Karel Makoň: 90-45A (přepis nahrávky)
Účelem tohoto přepisu je věrně zachytit mluvená slova Karla Makoně,
může však obsahovat chyby a nepřesnosti.
Každé slovo je odkazem na odpovídající pozici v nahrávce.
Znovu,
kdyby
se
to
zhoršovalo
tam
přišla,
znovu
se
jí
ulevilo,
a
zase
začla
s
tím
zase
znovu.
Všechny
choroby
má
v
vesnestejče-
neztenčené
míře
jako
měla
předtím
a
byla
tam
třikrát,
takže
teďka
šla
konečně
do
lázní
a
léčí
se
normálně.
A
říkala
mně,
co
si
o
tom
myslím,
že
se
říkám
lidská
představa
má
úžasnou
sílu.
A
to
že
se
tam
zaplet
ten
džin.
To
jinak
ne.
Tak
to
je
zatržení
těch
představ,
aby
neměly
pokračování,
jo?
To
se
tomu
dá
tečka,
to
je
jako
tečka.
Něco
takovýho,
tečka
zatím
jo,
za
tou
představou.
On
tě
on
tě
prostě
ten
léčitel
odstraní
tu
kontinuitu
představ
jo?
On
to
dělá
velice
dobře.
Jenže
je
to
hra
s
představami.
Představa
má
úžasnou
sílu.
Ale
nevydrží
dlouho.
Mezitím
máš
jiné
představy
a
ty
tě
zase
zotročí
a
zase
tě.
Takže
ta
paní
Froňková
na
tom
byla
potom
nakonec
po
tře...
trojném
léčení
hůř
než
předtím.
Já
tě
nevodrazuju
zkus
to
znovu,
ne,
ale
jenom
tě
říkám,
že
takhle
to
učedníci
Páně
nedělali
a
takle
Kristus
neléčil,
ten
neléčil
Ten
léčil
vírou.
není
to
se
Tu
víru
on
vzbudil
v
tom
člověku.
tím
že
léčil
atakdále
a
tím
že
taky
měl
toho
ducha,
který
tuhleti
nemají
moc
věcí
měl
voni
se
mi
na
to
budou
zítra
ptát
já
vím
to
muset ...
já
teďka
to
nebudu
léčit
a...
budeš
to
mít
napsaný
na
tom
jo,
voni
se
mi
zaručeně
na
tudleto
budou
ptát
tím
ještě
mezi
nima
je,
kdo
tam
taky
nich
byl.
Ale
upozorňuji
že
to
je
totéž,
jak
se
děje
například
v
Lurdech
... odtamtud
či
odcházejí
a
za
čas
se
vracejí
jako
nemocní.
To
se
nestalo
Ježíši
ani
v
jednom
případu...
dokázal
jiným
způsobem,
já
ti
to
předvedu.
Že...
žena
plakala
nad
zemřevším
synem,
ne.
Tam
nemohla
žádná
představa
existovat,
která
by
byla
vzbudila
toho
syna
z
toho
spánku
věčnýho,
že
jo.
A
on
jí
ho
vzkřísil.
Odpověď
na
to
je
jedině
až
v
Eliáši,
protože
ten
to
předvedl,
jak
se
to
dělá.
On
bydlel
u
ňáký
vdovy
lehl
si
a
toho
mrtvýho
syna
pozdrav...
a
oživil
ho,
jo
no,
protože
on
vládl
tím
duchem
a
pak
ten
Duch
ho
do
nebe
odnesl,
ne.
že
lidí
mají
nějakou
pradivost
že
činí
jako
píše
list
věžě
a
zbavuje
a
žijí
jakým
slovy
spojení
s
ale
ti
že
si
svého
pravého
já
bych
si
také
nebyl
jistej,
to
je
jedno,
zkus
si
to.
To
je
zajímavější,
mnohem
zajímavější,
jak
jsem
vám
možná
říkal,
jak
jsem
tady
už
byl,
kdy
jsem
tady
byl
naposled?
asi
tak
přibližně,
kdy
jsem
tady
byl?
Po
té
době
jsem
tady
nebyl?
No
tak,
já
jsem
byl
v
květnu
na
výstavě
toho
Tibetu
To
už
jsem
vám
říkal?
Říkal,
tak
jsem
tady
musel
bejt
pozdějš.
No,
a
tam
jsem
se
dověděl,
proč
na
to
věnoval
ten
Havel
tři
miliony
korun
ze
státní
pokladny
a
to
mu
musela
vláda
schválit.
A
muselo
to
být
vidět
na
něm,
že
něco
získal.
já
nemluvim
o
tom,
jak
to
oni
mohli
získat,
jo.
