Karel Makoň: 91-05A (přepis nahrávky)
Účelem tohoto přepisu je věrně zachytit mluvená slova Karla Makoně,
může však obsahovat chyby a nepřesnosti.
Každé slovo je odkazem na odpovídající pozici v nahrávce.
a
věřte
ve
řekli
nebo
zasvětitele
ale
budu
to
režií
na
úrovni
oni
jsou
a
je
třeba
Jako
stvoření
patří
třebas
v
tomto
případě
do
ráje
a
ty
se
starají
o
náš
život
na
této
planetě.
Lidský
živý
život
na
této
planetě.
A
tyto
síly
jsou
symbolizovány
těmi
čtyřmi
řekami,
to
je
beztak
zázrak,
že
jedna
řeka
tam
roztéká
na
čtyři
toky,
že
ano?
Jeden
lepší
než
druhý.
A
že
jim
to
stačilo
takhle
to
říct
a
nikdo
třeba
si
to-
toho...
toho
nevšiml,
že
je
to
nesmysl.
Nikdo
nevěděl,
že
z
prvního,
jednoho
pramene
vyšly
čtyři
řeky.
Ale
ono
je
to
tak,
že
z
tý
anahaty,
čtvrtý
lotos,
to
je
ten
ráj,
vytékají
čtyři
řeky.
To
znamená
odtamtud
pramení
celý
život
ve
hmotě.
Život
ve
spánku,
to
je
druhý
stupeň,
život
bdělý,
to
je
první
stupeň,
život
třetí,
to
je
elementární
stupeň
a
život
čtvrtý
to
je
nižší
manas.
Ale
když
bychom
tyhlety
čtyři
proudy
neovládali,
tak
se
nemůžeme
dostat
za
hmotu
a
nemůžeme
proniknout
do
ducha.
Stačí
to?
Ono
není
možné
to
ovládnout,
ale
máme
nepatrné
lidské
síly,
pomocí
nichž
nepatrně
můžeme
tyto
věci
ovládat.
A
když
se
poctivě
snažíme
tou
nepatrnou
měrou
je
ovládat,
tak
to
je
všechno,
co
můžeme
udělat.
Musíme
mít
klidné
svědomí
že
jsme
udělali
všechno
co
jsme
mohli
pro
to
ovládání
udělat.
Já
vím,
že
dejme
tomu
v
bdělém
stavu
se
můžete
ovládat
tak
dalece,
že
tam
už
neděláte
o
čem
víte,
že
děláte.
Ale
nemůžete
ovládnout
to,
o
čem
nevíte,
že
to
taky
děláte,
přestože
to
děláte.
A
toho
je
devadesát
procent
všeho,
co
děláte,
že
z
devadesáti
procent
je
všechno
to
co
nevíte.
Ono
stačí
zvládnout
těch
deset
procent
a
ono
je
to
spojité,
nikoliv
rozdělené.
Ono
se
to
přenese
tam
do
těch
devadesáti
procent,
o
kterých
nevíte
vůbec
nic.
A
zrovna
tak
tedy
spánek.
Ten
je
ovladatelný
jenom
z
daleko
menšího
procenta,
než
bdělý
stav,
ale
je
ovladatelný
tím,
že
když
se
mi
chce
spát,
tak
si
jdu
lehnout.
To
je
ovladatelnost
spánkem,
jestliže
já
se
přemáhám,
tak
jsem
neovládl
to
ten
tu
přirozenou
potřebu
spánku.
a
když
třebas
dejme
tomu
by
šlo
o
ten
třetí
stupeň,
o
tu
třetí
řeku
jak
ovládat
ten
elementární
svět,
no,
tak
já
vám
řeknu
tam
dokonce
ovládáte
tento
svět
víc,
než
si
myslíte,
protože
tam
nezasahujete
svým
rozumem,
tam
už
vám
váš
rozum
nestačí.
tak
by
přestává
váš
pocit
tělesnosti
a
váš
pocit
oddělenosti
tam
začíná
vládnout
tudleten
velká
odpor
a
tam
právě
můžete
odtamtud
působit
směrem
dolů
zvládnutím
této
manipury,
to
je
tak
něco
snadného
zvládnout
manipuru,
to
si
nedovedete
ani
představit.
Já
například
dejme
tomu
jak
jsem
vám
říkal
včera
myslím
nebo
včera
jsem
vám
říkal,
jak
ta
Hanička
pouhým
dotekem
sobě
otevřela
manipuru
a
byla
z
toho
nesmírně
šťastná.
Ten
příkrov
oddělenosti
je
tenká
pořád
ale
druhu
kterou
se
můžete
prolomit
do
toku,
který
je
pod
tím
jo.
A
co
se
týče
manasu,
to
je
myslicí
princip
Ovládat
působ
myšlení
ten
ježí
způsob
který
vám,
kterým
tíhnete
k
tomuto
světu,
to
dá
udělat
ještě
snáze
než
tou
manipurou,
o
který
nevíte
vůbec
nic
že
ano.
To
uděláte
jiným
stylem
než
než
to
čtvrté.
A
když
ovládnete
tím
způsobem
jak
vám
tady
říkám
všecko
tak
máte
otevřenou
cestu
k
manipuře
hhh
k
anahatě
to
znamená
k
lásce
ke
všemu
a
to
vám
umožní
další
cestu.
