem je navlíkl, tak.. to ustalo, ta moc odešla , já jsem ji vypotřeboval. jsem ji zase odevzdal nazpátek pomocí činnosti tomu bohu tomu dneska dobře rozumím. ta síla se vrací veškeré ty činnosti se vrací bohu proto večer usínáme, rozumíte? všechno se vrací nazpátek k němu. Tak to je to hlavní co říkal v první částí knížky, ono to tři tři části ti i když člověk dělal nesmyslné činy tak musí z toho tu sílu odevzdat aspoň na konci svýho dne a bych k tomu dodal, Že na konci svýho života musí zaručeně. A když si vzpomínám na tu vaši Barborku, jak s lehkým srdcem ona to odevzdala bez ponětí že umírá , panečku, to je zázrak. Takhle nikdo neumírá! U každýho je smrt milosrdná ale takhle milosrdná jako byla u ní, to je hotový požehnání. to srovnám s případem svýho strýce který mně udržel na tom studiu na vysokoš- na vysokých školách, že jo, takže že jsem mu zavázán. Když umřel roku šedesátýho prvního a to jsem nebyl v Gottwaldově, to jsem byl e- v Plzni, tak jsem šel na jeho pohřeb, von měl kremaci a jsem tam přišel se podívat na něho po deseti dnů a von eště byl živ von -ště, von s tím astrálním dvojníkem zůstal v tom těle, jo z měl dojem že tam je živ, že je živ. byl mrtev, samosebou, ale e- kdesi tam pobýval jsem mu toho astrálního dvojníka vyhnal. Veškerou silou jsem do něho tlačil, jsem měl dojem, že jsem ho vyhnal. A von tu noc své sestře se objevil v noci a řekl Ančičko, Prosímtě řekni svým synovi jak mně posloužil. Že vyhnal do tam toho světa než bych se s tím světem setkal, a takto setkal hned. To mně trvalo měřítkem vašich mu asi šest neděl setkal hned s těmi známými který jsem měl tady v outlým mládí a v tom středním věku a například doktor Kaizr, z plzně k tomu jo o všechny je jmenoval, A oni se divili, jak jsem se tam mohl tak rychle dostat a jak jsem mohl být jak- jako doma. Tak mu moc poděkuj jsem nevěděl, že to tak dobře dopadne, jsem to dělal poprvně v životě. Ale dopadlo to takhle dobře proto že se ten člověk se zbavil toho pocitu že umřel. Rychle se zbavil on ss-seděl v tom. V tom těle divil se že že je studený , né, to asi jo že to asi bude smrt ale těžko se s tím smiřoval . Takhle se smířil najednou všechno šlo najednou. F. Smyslem našeho života Nesmíte si myslet, že na svou činnost stačíte. Že nebudete dělat věci který jsou nesmyslný, o kterých za čas budete vědět, že že neměly smysl , že ste to neměli dělat nebo tak nevyčítejte si to nebo že ste k něčemu náleželi, k čemuž jako za co se stydíte a teď byste to neudělali nevyčítejte si to to je zbytečný. Protože na všechno ste brali sílu od boha a tu ste mu museli vrátit a, ž- neboli ste usnuli, tak ste museli vrátit. čili je to v pořádku a tahleta síla s tou se pořizuje jako pořizoval s marnotratný syn všechno promarnil něco děláme pro tu věc a ne proto pána boha tak o radí ten van Ruysbroeck, Pomocí výroku svatýho Pavla, Dělejte pro bližního všechno co můžete pro něho udělat ale abyste pro něho dělali víc než pro normálního člověka dělejte pro něho jako pro boha na kterého vás na kterém vás velice záleží. jj- To je jedinečný on to říká krátce jednejte, ee- dělejte pro bližního jako pro boha odůvodnil to, samosebou. kdyby říká van Ruysbroeck, jsme dokázali jednat s bližním jakože je to vyslanec od boha tak bychom ho brali vážně a dělali bychom mu dobře. jsem poprvně to udělal když mně bylo dvacet sedm let, hnedle v tom koncentráku jednadvacátýho jedenáctý, třicet