... že
něco
získal,
co
předtím
neměl
a
on
to
sám
neuměl
získat
ze
sebe,
tak
si
na
to
pozval
dalajlámu
a
ten
ho
do
toho
vpravil
poznávat
obsah
myšlení
člověka
vstupovat
do
jeho
myšlení
a
vystupovat
z
jeho
myšlení
m...,
takže
já
jsem
ti
tam
říkal
nebo
psal
nebo
co-
sem
vám
tady
říkal,
jak
ten
lama
ma-
mladý
do
mně
vstoupil
po
nějaké
námaze
se
svým
způsobem
a
a
vysvětlil
mně,
co
je
to
trpný
soucit
aktivní
soucit
trpná
moudrost,
aktivní
mooudrost
to
jsou
nesmírně
důležité
věci.
to
se
naučil
had
čili
Havel
umí
dneska
poznat,
co
ten
národ
chce
od
něho.
A
když
tomu
nemůže
sám
dostát,
když
nemůže
to
zlepšit,
tak
si
najde
na
to
spolupracovníky,
ne.
A,
takže
my
jsme
v
dobrých
rukách
jsme
v
lepších
rukách,
než
jsme
byli
předtím
než
ho
tady
ten
dalajláma
navštívil,
ano.
Že
když
to
ten
láma
dokázal
se
mnou,
aby
vstoupil
do
jeho
vědomí
a
on
vstoupil
do
mého
vědomí,
tak
byla
iniciativa
u
něho,
ne
u
mně
já
jsem
nevěděl,
že
to
jde,
no
tak
prosím,
já
já
jsem
věděl,
že
to
jde
se
svatou
udělat
například
se
svatou
Terezií
to
konce
ale
nějaký
člověk
vedle
mě
stojící
ne
už
mrtvý,
jako
tyto
dva
jsou
mrtví,
by
to
dokázal,
to
jsem
nevěděl,
on
to
dokázal,
ten
mladičký
lama,
ovšem
ten
mladičký
lama
vypadal
dvacetiletý,
možná
že
méněletý,
jenže
on
se
v
tom
jejich
věku
nikdo
nevyzná,
protože
ten
jogin,
který
mě
vedl
dva
měsíce
jestli
v
sedmdesá-
v
třicátým
roce,
ten
byl
sedmsetpadesát
let
starý,
jak
se
přiznal,
a
v
mých
očích
vypadal
dvacetiletý.
No
tak,
mají
zkušenosti
veliký
tuhleti
lamové.
Ale
nepomohlo
jim
to
k
tomu,
aby
získali
samostatnost
svého
státu,
že
jo.
Berte
to
na
vědomí.
Všechno
má
své
meze
a
nemohou
proti
některým
věcem
vůbec
zakročit,
to
nejde.
Já
si
myslím,
že
ten
dalajláma
sem
přišel
hlavně
proto,
aby
vodkoukal
to
je
symbioza,
aby
vodkoukal
od
toho
Havla,
jak
se
to
dělá,
aby
jako
taky
tu
samostatnost
voni
získali.
A
jenomže
ten
mu
nemůže
dost
dobře
poradit
bez
Anežky
Český.
tady
kdyby
byla
bývala
jako
ji
poslali
od
tří
do
šesti
let
byla
v
nějakém
klášteře
ve
Slezsku,
jo.
A
protože
ji
měli
vyhlídnutou
pro
krále
Jindřicha,
ňákýho
slezskýho
krále.
A
ona
se
tam
nakazila
tím
klášternictvím
a
šla
do
kláštera
místo
aby
si
ho
vzala,
voni
to
považovali
za
zha-
zhanobení
toho
rodu
a
proto
například
příbuzný
tý
naší
Anežky
Přemysl
Otakar
druhý
prohrál
na
moravském
poli
a
ona
věděla,
co
dělá
ta
žena.
Ona
věděla,
že
chce
zbudovat
v
Čechách
duchovní
centrum
světa,
ne
Evropy.
A
dověděla
se
od
Pána
Boha,
že
to
bude
smět
udělat
teprve
tehdy,
až
se
někdo
najde,
kdo
vytvoří
vládu
bez
násilí.
A
to
byl
poprvně
Havel.
A
ona
si
na
to
čekala
chudinka
sedm
set
let.
Taková
je
moc
boží.
Že
Bůh
ví
taky,
co
musí
být
protivahou.
A
na
tu
protiváhu,
dokud
se
nesplní
se
musí
čekat,
až
se
splní.
Žijeme
v
času
a
v
prostoru
a
Bůh
v
času
a
prostoru
nežije
ale
my
musíme
v
tom
času
a
prostoru
dokázat
to,
aby
s-
aby
dozrály
věci,
zkrátka.
věci
osmého
desátý
devadesát
ve
Zlíně
A
začínám
odpovídat
dotaz,
jak
je
to
s
tím,
jestli
Panna
Maria
zemřela
nebo
nezemřela
a
tak
dále,
ale
to
je
celkem
vedlejší,
protože
se
to
dá
vysvětlit
jiným
způsobem
než
přímou
odpovědí.
to
tak
to
Když
si
čteme
Starý
zákon,
Genezi,
tak
se
tam
dočítáme
jednu
zajímavou
věc,
že
Adam
a
Eva
měli
dva
syny,
to
byl
Kain
a
Abel,
a
teď
najednou
se
tam
dočítáme,
že
ten
Kain
si
vzal
ženu
vodkud,
když
nebyla.