Nejste
malou
Haničkou.
jsem
potom
po
tomhle
tom
výroku
jistě
dalšímu
poučování
tedy
to
týden
abyste
se
staly
malými
dětmi,
aby
jste
si
nic
sobě
nepřisuzovali,
no
a
to
dítě,
když
přistupovalo
k
té
pohádce
si
nic
nepřisuzovalo,
bylo
připraveno
poslouchat
pohádku
a
aby
jí
bylo
připraveno
poslouchat
tak
tomu
potřeboval
ji
neznat
absolutní
neznalost
a
přiznání
té
neznalosti
stačilo
k
tomu
aby
a
nelítostném
přiznání
tomu
začlo
by
se
týkaly
dostala
pomocí
manipury
já
například
vím
že
jak
jsem
pravila
o
tom
honzovi
jak
poutu
ták
a
zase
smála
tak
hezky
způsobem
tomu
jak
dědeček
svět
tomu
ho
zlé
libo
chci
no
to
vyrval
ně
k
nich
člověk
nepřivedlo
ale
protože
ona
byla
manipuře
a
vydělal
do
je
ten
dědeček
a
že
musí
u
ty
musí
přát
tak
přál
a
měla
z
toho
radost
a
já
jsem
to
potvrdil
a
říkal
jsem
jí
a
ten
honza
měl
radost
jako
ty
že
ten
vleče
mu
ty
duch
ty
směry
a
řekl
to
byl
hodný
ho
to
je
ono
místo
pídí
tě
ten
mletím
žitě
věděl
že
já
jsem
on
on
je
once
já
to
je
to
to
byl
pro
mě
objev
já
jsem
se
že
při
tom
zemře
a
on
přitom
byl
radostný
já
jsem
ho
obětoval
prosté
a
nebyl
nikdo
z
příbuzným
při
dovedeš
ale
osoby
a
já
jsem
se
otevřou
na
tu
do
něho
a
on
si
okamžik
otevřel
a
hned
mě
poznal
sebe
sebe
a
říkal
jsem
a
to
jsem
já
a
ví
prošla
říkal
a
ne
se
nepasuje
má
o
to
správně
říkáš
sem
to
jsem
já
a
se
maska
ani
ne
z
zase
v
sobě
jsem
říkal
kdy
by
člověk
přišel
na
tento
svět
bez
pomoci
těch
sedmi
úrovních
jsou
na
úrovni
nebo
šesti
nad
úrovní
tohoto
jeho
vědomí
tak
by
ztratil
spojení
s
bohem
tento
spojí
s
bohem
má
pomocí
toho
dříve
stvořeného
těch
dříve
stvořených
dalších
šesti
úrovní
tak
kterých
není
vědomí
ano
a
takovým
způsobem
se
dostává
vědomí
boží
nebo
vůle
boží
do
vůle
lidské
a
kdyby
zase
nebyl
schopen
nazpátek
se
obětovat
pro
tento
svět
a
že
by
se
dostal
přes
tu
rovně
nahoru
tak
by
se
taky
to
spojení
zrušilo
by
kdyby
tedy
ne
stopá
s
bo
od
boha
tak
by
taky
nemohl
bohu
vystupovat
a
on
může
obojí
tak
je
to
řád
je
to
uzavřenou
když
o
pochází
od
boha
tak
by
bylo
konec
zámku
a
podle
ze
které
dosti
protože
by
se
do
jenom
z
toho
a
nestál
kůstek
dosti
a
konec
velkého
že
u
a
byl
taky
dostává
jenom
že
napřed
je
krát
potom
velerada
to
se
za
ní
jedno
za
druhým
se
do
toho
idou
neda
no
a
tak
říkal
to
máte
správný
a
my
taky
sami
nevíme
jak
na
to
protože
my
máme
k
tomu
mistra
který
nás
přes
tyto
propasti
to
převedl
si
přál
pro
jen
druhu
to
zjevení
a
to
asi
na
lodi
přečetl
neříkám
že
to
není
správná
jenom
to
že
nepřečetl
pro
něho
to
není
ale
to
věrná
kým
prostí
tak
je
to
v
poradě
tam
ne
to
jen
činností
které
se
nebyla
pomocí
četby
a
mocí
na
ty
jiných
cvičení
tak
by
to
nevedlo
protože
i
naší
lotus
nýbrž
bylo
budovy
to
novému
vidění
světa
byste
se
noci
viděla
tak
intenzivně
že
by
vás
ještě
více
láká
než
dosud
a
zlákal
potom
i
vás
tak
lákal
že
bych
to
vašeho
dobrá
tam
se
a
tedy
neuhlídal
proto
byl
on
ho
by
nenabereš
ti
ale
chlast
všechno
co
jí
nestaratat
víla
talo
on
řekne
co
je
svatost
si
co
by
se
s
ní
dělá
tak
ten
inženýři
a
já
ti
to
otevírá
ale
musíš
mně
slíbit
že
všemi
svými
lidskými
silami
do
držíš
toto
ti
řeknu
jinak
se
zvrhne
z
totálně
protože
vidíš
je
dokonaleji
ostatní
lidé
tak
je
dokonaleji
zažíváš
a
všechno
pociťuješ
v
sobě
ten
svět
pocítil
sobě
že
otevřeš
proseb
je
protože
otevře
když
si
otevřen
procent
svět
li
to
ten
to
tento
svět
to
je
neštěstí
o
to
ví
kdy
se
musí
ne
tomu
citu
zaváta
sníh
a
nařídil
radikální
uzavření
cestě
tu
který
dokonale
poznával
tedy
v
tom