devět, Když jsem věděl že ten esesman zabije. Tak jsem si říkal to nemůže být nikdo jiný než že je vyk- vykonavatelem vůle boží. A když chtěl zabit tak jsem se prostě vzdal života. A zase života tak dokonale že o neviděl ha protože neměl právo zabíjet ee- někoho koho nevidí že jo, zz- on neviděl tak s hrůzou v očích ode utekl. A myslíte, že to tím končilo? Ne. Ten musel něco zažít tak převratného že od doby nebyl schopen dělat esesmana a protože věděl, že se to stalo u vysokoškoláka, tak nám, my jsme měli karanténu tehdy, nám nosil jídlo navíc. Vždycky nám vynadal před voknem, kdy o atakdále nebudu to jmenovat tady a potom tam se roz- rozpáral si blůzu a hodil tam bylo hodně hodně mm- buchet nebo čeho co tam oni měli ne. Takže my se měli dobře a oni mu na to přišli pozorovali ho z pozorovatelny, samosebou, tak ho zastřelili víte a mohl považovat že jsem ho zabil vlastně ne není to pravda on, jako tak kompromitovaný člověk po tolika vraždách co udělal nemohl dále žít. Tak byl odvolán . Jak to ne na tu jednu větu v k jak ten ženich přichází k tomuto činnýmu člověku. nepřichází tak že by o jeho příchodu věděl přichází tak že neví že je to on. Ale o to je to, jak bych tak řekl, křesťansky nebo katolicky o to je to záslužnější že když tomu bližnímu dělá jakoby to byl bůh jako, jako radí svatý pavel a pak tedy rychle se dostane přes úroveň pouhé činnosti a začne. e-e- se modlit a na cestě modlitby což je vyšší fáze ten ženich přichází jiným způsobem. Napřed, že o něm nevíme pochopitelně to všechno zase vyložil v sáhodlouhém spise, kterému se říká s-s- Sladké jho. Zase nebudu vykládat celé samo co jsem jenom tu smetánku seberu z toho a. Tak on se napřed modlí za to, aby mu ten pán bůh něco dobrýho udělal aby byl zdráv a živ, aby jeho dě- rodiče nebyli nemocný aby prostě všechno klapalo, eé- jsem dřív měl dokud jsem nepřečetl van Ruysbroecka, každýmu za zlý že se modlí prosebně , každýmu. Že Pánu Bohu přece nebudeme radit, co nám udělat. Přeci nejlíp, co nám udělat, né, a my se teďka jen modlíme, udělej tohle, neudělej tamto, no, to je hrůůza pro mě, to pro je hrůza. To považujeme za blbce, toho pána boha tak jsem na to hleděl. Ale van Ruysbroeck otevřel voči. Ten říká děláme si poměr prosedníka k dárci. A to není tak nejhorší poměr. Samosebou, že občas se prosí za něco s- o co se nemělo prosit, a co nestojí za to ale to se časem vytříbí takže pravý prosebník pozná nakonec kdy ten pán bůh ho vyslyší a kdy ho nevyslyší, u není schopen proseb, který jsou malicherný , stane se velkorysý v těch svých prosbách a přesune se do rozjímavé modlitby a do těch dalších modliteb, ses dostane do modlitby ticha, a to je modlitba kde to ticho přichází ne z toho člověka nýbrž shora. Zhasneme to. Na to co mně dal ježíš kristus řekl učedníkům když se jim zjevil po smrti a vzkříšení Že jim přináší pokoj pro tu se svět to je to ticho to je ten pokoj aha, to si nesmím s tím hrát, dobře budu si hrát radši s tímhletím. A pokoj svůj dávám vám řekl čili ten pravý pokoj není z člověka člověk i při jet bez něho nemůže dopřát , nemůže do něho vniknout. Z toho pravého pokoje když pochází něco hluboké poznání hluboké poznání, e- při kterém jde o člověka samého. O jeho oddělenou existenci o pocit oddělenosti od ostatních. A to ticho tak dlouho v něm hloubá, ten čoek o tuto o tento pocit milosti přichází. To je pravé ticho ale to ještě dál no tak z této modlitby