A
potom
zase
ti
synové
si
brali
zase
ženy
vodkud,
když
nebyly.
Čili
to
není
nesmysl
nebo
nerozum
nýbrž
to
je
přímo
nabídka
k
tomu,
abychom
to
nechápali
jenom
rozumem,
co
se
tam
píše.
abychom
viděli
adama
symbol
bez
deo
lidstva
je
li
jakého
za
ale
že
i
oběť
vědy
další
osoba
počítáme
tak
jenom
to
nepochopitelněji
na
té
zázrak
a
tak
je
převažovat
všech
záměr
zahalilo
se
ti
že
se
li
že
vy
jste
všichni
prodělali
potopu
naší
těle
žijeme
vlastně
těsně
po
tobě
čili
do
byl
o
tom
váhání
ne
sebehledání
má
veliké
tak
tento
nezranitelnost
tak
je
to
cesta
velmi
to
je
tam
v
podstatě
narodil
to
doma
tento
se
jedním
sám
má
kolik
čelí
ty
jeden
nich
rysem
do
nezemře
nezemřel
nýbrž
oděl
tak
dlouho
s
bohem
a
se
sídle
pole
nebyl
vidět
nebylo
věřilo
tiaře
se
odletěl
nějakýho
vyvede
a
byl
ráno
a
to
nezáleží
té
symbol
té
mrtvo
jak
se
to
tam
velebili
oni
to
viděli
a
letí
eden
jejich
rozumem
na
rozumové
ten
to
jenom
už
řek
bych
formace
libovat
ale
ne
jestliže
ten
henoch
nezem
a
že
tam
v
že
celá
dolití
nezemřeš
prodělat
s
bohem
tak
až
odešla
tak
ne
ježto
ale
věřili
tomu
že
vám
nejenom
stvořil
svět
ale
že
ho
jsem
tě
bude
v
na
také
ne
po
neboť
že
se
v
tam
mluví
že
když
tvořil
člověka
tak
ho
upadat
hlíny
znamená
ze
země
slova
je
to
součást
do
země
a
také
do
něho
pil
ducha
svého
že
na
ledový
toho
člověka
a
tím
začal
být
živ
je
tam
řeč
i
začal
být
i
novin
byl
živ
nebude
mrtvou
hmotou
by
do
něho
bůh
není
zavedu
byl
boží
a
přece
nevzniká
ani
nezamítá
prostě
je
čili
člověk
tak
mě
bodě
ne
to
bylo
slovem
čili
my
jsme
vedou
část
nevíme
a
nestvořené,
o
kterém
nevíme,
protože
je
to
duch
a
s
ním
nemáme
spojení
vědomé,
takže
já
nepotřebuju
se
vůbec
rozmýšlet,
jestli
Panna
Maria
byla
vzata
do
nebe
nebo
jestli
umřela.
Podle
podání
byla
vzata
do
nebe.
Beru
to
na
za
bernou
minci,
protože
kdybych
začal
něco
vyvracet
z
bible,
někde,
tak
ji
vyvrátím
nakonec
celou.
Za
tu
moji
chybu
by
se
chytily
další
chyby,
já
bych
je
propojil
a
všechno
bych
považoval
za
nesmysl.
A
protože
chyba
v
tom
prvním
pochopení
jedné
věci,
špatném
pochopení,
tak
proč
bych
na
špatném
pochopení
něco
stavěl.
A
já
si
myslím
tím,
že
toto
pochopení,
že
jako
ona
zemřela,
je
špatné,
já
na
tom
nemohu
nic
stavět,
já
to
škrtám
ze
svého
slovníku...
dále
svědectví
jiná,
která
jsou
pro
mne
směrodatnější
než
když
někdo
postaví
kostel
k
úmrtí
Panny
Marie.
Ono
člověka
překvapuje
v
těch
kostelích
všelicos,
protože
já
jsem
třebas
v
Praze
přišel
ke
kostelu
na
Karlově
svatýho
Karla
Velikýho,
toho
církev
za
svatého
neuznává,
ale
protože
tady
byli
Němci
oni
ho
uznávají
Karla
Velikého
za
svatého,
tak
si
taky
zasvětili
ten
kostel
Panny
Marie,
původně
zasvěcené
Panny
Marie
na
Karlově,
zasvětili
ho
také
Karlu
Velikýmu
a
ten
Karel
Veliký
byl
podivuhodný
svatý,
opravdu,
protože
on
obracel
na
víru
tím
způsobem,
že
tam
někde
v
Belgii
vykopal
příkop
a
kdo
se
nechtěl
hlásit
ke
křesťanství,
tak
je
tam
zaživa
dal
pohřbít.