říkali
bosé
rozpory
a
těžkosti
emoce
na
to
že
mu
nad
tím
stalo
tak
to
nějak
s
první
jakou
podmínku
bylo
že
se
absolutně
čistého
života
jenom
pohlavní
ale
taky
myšlenka
o
tak
jenom
vázala
metoda
let
tak
to
bylo
dost
těžké
na
latentní
řeknou
všech
uvědomován
které
se
učit
že
stav
kdo
dovede
trend
především
nevede
jít
přímo
takže
když
se
já
třebas
sedmnácti
let
slastném
tak
já
jsem
před
tím
šel
přímou
cestou
za
tím
květem
který
měl
sloužit
mně
pro
mé
zájmy
ano
to
byla
přímá
cesta
směrem
dolů
do
tohoto
světa
a
bude
to
jsem
šel
přímou
cestou
tak
on
dobře
poznal
že
jsem
to
přímou
cestu
připraven
proto
mě
mohl
předepsat
úplnou
čistotu
myšlení
že
měl
naději
že
když
mě
přijde
do
samadhi
že
já
budu
na
to
sílu
měl
před
samadhi
a
jsem
o
tom
radost
a
v
útroby
to
že
je
asi
strašně
podceňuje
li
tuto
moc
nepřisuzuj
protože
na
rozdíl
od
svaté
terezie
znám
jde
extatiky
kteří
by
z
odpuštění
pasáci
při
těch
při
do
extatické
životě
domova
jednoho
z
největší
extatiků
to
byla
největší
prase
jaký
znám
a
to
byl
svatý
bernard
jeho
žáci
věří
vedlo
tišnova
ukázal
je
dědičným
lidé
a
on
taky
jedinečná
a
na
to
že
způsobil
loučí
živou
válku
a
to
je
plácá
tví
zabil
se
pro
nic
za
nic
mnoho
křesťanů
a
mnoho
mohamedánů
a
trvale
se
za
snesla
nenávist
mezi
mohamedány
mezi
křesťany
to
před
tím
neexistoval
ještě
že
tam
byl
při
tom
taky
sartre
druhé
výpravě
a
že
tento
trošičku
vylepšil
tím
způsobem
že
si
odtamtud
odnesl
teorii
kterou
ale
taky
praktikoval
do
tý
sufiů
o
styk
se
mme
dán
jako
do
svými
bratry
a
neprotiví
on
tam
byl
jako
duchovní
vůdce
toho
křesťané
se
proti
nim
ale
to
mohl
určitě
ve
bylo
že
on
se
dověděl
že
není
stvořeného
že
všechno
je
tvořeno
že
pořád
všechno
vyplývá
z
boha
to
je
s
a
to
taky
v
těle
do
toho
svýho
dílu
veducí
svatby
a
nebudu
se
o
ano
a
to
na
umožňuje
a
církev
to
přijal
a
obec
to
neřekla
takže
ona
vlastně
přijala
systém
ustavičného
tvoření
a
dotvořování
tohoto
světa
a
to
je
druhá
stránka
toho
bez
narazí
tam
v
pozval
tohoto
světce
to
je
ta
síla
stránka
ale
byl
to
největší
extatik
všech
dob
a
byl
to
takovýhle
svý
ono
mu
nešlo
zrovna
jako
žlutou
pánovi
slovy
kolik
se
zabije
při
tom
tuto
li
prostě
králíci
ten
co
předtím
takový
vrah
a
takový
extatik
jak
se
to
srovnává
extaze
není
ničím
správné
vod
mi
s
extází
bez
ve
tak
žijeme
toto
tento
náš
život
je
extatický
život
celý
po
protože
jsme
mimo
pána
boha
mimo
vědomí
o
bohu
čili
je
to
extaze
nastalo
nižší
úrovni
než
jak
to
nebyl
ve
na
specielně
ale
je
to
extaze
a
protože
extasi
nemůžeme
pořád
být
tak
musíme
si
od
každé
rození
do
bdělého
stavu
co
že
stav
extaze
pomoci
odpočinkem
ve
spánku
a
tak
tací
nastavuje
až
do
až
do
konce
života
ale
von
to
řeknu
ten
kdo
vedl
tu
výpravu
nebyl
extatik
to
byl
válečník
von
tam
ber
na
svém
nešel
s
podle
podle
popálil
tohoto
stačí
byla
tomu
k
s
kobří
pochází
to
je
pro
mě
větší
prasetem
kdo
to
tam
má
ti
hlava
to
dosud
ti
midjánští
pokud
byli
na
světě
tak
pořád
napadali
izrael
a
teď
jejich
úlohu
převzali
arabové
a
nemůže
toho
zvolit
boží
jednu
malinkou
chybu
udělal
mojžíš
je
přestoupil
základní
věci
zákon
a
oni
tím
dal
právo
tě
midjánský
aby
napadali
ten
izrael
a
dal
právo
ramovi
napadali
ten
za
popravy
neměli
a
neví
větou
moc
vy
byli
se
kdyby
se
byl
mojí
neprovinil
oni
potřebuje
dělat
zásadní
revizi
izraelci
celýho
síla
myšlení
to
znamená
on
se
musí
smířit
ježíše
krista
který
ho
zavrhl
taky
ještě
větší
chyba
než
že
si
vzal
ženu
měděnkou
a
ty
mojžíš
do
tak
oni
se
dopustil
takový
chyby