potom o teorii říká svatá terezie to eště říká pořád správně že přitom modlitby i nejlepší snaha lidská nic nepomůže že to jde bez ohledu na člověka vstupuje do člověka boží síla a ta v něm působí převratně. Takže ten člověk se začne nenávidět, začne nenávidět toho člověka, kterýho měl předtím rád. -ště řiká, nevejdeš dokud nenávidíš sama sebe tak měl Ježíš kristus pravdu , nenávidět toho člověka který cítil oddělenou bytostí od ostatních lidí, jo? Ten se musí nenávidět, protože ten nám bránil v tom abychom se spojili se vším, s veškerenstvem. no a prát no tak nenemysli si, ta nenávist nepatří k lásce. sela je to co si zasluhuje a m- ten náš pocit oddělenosti je největší překážkou na cestě k bohu a proto se ho na cestě modlitby musíme zbavit, jestliže vš-, modlitba nevede k tomuto zbavení se pocitu oddělenosti , tak není správně dělána. Můžeme se všemožně snažit o koncentraci, jak se při nezbavujem pocitu oddělenosti, tak ne nemodlíme se správně. F. Prosil bych tady Alenku, aby potom se uvidíme třebas zejtra, tady nebude to dítě ne vám řeknu něco navíc k této modlitbě , že tam vám to vázne, no, bych nerad s-, abych setkal příště s Alenkou, který by to vázlo! no , vono to vázne on to taky z toho si nic nedělejte, toho, ale nedržte se v tom za ručičku víte , to mi nedělejte , to je sice zbavení se pocitu oddělenosti to je pravda, manžel jedno jsme ale dělejte si, s- přátele z mamonu to je vono. oni vás tam k sobě nakonec vezmou do toho mamonu vás vezmou. To dělal báječný vtip e- ten ježíš že pořád budeme po něčem toužit co nebude to hlavní, po čem máme toužit. o- To nám bude stát v cestě z toho bych vás chtěl vytrhnout. Manželka si říkala, tak když to takhle bereš, tak to asi nebudeš mít moc rád, a za tu že světech říkala nepoznala jsem pečlivějšího a starostlivějšího manžela. Přiznej prosím že sis se o nás staral, přiznej se. jsem říkal nepřiznám, jsem se vás nestaral jsem jenom měl vás jako svěřené a začal jsem se o to abych se Bohu neprotivil abych s vámi jednal jako od boha stvořen- svěřených a to je prosim nějaká úcta tak jsem k vám měl větší úctu než k těm kteří mi svěřený nebyli. Zastavíme to- e- Tak jsem říkal vo činnosti, že člověk je stvořen pro činnost , ss- především a činným životem by se mohl dostat nahoru a myslím že se totéž nedá říct o jak kýmkoliv jiném nižším tvoru protože tam činnost nehraje tak velkou roli tam s taky , e- e- ti nižší tvorové nejsou tak činný jako - no nesmíte si vzít na paškál tedy mravence nebo včely, ale ostatní tvorové, e- to jsou takový vyčkávající a nemají ty strohé činné úkoly jako třeba mravenci nebo včely. A h-h- takže není na škodu že člověk je celý život činný a. Je to velice užitečné protože z činnosti z se spojuje s bohem jelikož je tady okruh uzavřený, jak jsem se o tom mluvil, od boha bere činnost pro tu pro tu svou činnou sílu a Bohu ji zase vrací, hm? A protože o tom neví , tak ji vrací bezprotekčně em- bez těžkostí bez násilí bez osobní vůle. A bych si měl všimnout že v podstatě ten člověk. z dobré poloviny dělá něco, co, o čem nemůže říct že by to chtěl dělat a tato činnost je stejně důležitá jako ta, kterou dělá z vlastní vůle. Doplňuje m- tu činnost nechtěnou a za následek tato nechtěná činnost, že člověk aniž jak, ee- se rozšiřuje že se dává ovlivňovat lidmi který které neuznává normálně o kterých si myslí že to jen nesprávné že něco na něj působí. Takže činnost by