To
byl
ohromný
svatý
tedy.
a
takový
svatý
byl
taky
ten
mu
dal
eště
fleka
svatý
řízen
pokud
vidíme
má
nastat
na
na
svědomí
třicet
tisíc
mrtvých
kteří
nechtěli
být
křesťany
a
von
je
prostě
ničil
nečinění
čil
do
tedy
bylo
třeba
běžná
věc
protože
bálovi
vlnicím
osudem
mečem
nějakým
eliášem
všechny
porubal
do
posledního
a
to
je
výkon
jeden
době
kristova
září
oba
čítat
ne
že
se
menuje
než
jak
se
to
učili
na
středisko
té
až
tato
je
bohy
je
až
ta
vedeno
strachem
o
li
ale
na
tom
nezáleží
prosím
vás,
jestli
je
to
pravda
já
vím,
že
je
to
pravda,
že
je
porubal.
tomu
se
být
jaký
pořádní
kabalista
padesáti
čtyři
sta
těch
po
rupa
jedni
mečem
toho
minimálně
otupil
se
si
ho
vně
děkovat
za
čili
jinou
mocí
porubal
a
osmé
a
jinou
mocí
ten
nečestného
než
my
si
představujeme
symbol
toho
jak
to
dělal
on
prostě
silou
božího
je
bodu
a
vyčítat
a
takhle
jsme
silou
boží
odolávání
života
každý
dodržíme
tento
život
už
tady
nemáme
co
dělat
tak
je
to
to
zodpovězeno
být
a
létám
říkal
ale
na
to
řekl
ještě
do
té
vždycky
se
to
však
tak
že
to
dovíte
zase
ji
vyslovit
tak
ona
byla
vychovávána
od
tří
do
šesti
let
v
jednom
leskem
klášteře
kde
se
mluvilo
německy
a
ne
se
mu
do
latiny
pochopitelně
že
vona
se
naučila
latině
a
po
tomto
ustávala
a
naučila
se
němčině
ale
ona
tam
byla
to
krátce
ne
proto
že
na
ní
do
lízat
a
rodina
těch
králů
svých
nějaký
jindřich
byl
přislíben
ho
na
jemu
aby
si
ho
vzala
až
do
stáje
jsem
říkal
že
to
lekneme
říkám
jenomže
vona
si
to
rozmyslela
a
ona
stopa
do
kláštera
byla
vize
a
toho
je
li
to
stálo
všemi
slov
řekl
že
tedy
i
nesprávná
straně
přeli
se
o
tak
rázu
ho
na
boji
na
moravském
poli
tam
prohrál
slabší
než
jak
si
představuje
že
de
že
voni
tam
ty
ten
i
hříšnost
toho
za
hanobení
rodu
že
jí
nedali
a
nešel
ona
to
takhle
nemyslel
ale
možná
že
myslela
protože
ona
toho
rodu
rozuměla
plný
zuby
a
byli
mnozí
rasové
a
vražda
má
jak
jsem
vám
říkal
se
dostali
k
moci
vyvrátili
slavníkovce
je
pozor
na
hostinu
do
buď
že
a
tam
si
poznali
taky
vršovici
to
další
vono
přes
aby
pomáhali
vyvrátit
ty
převracel
se
je
vlastně
stačilo
se
ty
hlavní
roce
vy
mlátit
až
na
jednoho
to
byl
svatý
vojtěch
který
byl
mým
vrčel
takže
nemohli
jiná
a
ale
jakmile
vyvádí
oni
sami
otce
tak
hrnce
chopili
meče
přemyslovci
že
by
do
ní
nebo
aby
mlátili
vděčnosti
ty
vše
ve
který
pomáhali
mlátit
tyto
či
vo
tom
milá
anežka
věděla
že
se
mocí
v
tom
s
mocí
ocitlo
běžné
dostali
k
moci
a
násilí
ale
ona
si
nesouhlasil
ten
rok
není
la
odpovím
že
bude
rodit
další
děti
tomuto
rozum
nýbrž
chtěla
aby
boha
založit
tady
čecha
před
duchovní
světa
na
svět
a
to
jako
za
ná
nebo
vloudila
tak
vstoupit
dotažena
a
viděla
na
ti
od
boha
milost
aby
měl
na
to
to
duchovní
království
ne
nastává
bůh
jim
slíbil
že
to
bude
moci
udělat
až
tehdy
až
se
na
šestým
dostane
takový
král
který
nikoliv
násilím
nikoliv
nenávistí
to
divem
nýbrž
a
nebo
ze
zuřivosti
tam
vstoupí
a
nese
tím
král
no
a
prvním
takovým
králem
se
stal
náš
havel
který
nech
nenáviděl
začal
nenávidět
a
takže
nedivím
to
byly
samy
nenávistí
který
by
je
naším
a
to
byly
cesty
nebo
jakou
šandiljou
a
nebo
někdo
jiný
jak
bylo
všechno
co
bylo
takhle
násilí
na
a
čili
my
víme
že
utonouti
na
odporuje
ale
má
jednu
podmínku
o
zenu
si
potom
na
pána
boha
ne
nějakého
hlavy
tak
dlouho