že
musí
to
spět
nejsou
to
uznati
z
posledního
halíře
chyby
musí
splatit
i
přes
jestliže
tedy
vy
teďka
je
jako
on
je
to
epist
koná
pro
mě
protože
já
si
myslím
že
tohleto
by
stačilo
na
program
ale
kdybyste
chtěli
ještě
dál
tak
bych
považoval
za
nutné
a
znáte
takle
melete
to
měl
tohleto
vědět
co
já
říkám
a
jestli
se
bude
po
staví
na
zadní
o
či
jak
se
říká
to
znamená
bude
se
zpěčoval
poslouchat
i
moje
z
vás
i
o
noze
tak
já
jsem
ochoten
napřed
předvest
lidově
příklad
ježíše
krista
jak
jsem
to
dosud
neprovedl
tak
lidově
aby
se
podle
toho
do
jak
tázat
tak
žít
a
na
každém
kroku
života
protože
tomuto
se
teologie
naší
nerozumí
a
taky
se
to
nevykládá
ani
ani
po
oltářů
ani
s
kazatelem
ani
mezi
ště
a
čím
tak
na
to
by
asi
bylo
všechno
jsem
dotazy
a
připomínky
jak
z
vaší
strany
tak
mé
a
prosím
hlavně
ze
jsou
pořád
vítán
protože
já
budu
vám
četní
pomínky
jelikož
by
se
možná
budete
podobat
těm
bude
bytím
udělali
kteří
měli
nařízeno
si
přečíst
celý
i
pro
kouzelníků
a
oni
ho
opravdu
přečtli
je
asi
tak
čtyřista
stop
ale
ani
zná
naposled
bylo
jenomže
jenom
to
přešli
tyto
iš
i
se
nesmějí
číst
ty
se
musí
chápat
a
jak
tam
až
se
pochopí
odtud
se
nemá
jít
dál
kousek
od
toho
aby
člověk
nebyl
nese
nezbavil
zodpovědnosti
nýbrž
má
při
soudnosti
zůstat
a
má
si
z
ní
vyvodit
něco
pro
sebe
anebo
taky
pro
jiný
lidi
a
jestli
to
takhle
dělá
tak
takový
spis
jako
tak
výtečně
fundovaný
spis
jako
je
to
kouzelník
má
potom
mnoho
co
říci
pro
vaši
vás
život
tak
že
tam
aspoň
v
tohoto
i
ta
učení
provedeme
na
cestě
i
první
stránek
a
poslední
kapitoly
o
těch
mu
tam
dech
aspoň
to
a
to
ostatní
jak
stačíme
no
tak
aby
si
jestli
máte
nějaké
jiné
jaká
jiná
přání
prosím
vás
tak
by
to
řekni
to
víte
a
já
na
kolena
tomu
něco
přidat
nebo
něco
ubrat
nebo
protože
jak
vidíte
přidal
jsem
jak
vidíte
a
možna
dokonce
jdu
jak
uvidíte
ale
to
není
podstatné
na
tom
že
to
jsem
a
to
jsem
vysvětluju
mockrát
sem
říkal
být
já
sem
pán
nepřijel
a
co
jste
mi
vděčni
že
ano
já
bych
byl
a
kdyby
se
to
krátce
pochopili
a
to
řeknu
až
nakonec
jak
toho
světím
přijde
zemi
kdyby
totiž
jsem
přijel
tak
z
toho
nemáte
vůbec
nic
ale
že
tu
nejsem
tak
z
toho
máte
velice
mnoho
protože
člověk
má
dvojí
jsoucnost
no
a
to
už
tam
potom
bude
vysvětleno
dál
jo
už
tam
dáváte
do
toho
a
má
když
nás
ten
tak
já
řeknu
má
dvojí
jsoucnost
je
jsoucnost
jedna
té
ta
nepravá
nebo
méněcenná
nebo
zanedbatelná
v
tom
smyslu
jak
my
dneska
bude
nemluvit
a
ten
týden
budeme
mluvit
a
druhá
a
to
je
ta
že
se
člověk
stal
člověkem
a
aby
šel
dál
za
člověk
za
své
co
věčně
ství
tak
se
musí
odstát
musí
přestat
být
člověkem
a
takže
lépe
jest
pro
tyto
účely
za
který
zatím
tady
moh
pro
to
je
tady
sme
být
vědom
toho
že
tady
nejsem
aspoň
ne
z
nás
že
tady
není
a
to
nejlepší
když
tuto
představu
se
protože
to
se
že
se
musel
nalhávat
a
já
tu
opravdu
v
tomto
smyslu
ježíš
se
stal
člověkem
tady
nejsem
já
jsem
tady
jako
že
se
jí
nejsem
jsem
tady
tím
čím
jsem
se
nestal
a
to
toho
nejste
světsky
a
potože
to
nejste
svědky
tak
já
tady
nejsem
rozumí
je
mi
rozuměno
prosím
být
učedníků
kteří
prodělali
smrt
na
kříži
vnitřně
nepovažovali
zmrtvýchvstání
vnitřně
takže
oni
o
zkušenosti
nebo
o
jich
získá
zkušenosti
o
smyslové
zkušenosti
rozumového
ode
jim
rozumového
zpracování
tak
jako
že
je
to
jiná
skutečnost
čili
on
tady
má
na
mysli
tu
skutečnost
které
oni
byli
svědky
když
jako
potom
vstoupil
na
kříž
tak
se
v
očích
jak
svatého
petra
tak
ostatních
degradoval
protože
o
se
přecházel
ukázal
přechod