měla vést k rozšíření vědomí. A jestliže nevede tak je to zaviněné jenom tím, že ten člověk je příliš zaujat tou svou činností a nedovede vod ustupovat. Ta činnost by měla mít. Příliv a odlit- od- odliv. No, příroda se o to stará hosty spánkem , že áno, a někdo nemá klidný ani spánek, takže to je horší. pořád mám na mysli ale to zřejmě v takým krátkým zasedání, které tady máme, není dost dobře možné provést. Vedení událostmi. m- K tomu se moc dlouho chystám a nikdy se mi nepodařilo. To nějak e- k činnosti přiřadit t- slovně, jsem si vědom toho že u ježíše krista. To co bylo za tím, co my vnímáme , bylo stejně důležité jako to co my vnímáme třebas. Dejme tomu že z- vzal jidáše za učedníka to bylo úplně vědomé a chtěl tím se dostat na kříž. Za druhé, že třebas i v detailech poznával že lidé nevědí co dělají. Nese člověk džbánek, myslí si, že jde pro pivo. A on vedl jeho učedníky do večeřadla, kde potom měli posledního m- poslední večeři. A tak je tam takových momentů m- mnoho. Kde lidé, ukazuje jak lidé nevědí co dělají a dělají tak důležitou věc že kdyby totiž věděli co dělají tak by do toho vkládali svou vlastní vůli tedy že je nutné dělat také činnost, ve které naše vůle nehraje žádnou roli nebo takovou vůdčí roli nehraje, protože musí se člověk vůlí podřizovat . -e Člověk e- tímhle tím že dělá něco co neví že dělá se dostává do situace ve které se sebe zříká. A je to nejlepší příprava k modlitbě . no ve se do toho dostaneme zítra je to možné, ale dneska mm-, to by, to bych otrávil tady hrozně to nemohu , já musím brát ohled na všechny lidi dítě např musí brát události jinak než. Dospělý člověk, dospělý čověk se může smířit s tím že proti mnoha věcem nemůže zakročit, i když ví, je to nesprávné, kdežto dítě musí se tvrdě stavět na pozici dělat správně . To si to ještě může dovolit protože nemá ucelenou soustavu volní a může tam tu vůli snadno zachytit. Tohleto se nám poznámkami Ježíš Kristus o sobě řekl jsem cesta pravda a život a van Ruysbroeck říká jestliže například řekl že je pravda, on je pravda tak když se setkáme s ním, tak můžeme z pravdy vzít - tu pravdu můžeme si odtamtud načerpat. Je třeba jenom jít za kristem jako za pravdou a nepotřebujeme potom rozumu, nepotřebujeme špekulace, nepotřebujeme úvah, nepotřebujeme váhání a pravdu vnímáme čili on říká ta tento třetí příchod nebo způsob příchodu ježíše krista. Spočívá v tom že on -- tímto způsobem příchodu hájí pravdu a hájí život. Víte, jsem cesta pravda a život kdyby totiž člověk rozuměl tomu, že duchovní svatba je - cesta do věčnosti a že to není nějaký akt, pak by se musel smířit s tím s čím se m- svatá Terezie napřed nesmířila, že události které jsou tam líčený ve star-Starém i Novém zákoně, jako jednorázové jsou celým procesem a že tak je musíme brát. A jednat s tím jako s procesem který nezačal nekončí a bude patrně pokračovat na věčnosti . Jinak si nedovedeme představit že by na věčnosti člověk se nenudil. jsem měl z toho vždycky nejv- největší strach a to vodnaučilo věřit. A sama terezie tam zaručeně ne- nenudí. Protože když ji člověk požádá o něco, tak ona to udělá pokud považuje za vhodné to udělat samozřejmě okamžitě to udělá. e-- Ale také jednu věc. Že přejeme-li si něco navíc udělat co není ze smyslů a rozumu tak musíme se zříct úrovně smysl rozum A-B, musíme se dostat za ní. A to se nemůžeme dostat když na příliš lpíme. No od toho odnaučili lékaři, na