je
schopna
má
dovoleno
a
podporovat
dokud
to
nepřejde
na
i
to
je
velice
obtížné
u
takového
našeho
prezidenta
aby
nenásilně
vládl
když
má
kolem
sebe
vychovali
deseti
sice
stolní
ku
říká
zde
sebe
který
by
jsme
se
kdybyste
toto
byla
dostal
proti
nim
tak
oni
stačí
během
že
to
nacvičilo
vládu
vyvraždit
se
všemi
příslušníky
nebo
přívrženci
této
vlády
čili
to
si
musel
hadovi
a
protože
našel
vydírání
a
hra
který
nikomu
neukřivdil
těch
své
bát
při
a
jesiže
a
jenomže
o
bděl
že
byla
okem
oběti
betelně
takže
když
teďka
odstoupil
to
vy
a
tak
aby
tam
do
nakažené
obětním
beránkem
tak
to
je
jenom
vyčká
vání
až
si
i
ta
naše
vláda
vytvoří
kádr
asi
sto
ní
by
byl
svět
a
do
stran
a
je
do
ní
takže
a
tak
dále
co
by
o
tom
dá
vykládat
já
jsem
vám
říkal
o
tom
letu
to
se
tady
učí
byl
jak
oni
to
bibli
to
by
ho
dostane
do
s
tou
čili
sem
po
klasický
a
že
oni
už
ty
bys
to
dítě
mají
sebou
vlastní
ne
těch
své
váhu
to
mladí
lidé
dostala
bytost
žena
jak
mě
to
říkal
a
přišli
se
vedoucí
do
výhodou
všecko
a
myslím
že
bychom
mohli
eště
eště
sobecký
zálibou
lednem
sem
se
stal
se
se
opíral
sám
a
cíle
ote
ale
opíral
se
o
nás
i
a
když
mu
řekli
že
by
se
neměl
o
to
násilí
opírat
tak
von
říkal
co
já
nedokážu
kdybych
nebyl
to
ostrý
a
neopíral
se
opozici
o
násilí
a
obojí
slo
tak
je
svornou
a
to
tuto
devizu
nemůže
přímo
rázem
tam
není
zmoci
policie
nebo
z
moci
vojska
nýbrž
z
moci
boží
a
to
von
dobře
ví
a
protože
nechce
ztratit
oporu
tý
anežky
a
toho
nebe
tak
řekl
obecně
tak
vždycky
sirná
ý
ho
do
za
něj
dělá
to
je
tu
rasová
jestliže
ochoten
dělat
tak
to
není
záležitost
jestli
je
dobrovolně
ochoten
to
dělat
co
se
se
dobrou
je
sat
oběti
beránkem
tak
bere
na
sebe
oběť
o
to
bere
jako
oběť
neví
že
musí
z
toho
spadnout
a
to
je
tedy
abyste
obětaví
člověk
a
tak
to
zase
smysly
než
tomu
zachraň
ale
ale
přesto
je
obětí
brakem
dobře
ví
ale
to
ti
čest
chtěl
ještě
vědět
říct
osmdesát
se
no
a
už
tady
přesluhuju
čtyři
další
roky
protože
jsem
lajdák
pomalu
dělám
to
co
mám
dělat
tseova
a
oni
se
ale
na
tom
že
tomu
nahodilou
to
se
mě
ani
zatím
odebrala
by
taky
při
nějaké
celýho
zoufale
snaží
všemožně
ten
a
jemně
na
příklad
pro
jsem
nestavěla
a
v
že
mně
se
se
se
mnou
se
také
se
bylo
lodě
a
to
byla
by
velikou
řadu
říkal
jak
se
můžeme
setkat
když
dojem
bych
takže
mu
byl
třebas
hovořili
vy
můžete
nejvíc
podpořit
to
a
to
byste
s
níž
souhlasí
hleděla
je
cena
se
a
na
ve
žádný
palivového
sebe
já
myslím
že
na
dá
jedině
ten
vzali
sem
eště
je
li
tím
pádem
si
přepadlo
se
kterou
tam
někde
na
východě
oni
a
na
boví
nemají
jasno
mezi
sebou
jak
vám
jsem
říkal
už
dříve
celý
ale
tábor
věřících
rozdílnosti
lidi
až
ji
a
ví
jedny
se
temná
ví
i
druhé
a
on
to
seto
si
čku
historicky
že
když
ještě
chomejní
dělal
že
naživu
říkal
já
nebojuji
proti
lahu
proti
zálohu
nýbrž
to
že
to
jsou
víte
nýbrž
bojem
proti
se
nový
ten
etapa
do
dualitu
protože
to
je
sunya
a
jak
vyšší
tebe
si
máme
nechat
zvládnout
svou
taky
máme
dá
ne
ale
studiu
založení
zabrzdíte
toho
stejná
a
já
vás
že
to
co
on
si
to
nepravdou
se
na
ani
tak
on
teďka
dělával
i
další
a
dobou
bude
tam
na
tom
místě
na
celém
je
tak
to
se
ne
úrovni
protože
to
je
oné
mezi
ale
a
to
by
si
měli
sami
a
nabude
li
sebou
bereš
té
koncem
si
sunity
a
že
to
není
tažení
podaří
na
tě
ne
toho
má
dost