té
po
nás
nesmírný
užitý
tento
přechod
jak
této
existence
která
se
stávala
existenci
nebo
stala
existenci
nebo
stane
existenci
péče
se
o
vtělení
se
stane
existence
která
je
takže
my
si
prosím
vás
hned
z
počátku
deska
nově
definujme
jogu
podle
či
a
doby
tahne
jóga
je
prastaré
učení
které
si
bere
za
úkol
nás
naučit
poznávat
čím
jsme
ne
či
sme
se
stali
do
poznáváme
že
jsme
lidmi
se
stali
nimi
ale
činí
to
nepoznáváme
a
to
čím
sme
arimathie
naučí
tak
to
je
jedno
z
důležitých
vítězství
na
józe
a
on
právě
žila
nedos
přibližuje
člověka
k
tomu
čím
je
a
oddaluje
od
toho
čím
se
stal
a
tomu
čím
je
říká
v
nose
na
rozdíl
od
jiného
pojmu
třebas
extaze
tam
normální
joga
indická
končila
extazí
ale
on
se
s
tím
nesmířil
říká
do
projde
extází
ten
jogu
správně
ještě
nebo
chopil
umíte
mě
v
a
tam
proti
skromné
joginy
v
indii
platí
proti
skromné
ne
proti
nezlomné
jako
byl
třebas
milarepa
že
jestliže
ten
člověk
se
smíří
tím
že
se
dostane
do
nějaké
extaze
a
myslí
si
že
je
na
konci
cesty
tak
o
něm
platí
okřídlený
výrok
teho
pro
okřídlený
výrok
o
zen
buddhismu
že
vůbec
není
spasen
a
bez
ke
spáse
se
ani
malinko
nedohrabal
takže
nebudu
mluvit
ani
o
to
edoce
která
se
dělá
u
nás
to
vůbec
není
za
že
má
pá
případ
a
a
to
je
nezanedbatelný
ale
jenom
příprav
a
ve
to
ještě
není
a
to
si
všechno
řekne
by
hadí
to
nepotřebuju
říkat
a
já
jsem
cestě
uvést
tím
abyste
nebudu
pořád
nové
je
sebe
tím
co
řekl
Mahátma
Gándhí
a
je
to
mluveno
o
síle
modlitby
já
vám
to
přečtu.
Beru
si
brýle,
protože
mám
trojky
a
nemůžu
bez
nich
existovat.
Vzal
jsem
si
brýle,
prosím
vás.
To
nevidíte,
viďte?
spisovatel
ani
vědec
ale
s
pokorou
tvrdím,
že
jsem
mužem
modlitby.
Modlitba
mi
zachránila
život
bez
modlitby
bych
dávno
byl
přišel
o
rozum
nasadil
jsem
pokoj
duše
vzdor
tolika
příkořím,
protože
tento
pokoj
pochází
z
modlitby.
Dá
se
žít
několik
dní
bez
jídla
ne
však
modlitby
modlitba
je
klíčem
rána
a
závorou
večera.
je
ono
svatou
smlouvou
mezi
bohem
a
člověkem
jejíž
mocí
se
osvobozujeme
z
moci
knížat
temnot
musíme
se
rozhodnout
dvojtečka
buď
se
spojíme
se
silami
zla
nebo
se
silami
dobra
to
je
moje
osobní
svědectví.
Ať
to
každý
zkouší
a
přesvědčí
se
že
každodenní
modlitba
přidává
k
jeho
životu
co
si
nového
co
se
nedá
rovnoceně
nahradit
něčím
jiným.
Na
zdi
památníku
Gándhího
v
Dillí
je
tabulka
se
sedmi
sedmi
společenskými
hříchy.
Prosím
tyto
společenské
hříchy
jsou
nesmírně
důležité.
Jsou
důležitější
než
ty
ze
starého
zákona.
My
se
na
rozdíl
od
starého
člověka,
žijícího
lišíme
tím
od
nich,
že
se
dopouštíme
společenských
hříchů.
Tehdy
ta
společnost
tak
jednolitá,
byla
rozdělená,
rozhraničená,
odškatulkovaná
a
i
ta
rodina
si
žila
sama
pro
sebe.
společenských
hříchů
se
dost
dobře
dopustit
ale
my
se
jich
dopouštíme
denně
a
Gándhí
proti
těmto
společenským
hříchům
bojoval.
A
v
a
tak
to
jsou
to
tyto
hýbe
české
politika
bez
zásad,
ještě
jednou
politika
bez
zásad,
bohatství
bez
práce,
bez
kontroly
vědomí
požitky
bez
kontě
domů
vědění
bez
charakteru
obchod
bez
morálky
věda
bez
humánnosti,
služba
Bohu
bez
oběti.
Toto
je
pro
nás
zvlášť
důležité,
že
služba
Bohu
bez
není
pravou
službou
bohu
A
to
bych
byl
rád,
kdyby
jste
mi
dovolili,
abych
to
vysvětlil
potom
až
to
přečtu.
jmenovatelem
všech
těchto
společenských
společenských
hříchů
je
využívat
výhod
dané
situace
bez
příslušné
odpovědnosti
která
z
nich
plyne.
to
honza
po
nevázané
svobodě
bez
povinností
a
sobecká
sebeláska
je
zemi
že
Gándhí
sem
zařadil
též
službu
Bohu
bez
oběti.