lpět, no tak jsem za to velice vděčen ale koho to neučí lékaři toho to učí události. Události tak strohé že si nemohou dovolit lpět na své vlastní vůli protože ji nemohu prosadit. Například tom koncentráku jsme nemohli nic jiného udělat než trpně se podřídit těm esesmanům. To tak nikde v životě není vidět jako s takovým vězení, kde člověk musí trpně snášet. Je to moc dobrý protože. Jestliže trpně snáší tak starosti na duchovní roste tak prudce že prorazí stropem našeho vězení abych tak řekl symbolicky. Tobě se líbí porovnávání no, to jsou symbolický porovnání. Když jeden Plzeňák, e- chce mermomocí na mně, abych to zpracoval tak, že by se to dalo hrát na scéně. Jsem proti tomu. Nedělalo by mi to potíž, ale jsem proti tomu, protože to není na hraní, ani na m- pousmání, nýbrž to je nás- následování. No, myslím že jste možná jiného názoru, ale neslevuju, z toho nemůžu slevit. Takže on říká s- van Ruysbroeck, kdo je spojen s Bohem ten saje pravdu přímo z krista nebo taky i svůj život z Krista, protože On je taky život prostě čím von je cestou, tak odtamtud s- můžeme brát všechno, co bychom jinak nepochopili se odjakživa snažím o to abyste to pochopili se to ježíš jako cesta. No a vždycky trošičku tomu přidám, ale je to velice těžkopádné co k tomu přidám, protože to vysvětluju slovy a ono se to slovy vysvětlit nedá. On je cesta která jde i za hranicemi m- tohoto světa. řeknu teďka tadyhle něco dcerušce. e- život nekončí smrtí nýbrž je to cesta na jiné úrovni. Takhle to berte, cesta po které kráčíme po které se kráčet. Tak jistotu které se nedá kráčet, ale tohleto je po naše cesta , po které se kráčet. Čili, m- nešpekulujte proč a jak se to stalo je to cesta po které ona dneska kráčí ta dotyčná, která tady není mezi námi. A. No to končí. Ukázka - aby se jim přestože na se ve dvanácti letch, když zemřela matka přijala pannu marii za svou matku kdo z vás aby to udělal když někdo umře. Matka svou a když je jaksi v patnácti letech zemřel otec , e-, tak ona ho přijala jako- ona to přijala jako vybídku od boha aby s tím otcem odešla zase nazpátek do věčnosti málem přitom umřela ale bezvadně toho otce připravila sama v době vůbec žádné duchovní věci nedělala, protože navíc lajdačila a považovala to za velikou vymoženost, že mohla pro někoho něco jim udělat. myslete si to jak chcete ale když člověk možnost pro někoho něco dělat tak je to nejlepší ukázka toho správného života. Ježíš Kristus žil když jdeme za jeho životem takže pro sebe vůbec nic , nedělal to nemůžeme ideálně udělat, ale von pro sebe nic nedělal, říkal , že kdyby pro sebe něco dělal že bychom mu neměli věřit to bylo správné . Kdežto my pro sebe děláme většinu i to, že tady nějak posloucháme, děláme to pro sebe tak to potom ty účinky jsou tam jsou nižší. Jsem a s tím Ježíšem Kristem no tak vracíme Bohu jenom to, o čem nevíme že Mu vracíme, ale, c- to je to co děláme a nevíme o tom že to děláme, že Mu to vracíme, to nevíme, ani že to vod boha přichází a než za Bohu vrací to jen mu vracíme jenom to, o čem nevíme že mu vracíme. A to je správné. To co s- mu nevracíme to je účinek naší činnosti Toho se nezříkáme, obyčejně. To děláme pro sebe. A není to vedlejší , vedlejší věc ovšem tím se zamotáváme tím že že ten účinek mu nevracíme, e- do toho pocitu oddělenosti. To jsou moje činy jen na tak dále s tím jsem spojen a to je nepravé spojení ještě nahoru nahoru na úrovni, no ano.