domovu
a
jinde
ten
to
se
jenom
že
tam
jsou
žít
a
von
je
soli
a
von
má
na
víc
a
jím
vládne
násilím
o
bohu
vraždí
do
vlastním
náboženští
národě
bez
pardonu
to
ustalo
desítky
se
mrtvých
jak
on
nám
vládne
protože
oni
ho
považovali
za
neříkala
jo
ale
nemohu
se
proti
mu
po
se
má
kázal
s
toho
se
bradou
takže
teďka
například
dejme
tomu
když
d
otočí
řekni
to
para
na
toho
na
ten
síla
k
jsou
pro
každý
rozšíření
to
badatelé
ale
nezbytnou
u
navážu
proti
touhu
dietou
lidově
se
nenabudou
budova
je
ochránit
třeba
a
stará
by
trpně
a
kdyby
tam
strhl
musel
tak
o
tom
budovat
ale
jenom
když
tam
vede
ale
sami
nezačli
taková
pomoc
je
nesli
čemu
ale
slav
či
oni
vede
méně
do
všechno
ženou
vodu
na
namíto
korytu
amerika
proti
a
na
dům
nečistata
je
to
takhle
kombinován
a
a
na
vůle
svou
přesouvá
vzájemně
a
ale
to
by
svět
že
by
stačilo
přeci
vykládal
něco
čemu
lidi
rozumí
a
ne
čemu
nerozumí
možná
že
by
ale
ty
lidi
ještě
něčemu
porozuměli
kdyby
sami
tím
vykladači
tomu
rozuměli
a
proto
píšu
pohádky
kde
pohádkou
cestou
se
dá
porozumět
více
než
normálním
výkladem
rozumový
předvedu
to
na
pohádce
co
se
tam
dá
pochopit
matky
například
zru
který
nedá
prince
zůstat
cenu
se
dá
pochopit
li
na
to
honza
to
je
každý
z
nás
to
se
na
takhle
převez
do
rozumí
mluví
o
pochopení
my
hledáme
princeznu
která
se
ztratil
a
neboť
my
nevíme
o
se
smrt
ne
duše
neví
neníc
to
je
skryta
neruší
nitru
nějaké
ský
nějaký
na
ke
hradu
a
skrývá
jí
naší
přiměřenost
takže
by
proto
že
o
ní
nevíme
jsme
na
tom
strašně
zle
ale
dodá
té
pohádce
tak
něco
řekl
této
honza
že
se
jí
musíme
cítit
mi
sami
a
mít
ten
povinnosti
jako
máte
ho
za
najít
tu
princeznu
svou
nesmrtelnou
duši
spojit
se
s
ní
dále
já
totiž
občas
přijdu
na
nějakého
odroste
mladíka
nebo
mladici
a
říkají
dokola
taky
v
tom
mě
nejsou
a
když
jim
kyselém
pohádku
jednu
jedinou
tudletu
téhož
ona
by
pro
mě
byla
kdybych
jí
rozuměl
a
ono
se
jí
dá
rozumět
tak
že
například
on
táhne
toti
draku
který
má
tří
hlavou
dopřává
sání
protože
je
to
když
si
sice
vysvobodí
princeznu
tak
musí
zabit
čas
a
to
je
ten
drak
a
čas
má
tři
hlavy
minulost
přítomnost
a
budou
když
nezabije
čas
když
nepřekoná
čas
nestoupne
mu
ten
čas
uhlídáte
fysice
zná
naše
nezná
duše
není
v
času
není
v
času
ale
čas
hlídá
a
tak
dále
a
tak
dále
všechno
pořádně
udělalo
mě
pohádce
se
dá
vysvětlit
a
rozumově
vysvětlit
a
následovat
jenomže
by
se
musel
s
těmi
pohádkami
začít
někde
jinde
než
u
povahou
je
jako
by
to
děláme
musel
by
se
začít
ve
starověku
kde
se
pohádkově
vykládalo
stvoření
světa
poto
past
zmateny
jazyků
před
obou
věží
a
tak
dále
já
zra
je
to
je
všechno
pohádku
říká
dáno
než
že
by
to
nebyla
pra
ale
je
to
pohádkově
vykládám
to
je
se
musí
umět
přede
oženíš
i
čas
umět
převést
bezezbytku
do
posledního
písmene
že
to
je
dobu
tím
pitervé
jim
že
upálena
do
hádky
do
pravdy
duchovní
se
tomu
si
převést
a
tu
potom
té
jsou
sobě
li
se
chopit
takže
teďka
právě
dělá
a
duch
se
tomu
je
poslední
dílo
že
už
nebudete
na
mě
nic
jsem
to
a
napsal
dost
ne
ale
ve
tvých
pomoci
to
necítí
protože
on
byl
taky
zavřen
s
tím
naším
lidským
bývalým
věkem
a
lékem
který
byl
v
něm
žákem
a
ten
o
níž
zná
a
oni
si
o
tom
o
všem
řekli
v
tom
jezení
takže
ten
havel
taky
ví
že
mluvím
pravdu
a
von
potřebuje
aby
zatím
stála
pravda
ale
to
může
kdokoliv