Je
to
společenský
služba
Bohu
bez
oběti
není
něčím
ctnostným
li
že
je
to
nectnostné.
to
totiž
typický
hřích
některých
křesťanů,
kteří
by
křesťany
zůstat
ale
přitom
chtějí
zůstat
za
dobře
se
všemi
ostatními
měšťáckými
návyky
a
snaží
se
vyhnout
nepříjemnostem,
hlavně
těm
nepotřebným
a
zbytečným,
jak
říkají
V
křesťanském
náboženství
je
služba
bližnímu
ztotožňována
nebo
ztotožněna
tady
stojí,
se
službou
bohu
a
nikoho
by
nemělo
překvapit
že
obojí
je
spojeno
s
s
obětmi.
skutečně
podškrtnuto
být
křesťanem
tak
aby
to
nic
nestálo
To
jsou
krásný
myšlenky,
že?
A
teďka
dál
jeho
takové
krédo
je
tam
samé
ne.
Krédo
tedy
toho
Gándhího:
na
tom
kolik
toho
vlastníme,
ale
na
tom
zda
z
toho,
co
máme
umíme
dávat.
jeho
heslem
závazná
a
dávat
co
je
ve
to
je
ve
zkratce
všechno.
Nezáleží
na
tom,
zda
zda
se
umíme
prosadit,
ale
na
tom,
zda
umíme
pře
náš
přemáhat
sami
sebe
nezáleží
na
tom
kolik
máme
škol
a
jaké
je
máme
znalosti
ale
na
tom
jak
moudře
dovedeme
s
tím
co
máme
hospodařit
nezáleží
na
tom
co
děláme
ale
na
tom
jak
to
děláme
a
proč
to
děláme
nezáleží
na
tom,
zda
se
sami
umíme
ve
své
lid
ale
na
tom,
zda
dovedeme
přinášet
jiným.
Nezáleží
na
tom
zda
se
bojácní
a
máme
strach
ale
na
tom
zda
se
chováme
tak
jako
bychom
strach
vyhne,
ale
přijde
přijmout.
Nezáleží
na
tom,
zda
jsme
šťastni,
ale
zda
jsme
schopni
zda
jsme
milováni,
požehnáním.
mluvit,
ale
úctu
nezáleží
na
tom
zda
bůh
plně
plní
naší
vůli
ale
na
tom
zda
se
my
uskutečňovat
jeho
vůli.
Nezáleží
na
tom,
zda
se
dlouho
živi,
ale
na
tom
jak
jsme
naplnili
svůj
život
nezáleží
na
tom
kdy
zemřeme
ale
na
tom,
zda
připraveni
se
ta
se
říkali
v
s
Bohem.
Některé
věci
by
potřebovali
hned
být
vysvětleny,
než
se
to
rozbředne,
prosím.
Nad
myšlenkami
které
podle
mého
názoru
a
na
potřebu
ji
vysvětlit.
Kdybyste
Kdyby
jste
ještě
myšlení
než
já
uvedu
chtěli
vysvětlit
tak
prosím
prosím
vás
jenom
této
před
tebou
a
měl
Můžeme
to
potom
ještě
pročíst
a
zeme
se
znovu
do
toho
pustit
ale
já
jsem
se
v
první
řadě
zaslíbil,
že
vám
služba
bohu
bez
oběti
není
správná
je
to
na
na
památníku
toho
Gándhího
v
Dillí
je
to
společenský
hřích
že
chceme
bohu
ale
nechceme
přinášet
oběti
nezáleží
na
tom
že
Gándhí
to
doslovně
ne
symbolicky
a
měl
to
vzít
to
slovně
i
symbolicky
protože
on
nebyl
na
takové
výši
jako
třebas
vy
a
neví
doufat
oni
jak
vám
známo
se
rozkmotřili
že
ten
byl
dál
a
myslel
že
tímto
způsobem
jak
on
to
dělá
přijde
maximálně
o
život
ale
nedosáhnete
svobodu
indie
to
se
mýlil
protože
svobodu
Indie
získala
ale
jinou
ne
Rozkmotřila
se,
mohamedáni
se
rozkmotřili
třeba
s
hindy
a
podobně
a
viním
sektami,
což
byl
velký
debakl
a
to
si
do
s
předpokládá
že
tomu
takhle
je
tomu
dojde
Služba
Bohu
bez
oběti
možná
z
toho
důvodu
že
hlavní
příčinou
ne
jedinou,
proč
jsme
se
ocitli
jako
lidé
tomto
světě
spočívá
v
tom
že
se,
že
jsme
pozváni,
pozváni,
je
to
prosím
pozvání
tomu
abychom
všemu
stvořenému
jako
bůh
i
my
jako
bůh
i
my
sloužili
a
má
li
se
to
stát
musíme
se
obětovat
za
to
komu
chceme
sloužit.