za
mě
zastat
to
nemusí
zračili
on
to
netuší
li
on
to
ví
že
mluvím
pravdu
a
že
jsem
schopen
vysvětlit
symbolicky
všechno
dění
ve
kterém
i
končí
je
že
jsem
schopen
to
převest
do
takové
řeči
které
budou
lidé
rozumět
to
von
potřebuje
protože
jak
jsem
vám
říkal
o
té
výstavy
ty
bude
tu
i
tak
tam
je
prozradil
ten
mladý
a
tak
ten
zarama
vlastně
to
nepřímo
ale
tím
jak
jednal
i
to
že
vysvětlil
co
řekl
dal
láma
hotovy
že
on
učil
vstupovat
do
mysli
jiných
lidí
toto
zetě
potřebuje
aby
totiž
věděl
co
ten
nauce
aby
se
nestavil
nakonec
proti
němu
takže
ten
havel
si
musí
spravedlivě
říkat
dělá
de
na
do
roky
ale
já
nelze
bych
to
musel
být
pořád
když
je
to
nepude
tak
mě
odvolají
a
nezvolí
a
nebudu
tím
bez
a
v
pořádku
to
je
nenásilný
způsob
myšlení
a
k
tomu
není
třeba
i
dodat
ale
on
není
na
té
cestě
duchovní
na
takové
úrovni
která
by
mu
překážela
v
dělání
politik
já
kdybych
byl
neříkám
že
je
to
úrodnější
nebo
vyšší
ale
je
to
jiná
úroveň
jeho
než
moje
odlišná
kterou
potřebuje
aby
tu
politiku
mohl
děl
a
já
tu
úroveň
nemám
nemá
že
by
mě
jeho
úroveň
vědomí
znemožňoval
psát
dál
duchovní
spisy
a
protože
si
nemohu
setkat
takhle
fyzicky
ale
jsem
s
ním
protože
on
byl
tím
sám
osobně
překvapen
tezi
den
havel
protože
nebyl
osobně
původcem
toho
stylu
jakým
se
postavili
studenti
o
nebo
ve
tím
tedy
proti
tomu
násilí
kom
takže
nevěděl
že
například
vysoko
skosí
ti
co
byli
v
koncentráku
učili
studenti
na
vysoký
školských
je
se
ne
nenávistí
ale
bez
závisti
mají
postavit
a
odpor
a
tím
že
zvítězí
a
než
se
to
podařilo
tak
udělali
několik
takových
revolucí
který
se
nepodařil
a
dostali
namláceno
pokrok
na
čehož
žalářovat
a
no
a
teď
už
ale
je
ten
do
té
užíváš
autě
lékařské
říkal
ale
teď
mě
řekla
třinácti
ho
listopad
sedmnácti
let
i
to
stalo
ten
sedmnácti
lite
to
pak
nepřeneseme
protože
za
námi
stojí
svatá
jáček
a
vymetení
roky
čili
provést
destiny
pro
násilně
a
ona
za
to
zaručuje
že
s
námi
bude
a
do
takovými
li
do
jaký
budeme
násilně
pokračovat
na
známi
bude
či
oni
musí
nenásilně
pokračovat
si
nemůže
o
pomoc
jak
podle
co
můžeme
říct
o
svaté
terezii
to
by
nepřijali
tak
učil
se
náboženství
křesťanského
by
měla
se
opírat
o
křesťanskou
tradici
a
křesťanská
tradice
nezačíná
ježíšem
kristem
neboť
on
říkal
že
nepřišel
zákon
starý
zrušit
nýbrž
naplnit
čili
by
ta
uče
by
se
musela
začínat
starým
zákonem
vysvětlením
starého
zákona
ale
to
se
který
by
se
nemělo
dít
tak
jako
dosud
že
se
ty
události
ze
starýho
zákona
vyprázdnění
a
nerozumí
se
jim
co
znamenají
neví
se
o
nich
co
znamenají
jednak
a
bere
se
zdají
být
příliš
bájeslovné
kdy
se
vůbec
vynechával
tak
buď
věříme
že
tam
jsem
mluvil
a
pravda
jenomže
byla
různým
způsobem
zakryta
symboly
symboly
nějakými
symboly
a
nebo
se
tam
obřad
ho
nebo
při
vás
něco
a
pak
nemá
cenu
se
o
to
opírat
ani
jedno
ani
druhé
není
pravda
tam
je
celá
celá
pravda
obsažena
jenom
že
tehdy
lidi
mysleli
jinak
než
dneska
a
my
se
musíme
umět
žít
do
jejich
způsobu
myšlení
tak
například
tam
bylo
třeba
běžné
jedince
vydávat
za
celý
národ
a
představitele
celého
národa
bychom
řekli
ne
ale
že
celý
národ
řekl
třebas
bez
na
to
vykládat
poprvně
tady
u
nás
dvacátém
století
a
těch
zásad
myšlení
je
mnoho
které
už
dneska
opodál
které
když
je
neznáme
taktně
chápe
starý
zákon
i
nový