To
je
vám
pochopitelné
Chci
někomu
sloužit
a
je
to
v
každém
případě
oběť,
ne?
si
uvědomíte
že
že
jste
tady
za
tím
účelem,
nejenom
za
tím
jediným
ale
hlavně
za
tím
účelem
aby
se
obětovali
jako
službě
bohu
aby
se
obětovali
za
celý
vesmír,
tak
vás
upozorňuju
ještě
na
jednu
věc,
že
ten
vesmír
není
jenom
tím
co
vidíme,
jak
očima
tak
svými
aparáty
a
tak
mi
představami
neboť
v
představě
můžeme
vidět
třebas
hranice
vesmíru
nýbrž
ten
vesmír
má
sedm
úrovní
a
jenom
jednu
z
těch
úrovní
vidíme
a
my
musíme
sloužit
všem
sedmi
úrovním.
Jestli
vám
to
není
jasné
a
já
vám
to
vysvětlím
prosím
vás
jste
aspoň
jeden
z
z
vás
pro
to,
abych
to
vysvětlil
Vít
je
pro
to,
moje
sekretářka
taky
kývá,
a
takže
má
dva
za
sebou
a
a
do
ostatních
mi
nic
není,
že
jo?
podívejte
se
Takže
je
to
takhle,
jestliže
platí
a
je
správná
teorie
súfijů,
že
všechno
ustavičně
vychází
z
boha
čili
kdybychom
to
chtěli
konkretizovat,
tak
je
to
především
síla
boží
která
vychází
z
Boha
v
podstatě
trojím
způsobem
abychom
mohli
být
živi,
to
je
sat,
abychom
byli
vědomými
bytostmi
to
je
čit
a
a
abychom
byli
schopni
se
radovat
to
je
ananda
a
takže
sat
čit
ananda
je
smysl
našeho
života
ale
ale
ne
jenom
na
této
nýbrž
na
všech
úrovních
sedmi
a
to
jsem
eště
nevysvětlil
a
teď
to
musím
říct
že
že
totiž
my
tu
sílu
od
boha
k
tomuto
životu
který
zde
žijeme
na
první
úrovni
ne
na
těch
sedmi
dohromady
my
ji
pobíráme
od
Boha
i
všechny
úrovně
my
nemůžeme
přeskočí
nějakou
úroveň
protože
to
je
všechno
spojité
je
to
jednota
v
tom,
mezitím
je
jednota
a
ta
jednota
vypadá
tak,
že
na
té
sedmé
úrovni
ta
jednota
tak
dokonalá
že
ti
ti
co
tam
žijou
vědomí
této
úrovně
ti
jsou
si
souvislostí
této
úrovně
se
všemi
nižšími.
A
kdo
je,
kdo
žije
na
té
šesté
je
si
především
vědom
souvislostí
s
těmi
další
mší
pátou,
čtvrtou,
třetí
a
tak
dále
a
kdo
žije
na
první
ten
syn
vědom
souvislostí
s
vyšší
rozumíte
Kdybych
to
teďka
chtěl
ti
nazpátek
tak
tak
by
to
bylo
zase
jak
jsem
se
ale
opačně
ne
takže
jestliže
tomu
takhle
je
tak
tak
jestliže
ta
síla
přichází
od
boha
k
tomu
abychom
žili
tím
trojím
způsobem
abychom
milovali
abychom
poznávali
abychom
existovali,
tak
ta
síla
musí
procházet
těmito
sedmi
úrovní
my
a
na
té
úrovni
nejvyšší
čich
všech
zůstává
po
ní
nějaká
stopa.
Není
možná
by
prošla
beze
stopy
není
to
nějaké
poskvrnění,
nýbrž
je
to
povýšení
té
úrovně.
Ta
Ta
úroveň
sedmá
také
vy
povýšena
ustavičně
být
neví
vo
ji
ustavičně
být
zlepšována,
v
tom
to
je
ten,
to
je
si
ano
a
nosit
říkám
je
a
proto
když
vy
žijete
nebo
kdokoli
z
nás
žije
jako
člověk,
tak
dává
poskytuje
pokrm
všem
úrovním
vyšším
než
na
které
žije
momentálně.
kdybychom
řekli
na
úrovni
sedmé
že
tam
krmí
tu
roveň
sedmou
tím
způsobem
že
ona
když
prochází
pokud
vy
jste
živi
touto
úrovní
ta
síla
od
Boha,
se
šakti
oni
jsou
si
vědomi
tam
na
té
úrovni,
jsou
to
bytosti
jako
my
dejme
tomu,
můžeme
to
zosobňovat
mě
to
nic
nedělá,
já
to
nezosobňuju
ale
můžete
to
udělat
pro
sebe,
když
vám
to
vyhovuje
a
umožňuje
vám
to
snáze
pochopit.
Jestliže
prochází
tamtudy
tak
mají
právo
ty
co
zažívají
tento
průchod
až
k
vám
si
z
toho
něco
ponechat
pro
své
vylepšení
Ne
vám
to
sebrat
všecko
ale
tak
aby
z
toho
také
měli
pro
svůj
vývoji
co
a
to
oni
dělají
takže
kdyby
se
náhodou
ocitl
na
opačné
cestě
od
sebe
k
bohu
přes
sedm
úrovní
a
ono
to
jinak
nejde
přes
sedm
úrovní.