zákon
i
tehdy
se
mi
se
dosti
na
než
deska
takže
když
se
tam
třebas
říká
že
bůh
stvořil
jenom
jediného
adama
ne
tak
to
znamená
že
stvořil
lidstvo
který
má
krycí
název
politovat
čínáte
adam
a
to
se
musí
z
bible
vyčíst
že
tomu
tak
bylo
a
ne
tomu
věřit
tak
já
sem
se
podařilo
to
z
té
bible
vyšší
a
napsal
jsem
to
pohádce
s
osení
světa
ano
tu
povahu
jsem
přepsal
do
reality
dnešního
myšlení
tím
jsem
nepotřeboval
kupodivu
ani
jedno
písmem
ze
starého
zákona
vynechat
ale
musím
vám
přiznat
že
překládal
ze
starého
zákona
už
dávno
tomu
nerozuměli
neboť
to
nebylo
nejlepší
to
nebyly
tím
lepší
kteří
to
psali
nejlepší
nic
nepsali
to
víme
podle
ježíše
krista
byl
nejlepší
nepsal
ani
písmeno
podle
budhy
by
nejlepší
ani
písma
všichni
nejvýznamější
navlečeny
ani
písmeno
ostatní
to
po
něm
psali
ale
to
už
je
přetlumočit
ta
už
jsou
za
už
nohu
by
nějaké
chyby
nějaká
nedopatření
a
nebo
neúmyslně
přetváření
věcí
podle
výší
poníží
situací
tak
já
se
vrátím
nazpátek
k
tomu
starému
zákonu
když
ho
vykládám
protože
píšu
tu
učedníci
že
pomocí
pohádek
když
ho
vykládám
to
je
starý
zákon
druhu
potom
vykládat
nový
zákon
pochopitelně
stejně
ale
velice
krátce
že
stačí
ska
už
potom
co
jsem
překonal
psal
víc
jenom
hesla
a
on
se
ho
člověk
pomoci
ostatní
spisu
dá
dohromady
úplně
detailně
to
už
nebude
tak
těžké
tak
jestliže
tam
například
se
musel
jedno
písmenko
přidat
ke
starým
zákonem
neubrat
jedno
písmenko
se
musel
přidat
že
překladatele
nechápali
že
tamto
písmen
to
patří
a
jak
je
to
důležité
že
jsem
musel
přidat
tak
jsem
se
musel
omluvit
a
budete
se
to
přidané
písem
kovy
světly
procesy
ho
do
přikládá
ledu
tu
starý
zákon
tak
že
nic
neubírá
nic
nepřidá
vám
a
když
jsem
přidal
jedno
písmenko
tak
je
to
se
moc
omylu
tak
já
teďka
provedu
napřed
tu
omluvu
prosto
jedno
písmenko
že
starém
zákoně
se
praví
že
bůh
stvořil
člověka
muže
a
ženu
stvořil
je
to
znamená
stvořil
dva
ne
adama
nějaký
dva
adam
asi
stvořil
je
muže
a
ženu
muže
a
ženu
lid
se
tam
dále
praví
že
se
stýskalo
tomu
adamovi
a
proto
musel
přidat
jemu
rovnou
ženu
z
jeho
žebra
a
tak
dále
už
tam
byl
adam
a
eva
teprve
vývojem
po
dlouhé
době
a
zase
vývojem
byl
tam
pak
a
tak
dále
potopa
světa
a
všechno
ostatní
já
jsem
to
detailně
vysvětlil
v
tady
vykládáte
nemá
cenu
ale
já
se
držím
že
tomu
toho
písmenka
je
li
tam
chybí
má
být
napsáno
muže
a
ženu
stvořil
a
jednoho
členy
nebyl
mužem
nebude
ženou
bude
nepotřeboval
se
rozdělit
chtě
ten
dualismus
neporučil
tak
daleko
aby
byl
váš
muž
a
zvlášt
že
a
to
pokračovalo
pomalu
ještě
když
je
potom
dosadil
pánbůh
do
ráje
tak
oni
se
nestyděli
před
sebou
co
je
to
ze
zajímavý
nemalá
věta
že
se
neviděli
prosta
je
aby
ten
kdo
je
v
tom
číst
si
pamatoval
že
to
byl
že
to
byl
prostě
něco
jiného
než
muž
a
žena
že
se
to
nedělo
na
zemi
já
tomu
rozumím
takhle
to
nemusí
být
celé
porozumění
a
ví
že
se
rozvine
bych
to
mohl
světlé
totalně
ale
nemám
na
to
čas
můj
život
už
není
tak
zlou
by
tomu
všechno
vysvětlovat
ale
vono
to
bude
stačit
pro
budoucí
v
úplně
dobude
stačí
já
když
se
dívám
na
děti
anebo
na
zvířata
a
zvířata
se
chovají
jako
malé
děti
jsou
nesciat
pro
ně
není
pro
víra
zvíře
není
studu
toto
nemá
slovníku
víra
se
sem
se
nesmí
za
nic
na
to
nejhroznější
se
nestydí
vůbec
nic
ne
zatím
jedna
protože
ještě
žijou
v
ráji
ve