To
sám
kázal
svatý
jan
v
apokalypse
že
přes
sedm
úroveň
to
nutné
projít
tak
jestliže
tam
by
jste
potom
šli
nazpátek
tak
už
kdyby
mu
se
ocitli
třebas
na
úrovni
na
neříkám
druhé
ale
dejme
tomu
třetí,
čtvrté,
páté
a
tak
dále
vyšší
tak
byste
zjistili
kdyby
se
tam
ptali
k
čemu
je
to
dobré
že
já
se
procházím
nazpátek
k
tomu
bohu
jak
jsem
přišel
dolu
tak
teďka
jdu
zase
nazpátek
a
to
se
děje
soustavně
ne
ne
napřed
jedno
a
potom
druhé,
nýbrž
to
je
koloběh
neutuchající
věčný
koloběh.
Věčný
obchází
stvořeným
a
nestvořeným
ano?
Alenko,
je
to
všechno
co
jsem
říkal
nebo
že
to
jinak
nebo
je
to
tak?
Dobře.
já
musím
občas
se
sekretářkou
bavit,
ona
by
mi
to
nemohla
schvalovat
a
já
bych
byl
nešťasten
Já
musím
tady
mít
někoho,
Ten
to
bere
jenom
symbolicky
tadyhleten,
to
nemůžu
říkat,
že
jo,
ten
by
říkal
a
vždyť
je
to
symbol,
to
já
to
beru
na
lehkou
váhu,
ne?
nemůžu
trpět
ne
Já
totiž
totiž
taky
mám
tady
další
druh
přátel
a
mezi
ně
patří
tadyhle
můj
přítel
Stáňa,
kterého
mám
povinnost
si
ustavičně
dobírat
a
z
toho
důvodu
že
bych
rád
z
něho
udělal
aspoň
takového
svatého
jako
jsem
já.
Má
k
tomu
daleko
ne
ale
přesto
by
to
bylo
dobré
kdyby
byl
aspoň
na
svatý
jako
jsem
já,
že?
Antoníne,
že
by
to
bylo,
že
by
mu
to
slušelo?
ne
Zasloužil
by
si
to,
no
to
ne
ono
ono
se
to
všechno
bere
z
milosti,
já
taky
jsem
se
stal
svatým
milosti
a
jako
takový
jsem
taky
odtamtud
vyletěl
vy
vyhodili
mně,
to
to
šlo
tak
rychle
že
ji
nemůže
dneska
při
těm
všem
svatým
na
jméno.
Ale
já
jsem
měl
to
štěstí
Jirko
že
jsem
měl
od
začátku
svýho
života
vedle
sebe
dvě
světice.
Ne
světce,
ale
dvě
světice.
A
jedna
z
nich
se
jmenovala
moje
babička,
Barbora
a
druhá
z
nich
se
jmenovala
moje
maminka
Anička.
Prosím
vás,
já
jsem
nikdy
nepochyboval
a
ještě
do
dneska
nepochybuju,
že
byli
a
jsou
světicemi.
Takže
když
mě
babička
říkala
ona
mě
učila
náboženství,
jediná,
která
si
mě
v
tomhle
tom
smyslu
všímala,
mě
říkala,
víš
ty
musíš
chodit
do
kostela,
musíš
se
modlit,
aby
ses
dostal
do
nebe.
se
dostanu
neviděl
a
tam
se
se
sedí
vedle
pána
Boha,
kouká
se
na
něj
a
jsou
tam
svatí,
anděl
a
je
vám
přitom
moc
dobře.
Já
jsem
říkal
babičko
takový
nebe
pro
mě
není
a
takový
pán
Bůh
pro
mě
neexistuje,
protože
kdybych
měl
sedět
u
nohou
božích,
který
by
se,
kde
by
se
nedělal
to
jenom
by
se
koukalo
na
ty
jeho
svatý
a
anděly,
no
já
bych
se
nudil
hrozně.
Já
to
nepotřebuju,
já
mám
jiné
svaté,
které
jsou
mi
bližší.
A
babička
říkala
Prosím
tě,
jmenuj
mi
nějaký
bližší
svatý
a
já
jsem
říkal
ty
babičko
jsi
mě
světský
svatou
pro
a
moje
maminka
je
mě
světicí.
No
prosím
tě
kluku
to
neříkej.
Ani
mi
neřekla
Když
jsem
ji
moc
dožral
tak
říkala
kluku.
Kluku
to
mně
neříkej,
my
přeci,
víme
že
nejsme
si
vypovídá
maminku
ta
taky
ví
že
není
svatou
a
já
teprve
ne,
víš
jak
nadávám
Ona
nadávala
vesele.
Ne
sprostě,
ale
tam
nebyli
žádný
přezdívky
Pána
Boha
nebo
tak
něco
aby
byla
řekla
třebas
ježíšmarjá
anebo
tak,
to
si
nedo...
to
si
netroufala,
ačkoliv
to
není
žádná
nadávka
ještě,
ale
je
to
taková
hantýrka
divoká,
a
neuznávala.
Ona
se
nedotkla
nikdy
nectně
Pána
Boha,
ani
marie
ani
ježíše
a
podobně
tak
tahleta
tahleta
babička
řekla,
to
mně
neříkej,
protože
já
vím
že
nejsi...
že
nejsem
svatá.
To
to
je
od
ní
hezký,
že
to
tvrdila,
já
jsem
říkal,
ale
přeci
jsi,
protože
tě
vidím,
jak
se
stýkáš
s
těmi
svatými
a
tak
já
taky
vím,
vím,
že
ti
svatí
na
nebi
nýbrž
jsou
tady
mezi
námi
na
příklad
pro
tebe
je
tady
na
zemi
svatý
Antonín.
To
jsem
se
přesvědčil
se
přesvědčil
mockrát